DOI QR코드

DOI QR Code

The Study on Interdisciplinary Project Class for Contents Production in Colleges

대학 컨텐츠 연계교육수업에 관한 연구

  • Received : 2011.02.21
  • Accepted : 2011.04.07
  • Published : 2011.04.30

Abstract

This study reviewed how colleges can nurture creative media-major students by innovative curriculum of interdisciplinary project class for contents production, and also the consequent merits, faults and forcoming additional subject which should be studied more.

본 논문에서는 콘텐츠 및 미디어 관련분야의 전공에서 어떻게 연계교육수업을 진행하여 학과간의 장벽을 허물고 새로운 학제의 연계를 통해 창의적인 인재를 대학에서 육성할 수 있는지를 검토하고 그에 따른 장점 및 단점, 그리고 향후 추가로 연구되어야 할 점에 대해 살펴보았다.

Keywords

References

  1. 강현석,한신일, "대학 교육과정에서 연계전공의 편성과 운영상의 특징 분석", 한국비교교육학회, 비교교육연구, 제12권, 1호, pp. 239-269, 2002.
  2. 김근, "연계전공 운영의 실제", 한국대학교육협의회, 대학교육, 124호, pp. 54-59, 2003.
  3. 김효용, "학제간 연구를 통한 미래형 애니메이션 교육 모델 구축: 한성대학교 인터랙티브 엔터테인먼트 연계전공을 중심으로", 한국디지털영상학회, 디지털영상학술지, 2(1), pp. 145-163, 2005.
  4. 배규환, "학부제와 다전공제", 한국대학교육협의회, 대학교육, 통권 122호, pp. 48-54, 2003.
  5. 이현청 외, "우리나라 대학 학부제 운영의 문제와 개선 방안 연구", 한국고등교육연구회, 고등교육연구, 9(2), pp. 217-230, 1997.
  6. 조암, 박준영, 홍성조, "디자인공학 연계전공과정의 개발과 운영 방안", 동국대학교 교육문제연구원, 교육문제연구, 제13권, pp. 7-100, 1998.
  7. 최갑종 외, "학부제에 의한 대학교육과정 운영 사례분석", 교육과정연구, 22(3), 2003.
  8. 홍성훈 "한국 대학의 학부제 형성에 관한 기초 연구", 중앙대학교 대학원, 박사학위논문, 1999.
  9. 홍은숙, "효율적인 학제 간 연구를 위한 전공이수유형 탐색", 성결대학교, 성결신학연구, 5(1), pp. 219-236, 2000.

Cited by

  1. A Study on Arrangement through Avoid Note and Tension Note vol.13, pp.11, 2015, https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.11.349
  2. A Study of Individuality of Seung_Hwan Lee's Music Represents vol.13, pp.11, 2015, https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.11.409