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Study on a System Reliability Calculation Method Using Failure Enumeration of Reliability Path

신뢰도 경로의 고장열거를 이용한 시스템 신뢰도 계산방법 연구

  • Lee, Jang-Il (School of Mechanical Engineering, Sungkyunkwan Univ.) ;
  • Park, Kee-Jun (Urban Transit Standardization Research Corps, Korea Railroad Research Institute) ;
  • Chun, Hwan-Kyu (School of Mechanical Engineering, Sungkyunkwan Univ.) ;
  • Jeong, Choong-Min (School of Mechanical Engineering, Sungkyunkwan Univ.) ;
  • Shin, Dong-Jun (School of Mechanical Engineering, Sungkyunkwan Univ.) ;
  • Suh, Myung-Won (School of Mechanical Engineering, Sungkyunkwan Univ.)
  • 이장일 (성균관대학교 기계공학부) ;
  • 박기준 (한국철도기술연구원 도시철도표준화연구단) ;
  • 천환규 (성균관대학교 기계공학부) ;
  • 정충민 (성균관대학교 기계공학부) ;
  • 신동준 (성균관대학교 기계공학부) ;
  • 서명원 (성균관대학교 기계공학부)
  • Received : 2010.12.10
  • Accepted : 2011.03.04
  • Published : 2011.06.01

Abstract

Recently, systems such as aircraft, trains and ships have become larger more complex. Therefore, the reliability calculation of these systems is more difficult. This paper presents a reliability calculation algorithm for a complex system with a solution that is difficult to analyze. When the system has a very complex structure, it is very difficult to find an analytical solution. In this case, we can assess system reliability using the failure enumeration method of the reliability path. In this research, we represent the reliability block diagram by an adjacent matrix and define the reliability path. We can find any system status by the failure enumeration of the reliability path, and thus we can calculate any kind of system reliability through this process. This result can be applied to RCM (Reliability-Centered Maintenance) and reliability information-management systems, in which the system reliability is composed of the reliabilities of individual parts.

항공기, 철도, 선박과 같은 대형 시스템들은 전기, 기계적으로 매우 복잡한 구조를 가졌으며 부품의 수명만을 고려한 기존의 유지보수에서 탈피하여, 고장분석의 시스템화를 통해 장치의 고유수명과는 관계없이 발생 가능한 우발고장도 대처할 수 있는 신뢰성 기반의 유지보수체계를 연구하여야 한다. 본 연구에서는 선행연구로 필요한 복합 시스템의 신뢰도 계산방법에 관한 연구이다. 복합 시스템의 신뢰도를 효과적으로 계산하기 위해 시스템의 RBD(Reliability Block Diagram)를 구성하고 인접행렬을 사용하여 RBD(Reliability Block Diagram)를 행렬로 표현한다. 또한 RBD(Reliability Block Diagram)행렬을 통하여 신뢰도 경로행렬과 고장열거 행렬을 구성하여 시스템의 신뢰도를 계산한다. 본 연구에서 제안한 알고리즘은 자동화, 시스템화가 가능하며 현재 개발하고 있는 신뢰도 정보관리 시스템 및 신뢰성 기반 유지보수 시스템에서 활용될 것이다.

Keywords

References

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  2. Misra, K. B. and Rao, T. S. M., 1970, "Reliability Analysis of Redundant Network Using Flow Graphs," IEEE Trans. on. Reliability, Vol. R-19, No. 1, pp. 19-24. https://doi.org/10.1109/TR.1970.5216374
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