DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effect of Designated Domestic Traffic Separation Scheme(TSS) -Focused on the Marine Casualty & the Marine Traffic Flow-

국내 통항분리수역 설치 효과에 관한 연구 -해양사고 및 해상교통흐름을 중심으로-

  • Kim, Chol-Seong (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Jeong, Jae-Yong (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Lee, Hong-Hoon (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University)
  • 김철승 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 정재용 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 이홍훈 (목포해양대학교 해상운송시스템학부)
  • Received : 2010.11.15
  • Accepted : 2011.03.24
  • Published : 2011.03.31

Abstract

The "ship's routeing" system was adopted by IMO and has been operated on the major sea routes of all over the world for the prevention of marine casualty and the improvement of marine traffic flow. Thereupon, also in Korea, the "Hong-do" and "Bogil-do" sea routes on southern coast were designated to mandatory sea area by traffic separation scheme(TSS) in 2003, and the "Geomun-do" sea route on southern coast was designated in 2005. But there were few or no studies on the effect of designated traffic separation scheme in Korea. For this reason, in this paper, we evaluated the contribution of traffic separation scheme to the prevention of marine casualty and the improvement of marine traffic flow after designation of domestic traffic separation scheme using data of the marine casualties and ship's tracks from AIS information. The results of evaluation showed that on the contrary, the cases of marine casualties were increased on some sea routes and regular traffic flows were disturbed by some vessels after designation of traffic separation scheme. For the safer and better sea routes, alternative ideas such as reposition of ship's routing on "Hong-do" and "Bogil-do" sea areas were suggested.

국제해사기구(IMO)에서는 해양사고의 방지와 해상교통의 원활한 흐름에 기여하기 위하여 전 세계의 주요 항로에 항로지정(Ship's Routeing) 방식을 채택하여 운영하고 있다. 이에 국내에서도 2003년에 해상교통안전법의 시행규칙으로 남해안의 홍도 및 보길도 항로에 대하여 통항분리방식이 적용되는 수역으로 지정한 바 있으며, 2005년에는 거문도 항로를 추가로 지정하였다. 그러나 이러한 국내의 통항분리수역 지정으로 인한 해양사고 방지 및 원활한 해상교통흐름에 대한 효과 분석은 미흡한 실정으로, 이에 본 연구에서는 국내 통항분리수역 지정 전 후의 해양사고 자료 및 해상교통흐름을 분석하여 실제 통항분리수역의 지정이 해양사고의 방지와 해상교통의 원활한 흐름에 어느 정도 영향을 미쳤는지를 평가하였고, 그 결과에 따라 항로별 통항분리수역의 위치를 조정하는 등의 개선안을 제시하였다. 본 연구에서의 평가 결과, 대부분의 통항분리수역에서 지정 전과 비교하여 지정 후 해양사고의 발생이 오히려 증가하였고, 일부 선박들이 지정된 통항방향을 따르지 않는 등 해양사고의 위험을 초래하고 있는 것으로 드러나, 이를 개선하기 위해 홍도 항로 및 보길도 항로에 대해서는 통항분리 수역의 위치를 조정하여 더 안전하고 효과적인 운용이 필요한 것으로 분석되었다.

Keywords

References

  1. 국립해양조사원(2008), 항로지정, p. 2.
  2. 박성현, 정중식, 박영수(2006), "여수 인근해역의 통항분리대 도입에 관한 연구", 해양환경안전학회지, 제12권, 제2호, pp. 133-137.
  3. 박영수, 정재용, 박진수, 井上欣三(2003), "해상교통류 시뮬레이션을 이용한 통항분리제도의 정량적 효과평가", 대한교통학회지, 제21권, 제1호, pp. 41-49.

Cited by

  1. A Basic Study on Assessment Criterion of the Risk Factor for the Marine Traffic Environment vol.18, pp.5, 2012, https://doi.org/10.7837/kosomes.2012.18.5.431