The Development and Application of Activity-Centered STEM Education Program of Electricity, Electronics Technology area in Middle School

중학교 전기전자기술 영역의 활동 중심 STEM 교육프로그램 개발 및 적용

  • Received : 2011.11.27
  • Accepted : 2011.03.21
  • Published : 2011.03.31

Abstract

The purpose of this study was to develop and apply activity-centered STEM education program of electricity and electronics technology are in middle schools. The program was developed on the emphasis of problem solving in real world in relation to knowledge, attitude, and skill of Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Basically the activity-centered STEM education program was developed through three steps of preparation, development and improvement. In the preparation stage the fellowing was included: (1) need analysis of student, educator, society (2) selection of integration type (3) analyzing subject matter of electricity, electronics area (4) establishing criteria for selecting activity tasks. In the development stage the fellowing was conducted: (1) selection of activity tasks (2) setting up educational goals (3) analyzing activity and clarifing the detailed activity (4) selecting program content, (5) organization of instructional content (6) statement of instructional objectives (7) structuring STEM education program In the improvement stage the fellowing was consisted of: (1) verification of validity by experts (2) execution of pilot test and field test by students and correction of program. The results of the applied the Activity-Based STEM Education Program to 'Afterschool' activities of S middle school were as follow: First, student' satisfaction level was high. Second, student' achievement in the cognitive domain, and affective domain was positive change. Third, student' problem solving ability was positive effect.

이 연구의 목적은 중학교 전기전자기술 영역의 활동 중심 STEM 교육프로그램을 개발하고 적용하는데 있었다. 이 통합교육프로그램은 과학, 기술, 공학, 수학 교과의 지식, 기능, 태도와 관련한 현실 세계에서의 문제해결에 초점을 맞추었다. 활동 중심 STEM 교육프로그램 개발은 준비, 개발, 개선의 3단계를 거쳐 진행되었다. 준비단계에서는, (1) STEM 교육프로그램 개발에 대한 학생, 교사, 사회의 요구 분석, (2) STEM 교육프로그램의 통합유형 선정, (3) 전기전자기술 영역의 전문교과 내용 분석, (4) 활동과제 선정 준거를 도출하였다. 개발단계에서는, (1) 전기전자기술 영역 STEM 교육프로그램의 활동과제 선정, (2) 활동과제별 교육목표 설정, (3) 활동분석 및 세부 활동 명료화, (4) 학습 내용 선정, (5) 학습내용 조직, (6) 수업목표 진술, (7) STEM 교육프로그램 내용 구성 및 작성이 이루어졌다. 개선단계에서는, (1) 전문가에 의한 타당도 검증, (2) 학생들에 의한 예비시험과 현장시험을 실행하여 STEM 교육프로그램을 수정 보완하였다. 개발한 활동 중심 STEM 교육프로그램을 S중학교 '방과후학교, 활동에 적용한 결과 학생들의 만족도가 높았으며, 인지적 정의적 영역의 긍정적인 변화가 있었고, 문제해결능력 함양에 긍정적인 효과가 있었다.

Keywords

References

  1. 교육부(1997). 중학교 교육과정 해설(III)-수학, 과학, 기술.가정. 서울: 저자
  2. 교육인적자원부(2007). 중학교 교육과정. 서울: 저자
  3. 교육과학기술부(2008). 중학교 교육과정 해설(III)-수학, 과학, 기술.가정. 서울: 저자
  4. 김설란(2005). 중학교 기술.가정 교과 내용에 대한 교사와 학생의 인식 조사. 미간행 석사학위논문. 부산대학교 대학원.
  5. 배선아, 금영충(2009). 공업계열 전문계 고등학교 활동 중심 STEM 교육프로그램 개발 모형. 실과교육연구, 15(4), 345-368.
  6. 윤명숙(2006). 제 7차 중학교 기술.가정 교육과정에 대한 학습내용의 흥미도와 실생활 적용도. 미간행 석사학위논문. 울산대학교 대학원.
  7. Frazee, B. M., & Rudnitski, R. A. (1995). Integrated teaching methods: Theory, classroom applications, and field-based connections. Albany, NY: Delmar Publishers.
  8. Gay, L. R. (1992). Educational Research: Competencies for Analysis and Application.(4th ed.). NY: Merril.
  9. Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum; Design, development, and implementation, Alexandria, Alexandria, VA: ASCD.
  10. Martinello, M., & Cook, G. (1994). Interdisciplinary inquiry in teaching and lerning. NY: Merrill.
  11. Sanders, M. (2009). STEM, STEM Education, STEM mania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26.