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Development of HAZ-RAM for reducing HAZMAT transportation accident

위험물 운송 사고 저감을 위한 HAZ-RAM (Hazmat Transportation Risk Assessment Matrix) 개발

  • 정성봉 (서울과학기술대학교 철도경영정책학과) ;
  • 김연웅 (서울과학기술대학교 철도경영정책학과) ;
  • 박민규 ((주)탑엔지니어링 기술연구소)
  • Received : 2011.06.23
  • Accepted : 2011.07.08
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The accident of HAZMAT causes not only physical damage but also secondary accidents which makes negative effects in regional environment and society. Thus, based on a particular management system in HAZMAT transportation, it is necessary to prevent accidents and to minimize secondary damages. According to the accident data, the causes of accidents are human factor(62.8%), physical factor(9.9%), other factors(23.1%) and unknown factors(4.2%). Especially the most accidents related with human factor are caused by neglect of management and surveillance. In this study to minimize the risk caused by human factor, HT-RAM(Hazmat Transportation Risk Assessment Matrix) was developed using current RAM(Risk Assessment Matrix). For developing HT-RAM effectively, the following 3 factors are also considered. First, the type of HAZMAT accident is defined and classified. Secondly, the severity and the frequency are analyzed by accident type. Finally, the plan for management in transportation was suggested to reduce the risk and accident. In the future, HAZ-RAM developed in this research is applied to the HAZMAT transportation management system, it will reduce not only traffic accident but also the secondary damage caused by the accident.

위험물 운송사고는 차량의 1차적인 피해(충 추돌) 뿐만 아니라 불특정다수, 환경에 직접적인 영향을 미치는 2차적인 사고를 내재하고 있다. 그렇기 때문에 위험물 사고관리는 일반 차량의 사고관리와는 달리 별도의 관리를 함으로써 사고를 미연에 방지하고, 2차피해를 최소화할 수 있는 체계적인 관리방안이 필요하다. 국내에서 발생한 위험물 사고의 발생 원인별 현황(2009년 기준)을 살펴보면 인적요인이 62.8%, 물적 요인이 9.9%, 기타요인 23.1%, 그리고 불명요인이 4.2%를 차지하는 것으로 나타났다. 특히, 인적요인에 의한 사고 중 절반 이상이 관리 및 감시 부주의로 인한 사고로 인해 발생하는 것으로 조사되었다. 본 연구에서는 이러한 요인으로 발생하는 사고위험을 최소화하기 기존 RAM(Risk Assessment Matrix)을 활용하여 HAZ-RAM(Hazmat Transportation Risk Assessment Matrix)을 개발하였다. HAZ-RAM의 개발을 위해 다음 3가지 측면에서 분석 체계를 구축하였다. 첫째, 위험물 사고의 유형을 세분화하여 정의하였다. 둘째, 위험물 사고를 유형별로 심각도와 빈도를 분석하였다. 마지막으로 위험물 운송경로상의 위험도를 파악하여 사고를 저감할 수 있는 운송관리방안을 제시하였다. 향후 본 연구에서 개발된 HAZ-RAM을 통해 위험물 운송관리가 이루어진다면, 단순 교통사고뿐만 아니라 위험물질 유출로 인한 2차 사고피해 또한 크게 줄일 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 국토해양부

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