DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Implementation of the Analysis Frame for Measurement Activity in Undergraduate Physics Laboratory

대학생들의 물리실험에서 측정 활동 분석틀 개발 및 적용

  • Received : 2010.09.03
  • Accepted : 2010.12.22
  • Published : 2011.02.28

Abstract

Analysis frame for undergraduate physics laboratory reports in collecting, processing, and analyzing data was developed. Using the frame and questionaries, we analyzed what difficulties students have in the concepts of error and uncertainty in writing laboratory reports. Students considered repetitive measurement for collecting data, but they didn't express it distinctly in their reports. They also had difficulties in measuring data around the extreme value or the large slope. Especially, most students have had difficulties with error and uncertainty. They can't apply the basic formulation to propagation of error and uncertainty. They also had the difficulties in analyzing data with concepts of error and uncertainty. While most students responded that error and uncertainty is important, there were few students who analyzed the influence of the cause of error on the results quantitatively. The result of the study showed that students have difficulties in writing the laboratory reports because they didn't have the correct concept of the error and uncertainty. So, it is needed to not only teach the physics concept about experiment but to teach basic concept of data collecting, processing, and analyzing specially about error and uncertainty for students as well.

본 연구에서는 탐구 기능 가운데 자료 수집, 자료처리, 자료 해석과 관련하여 실험보고서 분석틀을 개발하였다. 또한 개발한 분석틀을 대학생들의 보고서 분석에 적용하여 오차와 불확도 개념을 중심으로 대학생들이 보고서 작성에서 어려움을 겪고 있는가에대해 알아보았다. 물리실험 수업을 수강한 30명의 학생들에게 실시한 설문지와 학생들이 작성한 실험보고서를 분석하였다. 학생들은 자료 수집과 관련하여 반복 측정에 대해 인식을 하고 있으나 보고서에서는 이를 명확하게 표현하지 못하였다. 극값이나 기울기가급하게 변하면 더욱 정밀한 측정을 해야 하지만 학생들은 이 부분에서도 어려움을 지니고 있었다. 특히, 오차와 불확도와 관련하여 학생들은 많은 어려움을 표출하고 있었다. 오차와 불확도의 전파에 대한 이해도가 매우 낮은 상태에서 단순한 오차 전파공식도 이용하지 못하는 학생이 많았다. 오차와 불확도를 분석을 통해 자료를 해석하는 과정에서도 많은 어려움을 겪고 있었는데, 오차의 원인들이 결과에 어떻게 영향을 주는지를 정량적으로 분석할 수 있는 학생은 거의 없었다. 반면에 학생 대부분이 오차와 불확도 분석이 중요하다고 응답하였다. 학생들이 중요성을 인식하고 있으나 올바른 개념을 지니지 못하여 보고서 작성에서 어려움을 겪고 있다는 결론을 내릴 수 있었다. 실험 수업에서 보고서를 통해 과학적 의사소통을 해야하는 학생들에게 물리 개념뿐만 아니라 자료를 수집하고 처리하고 해석하는 데 필요한 기본 개념에 대한 교육이 필요할 것이다.

