Local children's centers in Gyeongnam province experienced group of teachers' oral health education toothbrushing effects

경남 지역아동센터 교사의 구강보건교육경험이 아동의 집단잇솔질에 미치는 영향

  • Received : 2010.11.03
  • Accepted : 2011.02.19
  • Published : 2011.02.28

Abstract

Objectives : Children who are users of local children's centers are mostly in the lower income brackets or raised by single parents or grandparents. Their parents are usually careless about them, or they are placed in tough environments. Specifically, they are unlikely to be taught at home to brush their teeth on a regular basis. The purpose of this study was to examine the oral health education experiences of teachers at local children's centers and the reality of oral health care provided by them to children, and to pave the way for the development of collaborative oral health education programs by local children's centers and local communities. Methods : The subjects in this study were teachers who worked at 158 local children's centers located in Gyeongnam Province. Each teacher was asked to fill out the given a questionnaire at the centers. The survey was conducted by phone or in person from February 26 to April 1, 2009. The collected data were analyzed with SPSS 15.0 program, and statistical data on frequency and percentage were acquired to find out the general characteristics of the teachers. And crosstabulation was utilized to look for connections between oral health education experiences and actual oral health care. Results : At the 158 local children's centers, 21 teachers had ever learned about oral health education to provide children with that, and 137 teachers hadn't. The local children's centers that the former worked for had more interest in dental caries, and those centers had children do toothbrushing more than the other centers at which the latter served. Conclusions : It seems that local children's centers and local communities should make concerted efforts to develop joint education programs.

Keywords

References

  1. 오정숙, 박정순, 김은숙 외 7인. 지역사회구강보건. 서울: 나래출판사; 2002:92-93.
  2. 노인기, 문혁수, 백대일, 김종배. 한국사람 치아발거 원인 비중에 관한 조사연구. 대한구강보건학회지 1988;22(3):183-193.
  3. 김동기, 성진효. 잇솔질 교습횟수에 따른 구강미생물 변화에 관한 실험적 연구. 대한구강보건학회지 1993;17(1):147-165.
  4. 손효현. 김종배. 초등학교 상급학년 아동의 잇솔질 행위에 관한 분석연구. 대한구강보건학회지 1988;12:127-134.
  5. 이백현, 신성철. 한국 사람의 영구치 출현시기와 우식예방 시기에 관한연구. 대한구강보건학회지 1998(2):458-485.
  6. 전현자. 구강보건교육에 의한 초등학교 학생의 구강 보건 지식도와 위생관리능력의 변화 [석사학위논문]. 대구:경북대학교 보건대학원; 2004.
  7. 한수진, 황윤숙. 지역아동센터 방문아동을 위한 구강 건강증진 프로그램 필요에 대한 연구. 한국치위생교육학회지 2007(1):91-101.
  8. Watt R, Sheiham A. Inequalities in oral health: a review of the evidence and recommendation foraction. Br Dent J 1999;187(1):6-12.
  9. 류정숙. 충북 초등학교 양호교사의 구강보건실태 실태에 관한 조사연구, 단국대학교 행정대학원 1999.
  10. 이정화. 김진범. 조갑숙. 학교구강보건실 운영 효과에 관한 조사. 한국치위생학회지. 2010;10(3):465-471.
  11. 최길라, 곽경환, 정성철, 김종열. 서울시 초등양호교사의 구강보건 인식도에 관한조사 연구. 한국학교보건학회지 1990;7(1):39-46.
  12. 전현자, 송근배, 이성국. 구강보건에 의한 초등학교 학생의 구강보건지식도와 구강위생 관리능력의 변화. 한국학교보건학회지 1999;12(2):295-303.
  13. 진구, 김종배. 잇솔질 교육방법의 효과에 관한 실험적 연구. 대한구강보건학회지 1985;9(1):127-133.
  14. 류원향. 양호교사의 인식에 근거한 부산광역시 초등학교 구강보건관리 실태 [석사학위논문]. 부산: 인제대학교 대학원; 2001.
  15. 정진경. 초등학생의 손씻기와 잇솔질의 지식, 태도, 실천 [석사학위논문]. 서울: 한양대학교 교육대학원; 2009.
  16. Pattussi MP, Marcenes W, Croucher R, Sheiham A: Social deprivation income inequality social cohesion and dental caries in Brazilian school children. Soc Sic Med: 2001;53(7):915-925. https://doi.org/10.1016/S0277-9536(00)00391-9
  17. 오윤배, 이흥수, 김수남. 모친의 사회경제적인 요인 과 구강건강신념이 아동의 구강보건 형태에 미치는 영향에 관한 연구 . 대한구강보건학회지 1994;18(1):62-83.
  18. 조임숙. 학교구강보건사업 및 학부모의 사회경제적 수준이 아동의 치아건강에 미친 영향 [석사학위논문]. 서울:건국대학교 행정대학원; 2004.
  19. 한수진, 황윤숙. 지역아동센터 방문아동을 위한 구강건강증진 프로그램 필요에 대한 연구. 한국치위생교육학회지 2007(1):91-101.
  20. 문혁수, 백대일, 김종배. 지역사회 구강보건 현장실습. 3판. 서울; 고문사; 2002:44-45.
  21. 강릉대학교 산학협력단.건강증진사업 지원단 : 지역네트워크 활성화를 통한 지역아동센터 구강건강 증진 프로그램개발. 강릉: 강릉대학교; 2008.