DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Childrens' Vocabulary Abilities and Print Concepts in the Classroom Environment in Terms of Literacy Development

만 3~5세 교실 문해환경이 유아의 어휘력과 인쇄물 개념에 미치는 영향

  • 김명순 (연세대학교 아동.가족학과) ;
  • 김혜진 (연세대학교 생활과학연구소)
  • Received : 2011.08.31
  • Accepted : 2011.11.16
  • Published : 2011.12.31

Abstract

This study was conducted to better understand the effect of the classroom literacy environment on the young children's vocabulary abilities, and the concepts of print matter. The subjects consisted of 276 children aged 3 to 5 enrolled in 93 classrooms in child-care centers and kindergartens. The Early Language & Literacy Classroom Observation Pre-K (Smith, Brady, & Anastasopoulos, 2008), the Picture Vocabulary Test (Kim, Jang, Yim, & Bae, 1995) and the Concepts About Print (Kim & Kim, 2004) were used for the purposes of this study. The data collected were analyzed by means of ANOVA, and regression analysis. The results indicated that the vocabulary abilities and print-concepts of children aged 3-5 were more likely to increase when a rich classroom environment was provided for the children's literacy development. In particular, it was found to be important for children's language and Literacy development to provide them with an enriched 'language environment' within the classroom, the quality of 'books and book reading', and the active utilization of 'print and early writing' all being important elements of this.

Keywords

References

  1. 김길숙․김명순(2010). 가정문해환경과 교실문해환경이 유아의 이야기 이해력에 미치는 영향. 아동학회지, 31(2), 119-133.
  2. 김명순(1997). 교실 내 문해환경이 만 4-5세 유아의 책이야기 꾸미기에 미치는 영향. 유아교육연구, 17(2), 77-95.
  3. 김명순(1999). 4-5세 아동의 읽기․쓰기 발달에 대한 어머니의 신념과 가정 문해환경에 대한 연구. 생활과학논집, 13, 120-131.
  4. 김명순․김길숙․임양미․이유진(2008). 만 3-5세 유아를 위한 교실 내 언어 및 문해환경 평가 척도(ELLCO) 타당화 연구. 유아교육연구, 28(6), 27-45.
  5. 김선희․김명순(2004). 한국 아동의 인쇄물 개념 습득과 언어능력의 관계. 아동학회지, 25(6), 371-383.
  6. 김영애(1999). 유치원 교실 내 문해환경에 관한 연구. 서강정보대학 논문집, 18, 1-12.
  7. 김정화․이문정(2007). 유아교실의 문식성 환경에 대한 연구. 아동학회지, 28(3), 101-113.
  8. 박찬화․김길숙(2008). 유아를 위한 가정 문해환경 평정척도 개발 및 타당화 연구. 대한가정학회지, 46(9), 87-97.
  9. 배성연(2007). 어린이집의 교실 문해환경과 유아의 언어능력. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  10. 신유정(2005). 가정의 소득수준과 교실 문해환경이 아동의 인쇄물 개념에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  11. 신혜영․김명순(2008). 저소득 가정 부모의 문해 발달 태도 및 가정 문해 활동과 유아의 어휘력, 인쇄물 개념 간의 관계. 아동학회지, 28(4), 199-212.
  12. 이나리(2009). 아버지의 문해발달태도와 가정문해활동과 유아의 어휘력간의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  13. 이숙임(2006). 가정의 문해환경과 유아의 언어능력과의 관계. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  14. 이영자․이정욱(1998). 유아교사가 적용하는 교수 행동유형의 경향 및 환경 구성에 관한 연구. 한국영유아보육학, 16, 1-24.
  15. 정지연(2005). 유아의 가정 문해환경과 인쇄물 개념과의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  16. 조희수(2002). 유아기 읽기, 쓰기 교육에 대한 교사와 부모의 인식. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  17. 조희숙․이원영(1999). 유아의 어휘력, 이야기 이해능력 및 인쇄물 인식 능력간의 관계 연구. 유아교육논집, 9, 133-154.
  18. 채은화(2007). 저소득 가정 만 3-5세 유아의 어휘력, 수용․표현 언어 및 인쇄물 개념. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  19. 한애향․안선희(2006). 유아교육기관의 문해환경 수준에 따른 유아의 문해능력 차이. 유아교육학논집, 10(4), 279-294.
  20. Beach, S. A., & Robinson, R. J. (1992). Gender and grade level differences in the development of concepts about print. Reading Psychology, 13(4), 309-328. https://doi.org/10.1080/027027192130403
  21. Chaney, C. (1992). Language development, metalinguistic skills and emergent literacy in three-yearold children. Applied Psycholinguistics, 13, 485-514. https://doi.org/10.1017/S0142716400005774
  22. Day, K. C., & Day, H. D. (1991). The concurrent validity of four tests of metalinguistic awareness. Reading Psychology, 12(1), 1-11. https://doi.org/10.1080/0270271910120102
  23. Dickinson, D. K., & Caswell, L. (2007). Building support for language and early literacy in preschool classroom through in-service professional development: Effects of the literacy environment enrichment program (LEEP). Early Childhood Research Quarterly, 22, 243-260. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2007.03.001
  24. Fenson, L. (1994). Developmental trends for action and speech in pretend play. In I. Bretherton (Ed.), Symbolic play:The development of social understanding (pp. 249-269). New York:Academic.
  25. Gibson, L. (1989). Literacy learning in the early years through children's eyes. New York, NY:Teachers college, Colombia University.
  26. Heath, S. B. (1983). Ways with words:Language, life, and work in communities and classrooms. London: Cambridge University.
  27. Lee, K. Y., & Kim, M. S. (2006). Mother-child interactions in picture-book reading and children's language ability among low-income. Journal of ARAHE, 13(1), 39-49.
  28. Lomax, R. G., & McGee, L. M. (1987). Young children's concepts about print and reading:Toward a model of word reading acquisition. Reading Research Quarterly, 22(2), 237-256. https://doi.org/10.2307/747667
  29. McGee, L. M., Richgel, D. J. (2000), 영유아의 문해 발달 및 교육. 김명순․신유림(공역). 서울: 학지사.
  30. McNerney, S., Nielson, D. C., & Clay, P. (2006). Supporting literacy in preschool:Using a teacherobservation tool to guide professional development. Journal of Early Childhood Teacher Education, 27(1), 19-34. https://doi.org/10.1080/10901020500528838
  31. Morrow, L. M. (1990). Preparing the classroom environment to promote literacy during day. Early Childhood Research Quarterly, 5, 537-554. https://doi.org/10.1016/0885-2006(90)90018-V
  32. Smith, M. W., & Dickinson, D. K. (2002). Early Language & Literacy Classroom Observation toolkit research edition. Baltmore, MD:Brookes.
  33. Sulzby, E., & Banhart, J. (1992). The development of academic competence:All our children emerge as writers and readers. In J. Irwin & M. Doyle (Eds.), Reading/Writing connections:Learning from research (pp. 120-143). Newark, DE: International Reading Association.

Cited by

  1. The Differences in Children's Reading Abilities of Environmental Print according to Children's Age and Types of Parental Literacy Interaction vol.33, pp.5, 2012, https://doi.org/10.5723/KJCS.2012.33.5.181
  2. The Relationship between Children's Reading Ability of Environmental Print, Vocabulary and Print Concepts vol.34, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5723/KJCS.2013.34.3.75
  3. The Short-term Longitudinal Effect of Children’s Reading Ability of Environmental Print on Vocabulary and Word Reading vol.25, pp.6, 2016, https://doi.org/10.5934/kjhe.2016.25.6.681