DOI QR코드

DOI QR Code

Valuation of Road Guard System to Reduce Road-Kills

로드킬 저감을 위한 로드가드시스템의 가치 평가에 관한 연구

  • 이병주 ((주)해오름이엔씨 교통계획부) ;
  • 김태식 ((유)금오안전) ;
  • 정봉조 (한국도로공사 도로교통연구원 연구팀) ;
  • 남궁문 (원광대학교 토목환경공학과)
  • Received : 2010.09.02
  • Accepted : 2010.12.31
  • Published : 2011.03.15

Abstract

This study carries out to evaluate the value of introducing the road guard system that merges the function of a fence that induces wild animals and a grass inhibitor to an existing guard rail that acts as road safety facilities. For this purpose, we surveyed that road user's willingness-to-pay and recognition characteristics for road safety facilities using contingent valuation Method. By establishing a willingness-to-pay assumption model, the average willingness-to-pay was 5,018 won, which was higher than the average proposed amount of 3,883 won and shows that the road guard system is an appropriate alternative facility to increase road safety and reduce road kills. Therefore, it would be prudent to review the introduction of the road guard system to newly constructed roads or current roads in operation as a way of reducing road kills. In the future, the road guard system must be tested in areas that are highly susceptible to road kills after consulting with the relevant highway managing authorities to conduct a comparison study on the before and after installation effect of the road guard system to investigate its operation and the current status of road kills to clearly identify its effectiveness.

본 연구는 로드킬 저감을 위한 도로 안전 시설물로 기존 가드레일에 야생동물 유도휀스 기능과 방초 기능을 결합한 로드가드시스템 도입의 가치를 평가하여 도입 타당성을 규명한다. 이를 위해 조건부가치 측정법을 이용하여 도로 이용자들이 생각하는 지불의지액 및 도로 안전 시설물에 대한 인지특성 조사를 실시하였다. 그리고 로드가드시스템 도입의 지불의지액 추정 모형을 구축하고 지불의지액을 추정한 결과, 평균 지불의지액(5,018원)이 평균 제시금액(3,883원)보다 높게 나타나 다양한 도로 안전성 향상 효과 및 로드킬 저감을 위한 대안 시설물로 로드가드시스템이 적절함을 알 수 있었으며, 신규 도로계획 시 뿐만 아니라 현재 운영중인 도로의 로드킬 저감을 위해서도 도입을 검토할 필요성이 있다. 향후 도로 관리청과 협의하여 실제 로드킬 발생률이 높은 도로구간에 로드가드시스템을 시범 설치한 후 주행 실험 및 로드킬 현황 조사를 통해 로드가드시스템 설치 전 후에 대한 비교 연구를 실시하여 보다 명확한 효과를 규명해야겠다.

Keywords

References

  1. 경찰청(2008)," 2008 교통사고통계"
  2. 국토해양부(2008), "도로안전시설 설치 및 관리지침"
  3. 국토해양부(2008), "도로현황 조서"
  4. 한국도로공사(2005), "고속도로 동물 사고사 현황"
  5. 한국도로공사(2007), "로드킬 예방시설 효과 분석", 야생동물 교통사고 저감을 위한 세미나 자료집, 서울대학교 환경계획연구소, pp.17-38.
  6. 환경부(2003), "야생동물 이동통로 설치 및 효율적 관리 방안에 관한 연구".
  7. 신수안(2004), "고속도로 생태통로 위치선정 방법에 관한 연구-경부고속도로 양재-판교구간을 중심으로-", 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 이병주, 김명수, 성수련, 남궁문(2008), "관광지 환승교통시스템 도입에 관한 연구-내장산국립공원을 중심으로-", 대한교통학회지 제26권 제2호(통권101호), pp.69-78.
  9. 이상돈, 조희선, 김종근(2004), "우리나라 야생동물의 도로 치사에 관한 연구", 한국환경영향평가학회, 제13권, 제1호, pp.21-31.
  10. 이용욱(2006), "지표종 생태통로 위치 선정 방법에 관한 연구", 전북대학교 환경대학원 석사학위논문.
  11. 최태영, 박종화(2006), "토지이용 유형에 따른 포유류 로드킬 발생 특성", 한국조경학회지 제34권 제5호, pp.52-58.
  12. 최태영(2007), "포유류의 도로횡단 특성과 행동권 분석을 통한 로드킬 저감방안", 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  13. Alberni, Anna,(1995), "Optimal Design for Discrete Choice Contingent Valuation Surveys : Single Bound, Double Bound and Bivariate Model", Journal of Environmental Economics and Management 28, pp.287-306. https://doi.org/10.1006/jeem.1995.1019
  14. Cameron, T.A. and James M.D.(1987), "Efficient Estimation Methods for Closed-ended Contingent Valuation Survey Data", Review of Economics and Statistics, Vol.69, pp.269-276. https://doi.org/10.2307/1927234