A Study on Recognition and Preference for Processed Product Developments of Mulberry(Morus alba L) Fruit Products

오디의 인식도 및 오디 이용 가공 제품 개발 방향 연구 (관련 산업체 근무자와 전공 학생들을 중심으로)

  • Lee, Jeong-Ae (Division of Food and Culinary Science, Howon University)
  • 이정애 (호원대학교 식품외식조리학부)
  • Received : 2011.01.24
  • Accepted : 2011.03.19
  • Published : 2011.03.31

Abstract

The purpose of this research is to investigate the variability of mulberry fruit products with the trend of increasing number of Mulberry farms and their fields. For this study, a survey on the number of usages of similar manufactured fruit products was conducted, and its results showed that 41.7% of industrial workers drink fruit products 3-6 times per week. The findings from the survey implies that industrial workers preferred the products in the order of syrup, frozen furee and jam while culinary students extracts, jam and syrup. Based on these research results, the primary product form of mulberry fruit for development would be syrup, sugar-free extracts and jam in order. As for bakery products, developing refrigeration products, bread and cake using mulberry fruit is highly required. When mulberry fruit products were used in food items, industrial workers and culinary students preferred vegetable and meat dishes, which means the necessity of developing dressings and sauces using mulberry fruit.

본 연구는 오디 생산농가 호수와 재배면적이 점차로 증가 하고 있는 추세에서 산업체종사자와 전공 관련 학생들을 중심으로 오디의 이용도를 높이기 위한 연구이다. 설문조사를 통해 과실을 이용한 유사형태의 가공제품 이용횟수를 조사한 결과 산업체 종사자는 일주일에 3-6회 4 1.7%로 사용이 많았다. 오디 이용도를 높이기 위한 가공제품개발 형태는 산업체는 시럽과 냉동 퓨레, 잼의 형태로 전공 관련 학생은 농축액, 잼, 시럽 순으로 선호하였다. 이러한 결과에 기초한 제품개발형태로는 시럽, 무설탕 농축액, 잼 순으로 제품 개발을 할 수 있으리라 사료된다. 제과품목으로는 냉장제품, 빵, 케이크류의 제품을 개발할 필요성이 제기된다. 오디가공제품을 요리품목에 활용할 경우, 두 집단 모두 채소 및 고기요리와 가장 잘 어울릴 것으로 나타났으며 이는 채소와 함께 먹을 수 있는 드레싱 및 소스를 오디와 접목하여 개발할 필요성이 있으리라 사료된다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 호원대학교