DOI QR코드

DOI QR Code

Role Expectation and Role Performance in School Health Teachers Recognized by Nursing Students Who Experienced Teaching Practice

보건교사 교육실습생이 인지하는 보건교사 역할기대와 역할수행

  • Kwon, Jin-Ok (Attachment Elementary School of Busan National University of Education) ;
  • Oh, Jin-A (Department of Nursing, Inje University, Institute for Health Science Research)
  • 권진옥 (부산교대부설초등학교) ;
  • 오진아 (인제대학교 간호학과, 간호과학연구소)
  • Received : 2011.01.14
  • Accepted : 2011.04.02
  • Published : 2011.04.30

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to identify the level of role expectation and role performance in school health teachers recognized by nursing students experiencing health teacher practice and to compare role expectation and performance according to their characteristics. Method: The subjects in this study were 530 nursing students from 42 universities in Korea. The data was collected by a structured self-administered questionnaire and analyzed using descriptive statistics, t-test, and ANOVA by SPSS 17.0 program. Results: The student recognition in role expectation for school health teachers showed a high level and its level in the role performance was moderate. The students recognized the role expectation was greater than the role performance in school health teachers. The students' points of view for role expectation and performance were statistically different according to their practicing locations, practicing school sizes, and their expressions of health teacher's images. Conclusion: To improve health teacher training and to provide a high quality education, practice manuals, educational support, cooperation between the university and practice school, and support of human resources as school health teachers are necessary.

Keywords

References

  1. 간호사신문 (2011.1.27일자). 간호사 국가시험 1만3358명 응시. 1면.
  2. 교육과학기술부 (2010). 학교보건법 시행령. 법제처: 교육과학기술부 학생건강안전과.
  3. 김선미 (2008). 초등학교 학교상담에 관한 교사․학부모․학생의 인식비교. 춘천교육대학교 대학원 석사학위논문, 춘천.
  4. 김양희 (1992). 양호교사 유무에 따른 학교 보건관리에 대한 만족정도 및 태도 비교 연구. 경희대학교 행정대학원 석사학위논문, 서울.
  5. 김영석 (2008). 초등학교 보건교육의 실태 비교. 공주교육대학교 대학원 석사학위논문, 공주.
  6. 김우철, 김재주, 박병욱, 박성현, 송문섭, 이상열, 이영조, 전종우, 조신섭 (2009). 현대통계학 (제4개정판.) 서울; 영지문화사.
  7. 김정화 (2009). 초등학교 보건교사의 직업정체성과 직무만족도. 부산대학교 석사학위논문, 부산.
  8. 노원경 (2007). 교육실습생의 자아성찰에 관한 연구-교육실습생의 성찰저널을 중심으로-. 경희대교육발전연구, 23(1), 55-83.
  9. 류성렬 (2002). 교사가 지각하는 여교장의 역할기대와 역할수행에 대한 연구. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 인천.
  10. 박동권 (2001). 초등학생의 학교보건관리 만족도와 태도에 관한 연구. 한국교원대학교대학원 석사학위논문, 청원.
  11. 박정주 (2003). 보건교사의 학교보건업무 실태분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  12. 보건교사회 (2010.11월). 보건교사회 연혁. Web site; http://www.koreanhta.org/com2.asp
  13. 소은미 (1995). 양호교사 유무에 따른 학생의 보건관리 만족도 비교. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문, 전주.
  14. 양명숙 (1992). 양호교사의 교직관이 역할수행에 미치는 영향. 한국교원대학교대학원 석사학위논문, 청원.
  15. 양순옥, 권명순, 정금희, 이승희 (2009). 보건교사의 학교건강 증진사업의 중요성 인지도, 실천정도 및 지각된 수행능력 정도에 관한 연구. 지역사회간호학회지, 20(1), 96-104.
  16. 염영희, 고명숙, 김기경, 김태숙, 민순, 박종선, 신미자, 이미애, 황지인. (2009). 간호관리학 (개정4판.) 서울: 수문사.
  17. 오진아, 권진옥 (2010). 초등학교 보건교사의 직업 정체성과 직무 스트레스. 지역사회간호학회지, 21(3), 341-350.
  18. 왕한신, 최유현, 서우석, 송상헌 (2004). 교육실습의 효율적인 운영에 관한 연구. 경인교육대학교 초등교육연구소 교육논총, 23, 447-467.
  19. 유지영 (2008). 교육실습 경험이 초임교사의 역할수행에 미치는 영향-초등학교를 중심으로-. 교육연구논총, 29(2), 21-40.
  20. 유영주, 김순옥, 김경신 (2008). 가족관계학. 서울: 교문사.
  21. 윤기영, 배소연, 조부연 (1997). 유아교사를 위한 교육실습 연구. 서울: 창지사.
  22. 이충란, 권낙원 (2008). 보건교사의 교사효능감 척도 개발. 지역사회간호학회지, 19(2), 247-259.
  23. 정귀순 (2003). 초등학생과 보건교사가 인식하는 보건교사의 역할기대와 역할수행. 부산대학교 대학원 석사학위논문, 부산.
  24. 정미경 (2007). 교원양성교육에서의 좋은 수업에 대한 예비교사의 인식. 교육과정연구, 25(3), 247-264.
  25. 정종진 (2000). 교대생의 직업적 자아개념의 발달과 그 관련 요인. 초등교육연구, 13(2), 206-220.
  26. 차미향 (1993). 양호실 이용 만족도 및 양호교사 역할기대에 대한 조사연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문, 서울.
  27. Grandheim, U. H., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: Concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today, 24, 105-112. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.001
  28. Guilday, P. (2000). School nursing practice today: Implications for the future. The Journal of School Nursing, 16(5), 25-31. https://doi.org/10.1177/105984050001600504
  29. Kotler, P. & Clark, R. N., & Cliffs, E. (1987). Marketing for health care organization. New Jersey; Prentice-Hall Inc.
  30. Zimitat, C. (2006). First year student's perceptions of the importance of good teaching: Not all things are equal. Research Development High Education, 29, 386-392.

Cited by

  1. Role Expectation of School Health Teachers Recognized by Elementary Students and Nursing Students vol.18, pp.3, 2012, https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.3.456
  2. Professional Identity of Elementary School Health Teachers: A Grounded Theory Approach vol.21, pp.1, 2015, https://doi.org/10.4094/chnr.2015.21.1.64
  3. Knowledge about human papillomavirus (HPV), and health beliefs and intention to recommend HPV vaccination for girls and boys among Korean health teachers vol.30, pp.36, 2012, https://doi.org/10.1016/j.vaccine.2012.06.040
  4. Research on School Health Preliminary Teacher's Teaching Practice to the Use of NVivo 10 in Analyzing vol.28, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5932/JKPHN.2014.28.3.574