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Efficient Film Post Production Process using Metadata on the eXtensible Markup Language

eXtensible MarkUp Language (XML) 기반 메타데이터를 활용한 효율적인 영화 후반 제작과정

  • Lim, Young-Hoon (Dept. of Image Engineering, Graduate School of Advanced Imaging Science, Multimedia, and Film, Chung-Ang University) ;
  • Kim, Chul-Hyun (Dept. of Image Engineering, Graduate School of Advanced Imaging Science, Multimedia, and Film, Chung-Ang University) ;
  • Paik, Joon-Ki (Dept. of Image Engineering, Graduate School of Advanced Imaging Science, Multimedia, and Film, Chung-Ang University)
  • 임영훈 (중앙대학교 첨단영상대학원 영상학과) ;
  • 김철현 (중앙대학교 첨단영상대학원 영상학과) ;
  • 백준기 (중앙대학교 첨단영상대학원 영상학과)
  • Received : 2010.12.01
  • Accepted : 2011.04.26
  • Published : 2011.05.30

Abstract

In this paper, we present a novel method to use metadata based on the eXtensible Markup Language (XML) for efficient data transfer between visual effects (VFX) and film editing. For transferring data to the VFX process, image sequences such as Cineon DPX or TGA are currently used in Korean post productions. The use of image sequences tends to increase rendering time and the amount of data for repetitive file format conversions, and as a result causes inefficiency in the entire production process. On the other hand, the use of metadata on the XML can reduce time and data because the repetitive rendering processes are not needed. This method can also be used at a variety of editing and VFX programs, and provides content information for combining online contents. The development of XML-base methods on the web enables flexible combination with other types of media.

본 논문에서는 영화 후반 제작 단계의 편집 및 시각특수효과(Visual Effects; VFX) 과정 사이에서 효율적인 변환 작업을 위한 eXtensible MarkUp Language (XML) 기반 메타데이터의 활용 방법을 제안한다. 국내 영화의 후반 작업 단계에서 편집과정으로부터 시각특수효과과정으로 데이터를 제공할 때 Cineon DPX 혹은 TGA와 같은 영상 시퀀스 형태의 작업 방식을 취한다. 이러한 방식은 결과적으로 렌더링 과정을 두 번을 거치게 되어 처리 시간과 데이터 용량의 증가를 초래한다. 반면 XML을 이용한 방식은 메타데이터를 사용하여 렌더링 과정을 대체하기 때문에 시간과 데이터 용량을 줄일 수 있다. 또한 이 방법은 다양한 편집 및 시각특수효과 프로그램에서 지원이 가능하고, 영상편집 관련 분야뿐 만 아니라 영상의 콘텐츠 정보, 그리고 온라인 콘텐츠와의 융합도 가능한 장점이 있다. 이를 웹 기반의 XML의 구조로 발전시키면 영상뿐만 아니라 다양한 다른 매체와의 융합도 가능할 것이다. 본 논문에서는 영화 제작 환경에 적합한 메타데이터 저장 방식과 저장된 메타데이터를 공유하여 편집과정과 시각특수효과과정에서 작업 효율을 높일 수 있는 방법을 제시한다.

Keywords

References

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