DOI QR코드

DOI QR Code

A Survey Research to Diagnose the Problems of Mathematics Education ID Korea

우리나라 수학교육의 문제점 진단을 위한 조사 연구

  • Park, Kyung-Mee (Department of Mathematics Education, Hongik University) ;
  • Kim, Dong-Won (Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity, KT idc Center)
  • Received : 2010.11.23
  • Accepted : 2011.02.10
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The purpose of this study is to diagnose the problems of mathematics education in Korea by conducting an in-depth analysis of international comparative studies, a Delphi method, and a survey. Further analysis of TIMSS and PISA results also reveals several negative aspects of mathematics education practice in Korea. The mathematics education experts' opinions collected by Delphi method were classified into 12 categories: private education and test-driven education, curriculum and textbooks, lessons, evaluation, teacher, learner, teaching aid and facilities. affective aspects of mathematics, discrepancy between a theory and a practice, preservice/inservice teacher education and teacher employment test, education policy, and overall. Another survey was conducted to focus more on the development of curriculum which is a pending issue. Considering the fact that mathematics education should contribute to improve practical aspect as well as elaborate theoretical aspect, this study lays a foundation of improvement of mathematics education in Korea.

Keywords

References

  1. Mullis, I. V. S., Martin, M. O., & Foy, P. (2008). TIMSS 2007 International Mathematics Report. TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education. Boston College.
  2. OECD (2004). Learning for Tomorrow's World - First Results from PISA 2003. OECD.
  3. 김경희.권석일.김선희.김지영.진여울 (2007). 수학.과학 성취도 추이변화 국제비교 연구(TIMSS 2007) 본검사 시행 보고서. 한국교육과정평가원.
  4. 김경희.김수진.김남희.박선용.김지영.박효희.정송 (2008). 국제 학업성취도 평가(TIMSS/PISA)에 나타난 우리나라 중.고등학생의 성취 변화의 특성. 한국교육과정평가원.
  5. 김경희.김수진.김미영.김남희.김선희.박효희.정송 (2009). PISA와 TIMSS 상위국과 우리나라의 교육과정 및 성취 특성 비교. 한국교육과정평가원. 연구보고
  6. 김흥기 (2001). 제 7차 교육과정과 교과서의 문제점. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 40(1), 139-159.
  7. 문권배 (2004). 수학교육 현 실태와 역할 연구. 교육연구 2004년 3호, 1-12. 상명대학교 교육연구소
  8. 박선화.김명화.주미경 (2010). 수학에 대한 정의적 특성 개선방안 탐색 세미나. 한국교육과정평가원
  9. 박선화.문광호 (2009). 학교 교육 경쟁력 강화를 위한 교육과정 실행 방안 연구-수학과. 한국교육과정평가원.
  10. 박정.정은영.김경희.한경혜 (2004). 수학.과학 성취도 추이변화 국제비교 연구 -TIMSS 2003 결과 보고서-. 한국교육과정평가원 연구보고.
  11. 방정숙 (2002). 제 7차 수학과 교육과정의 초등학교 현장적용에서 나타나는 문제점 및 개선방향. 학교수학 4(4), 657-675
  12. 서근원 (2009). 수업에서의 소외와 실존: 교육인류학의 수업 이해. 서울: 교육과학사
  13. 신성균.고정화.권점례.박선화.이대현.이봉주.최승현.조영미. (2005) 수학과 교육과정 개선 방안 연구. 한국교육과정평가원
  14. 이광우.전제철.허경철.홍원표.김문숙 (2009). 미래 한국인의 핵심 역량 증진을 위한 초.중등학교 교육과정 설계 방안 연구. 한국교육과정평가원.
  15. 이규봉 (2005). 대학수학교육; 대학에서 수학교육의 현황과 문제점. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집> 19(4), 787-792.
  16. 이미경.곽영순.민경석.채선희.최성연 (2004). PISA 2003 결과 분석 연구. 한국교육과정평가원 연구보고.
  17. 이종성 (2001). 델파이 방법. 서울: 교육과학사.
  18. 최영한 (1999). 한국 수학 교육이 당면한 문제점과 해결 방안에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집> 8, 247-255.
  19. 한국교육과정평가원 (2009). 수능 및 학업성취도 평가 결과 분석 심포지엄. 한국교육과정평가원 연구자료.