Keywords

References

  1. 김태일 (2007). 한국과 싱가포르의 과학 교과서 탐구활동의 특징 비교. 서울대학교 대학원 석사 학위 논문.
  2. 백성혜, 박승재 (1992). 계통도 분석법을 이용한 실험보고서 평가의 효과 분석. 한국과학교육학회지, 12(1), 93-101.
  3. 서정아, 정희경, 정용재 (2000). 초.중학생의 눈금 읽기 능력 및 측정 도구와 단위에 관련된 개념 조사. 한국과학교육학회지, 20(1), 1-11.
  4. 서정아 (2002). 측정 이론에 관한 중학교 1학년 학생의 선개념 조사. 한국과학교육학회지, 22(3), 455-465.
  5. 이재봉 (2006). 측정 자료의 오차와 불확실도에 대한 학생들의 이해. 새물리, 52(5), 436-446.
  6. Allie, S. (1997). Writing-intensive physics laboratory reports: Tasks and assessment. The Physics Teacher, 35, 399-403. https://doi.org/10.1119/1.2344739
  7. Allie, S. & Buffler, A. (1998). A course in tools and procedures for Physics 1. American Journal of Physics, 66(7), 613-624. https://doi.org/10.1119/1.18915
  8. Allie, S., Buffler, A., Lubben, F. & Campbell, B. (2001). Point and set paradigms in students' handling of experimental measurements. Science Education, 331-336.
  9. American Association for the Advancement of Science (1993). Benchmarks for science literacy. New York: Oxford University Press.
  10. Becker, S. F. (1995). Guest comment: Teaching writing to teach physics. American Journal of Physics, 63, 587. https://doi.org/10.1119/1.17881
  11. Buffler, A., Allie, S., Lubben, F. & Campbell, B. (2001). The development of first year physics students' ideas about measurement in terms of point and set paradigms. International Journal of Science Education, 23(11) 1137-1156. https://doi.org/10.1080/09500690110039567
  12. Cushing, J. T. (1998). Philosophical Concepts in Physics. NY: Cambridge University Press.
  13. Deardoff, D. L. (2001). Introductory physics students' treatment of measurement uncertainty. Doctorial paper North Carolina State University.
  14. Duggan, S., & Gott, R. (2002). What sort of science education do we really need?. International Journal of Science Education, 24(7), 661-679. https://doi.org/10.1080/09500690110110133
  15. Gott, R. & Duggan S. (1995). Investigative Work in the Science Curriculum. UK: Open University Press.
  16. Gott, R. & Duggan S. (1996). Practical Work: its role in the understanding of evidence in science. International Journal of Science Education, 18(7), 791-806. https://doi.org/10.1080/0950069960180705
  17. IPho 2006. (2006). The syllabus. Retrieved August 11, 2006, from the World Wide Web: http://www.ipho2006.org/
  18. Kalman, J. & Kalman, C. (1996). Writing to learn. American Journal of Physics, 64, 955.
  19. Klopfer, (1971). "Evaluation and Learning in Science". in Bloom, B., Hastings, T. & Madaus, G. (1971). Handbook on Formative and Summative Evaluation of Student Learning. New York : McGraw-Hill, 559-641.
  20. Krane, K. S. (1996). Modern Physics. 2nd ed., NY: John Wiley.
  21. Lubben, F., Campbell, B., Buffler, A. & Allie, S. (2001). Point and set reasoning in practical science measurement by entering university freshmen. Science Education, 85(4), 311-327. https://doi.org/10.1002/sce.1012
  22. Lubben, F., & Millar, R. (1996). Children's ideas about the reliability of experimental data. International Journal of Science Education, 18(8), 955-968. https://doi.org/10.1080/0950069960180807
  23. MacPherson, I. S. & Jones, B. R. (1974). The interpretation of graphs in physics. London: Hutchinson Educational.
  24. Ministry of Education. (2001). Science syllabus lower secondary. Retrieved October 1, 2006, from the World Wide Web: http://www. moe.gov.sg/
  25. Mullin, W. J. (1989). Writing in physics. The Physics Teacher, 27, 342. https://doi.org/10.1119/1.2342788
  26. Taylor, J. R. (1997). An introduction to error analysis. California: University Science Books.
  27. Singapore Examination and Assesment Board. (2006). GCE Physcis advanced level syllabus, Retrieved September 24, 2006, from the World Wide Web:http://www.seab.gov.sg/

Cited by

  1. 중.고등학생들의 측정에 대한 추론 유형 분석 vol.32, pp.2, 2011, https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.2.293
  2. 과학영재의 자유탐구를 안내하는 연구단계별 질문목록 개발 vol.24, pp.1, 2014, https://doi.org/10.9722/jgte.2014.24.1.63