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The Research of Storytelling for Converting Webtoon Into Movie

웹툰의 영화화를 위한 스토리텔링 연구 : 웹툰 <이끼>의 스토리텔링을 중심으로

  • 한창완 (세종대학교 만화애니메이션학과) ;
  • 홍난지 (세종대학교 만화애니메이션학과)
  • Received : 2010.11.12
  • Accepted : 2011.02.22
  • Published : 2011.02.28

Abstract

This manuscript aims to study on the strategy in conversion of media to movie as the second exit for consumption on the webtoon and it can strengthen the position of webtoon as the orignal work. This was just since webtoon had been adapted in other media. The characteristics of media in webtoon can be merit but is variable because the characteristics of media between movie and webtoon are entirely different. , webtoon had storytelling with impressive characters as the component which was proper to media of movie in comparison of the precedent works whose media had been converted from the original webtoon. In case of movies whose media had been converted from the original webtoon, it is inevitably to be dramatized by a director because it is converted to completely different media. The discriminative factors of storytelling are largely owed to the variation of the simple lined characters and structure of storytelling. These could make receivers understand easily when they watch the movie . And then, it had a role as the mechanism that receivers satisfied their expectation. Finally, the movie was succeed with these reasons.

본 연구는 웹툰의 2차적 소비출구로서 영화 매체 전환을 위한 전략을 연구하여 원작으로서의 웹툰이 입지를 확고히 하는 데 있다. 웹툰 매체적 특성은 영화화에 장점이 되기도 하지만 웹툰과 영화의 매체적 특성이 전혀 다르다는 측면에서 변수가 될 수 있다. 웹툰 <이끼>가 이전 웹툰 원작의 매체 전환 선례들과 비교해볼 때 영화 매체에 적합했던 구성적 요소로서 강한 캐릭터성을 통한 스토리텔링이 있었다고 분석된다. 웹툰을 영화 매체로 전환 하는 작품의 경우 전혀 다른 매체로 이동하는 것이므로 연출상의 각색이 불가피하다. 웹툰 <이끼>의 매체 전환이 진행되면서 나타난 차별적인 스토리텔링의 요소는 캐릭터군의 단선화, 스토리텔링 구조의 변화에 있다. 두 요인은 영화 <이끼>를 감상하는 수용자의 이해를 수월하게 하고 나아가 영화에 대한 수용자의 기대감을 충족시키는 메커니즘으로 이어져 영화 <이끼>가 성공하게 되었다고 분석된다.

Keywords

References

  1. http://www.kofic.or.kr/cms/58.do
  2. 홍지연, “깨질까, 웹툰 원작 영화 징크스 다시 주목받고 있는 만화 원작의 영화화 바람”, 코믹타운, 2010 가을호, pp.10-11, 2010.
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