The Effect of the Selection Attribute of Local Jeonju-bibimhop Restaurants on Customer Satisfaction and Behavioral Intention: Focused on Jeonju area

전주비빔밥 향토음식점의 선택속성이 고객만족과 행동의도에 미치는 영향: 전주지역을 중심으로

  • Park, Ki-Hong (Department of Food Science and Culinary Arts, Woosuk University) ;
  • Lee, Bo-Soon (Department of Food Science and Culinary Arts, Woosuk University) ;
  • Kim, Dong-Seok (Dept. of Culinary and Food Service Management, Kyunghee University)
  • 박기홍 (우석대학교 외식산업조리학과) ;
  • 이보순 (우석대학교 외식산업조리학과) ;
  • 김동석 (경희대학교 조리.외식서비스경영학과)
  • Received : 2011.01.12
  • Accepted : 2011.06.18
  • Published : 2011.06.30

Abstract

This research try to find the strategic implication through the importance-performance analysis for the customers who visited local Jeonju-Bibimbap restaurants. It also investigates the effect of the selection attribute of the restaurants on customer satisfaction and behavior intention as well as how customer satisfaction affects behavior intention. The survey was conducted targeting those who visited the local restaurants in Jeonju and had Jeonju-Bibimbap, and 251 copies of the questionnaire were used for the final analysis. As a result, the properties 'Environmental cleanliness' and 'Convenience of reservations' in IPA are probed as 'improvement needed as soon as possible'; the 'food(p<0.01)' and 'service(p<0.05)' factors significantly affect customer satisfaction; the 'physical environment(p<0.01)' and 'service(p<0.05)' factors have significant effect on behavior intention; lastly, it has also been found true that customer satisfaction significantly influences behavior intention(p<0.001).

본 연구는 전주비빔밥 향토음식점을 방문하는 고객들에 대한 중요도와 성취도 분석을 통해 전략적 시사점을 찾아보고자 하였다. 또한 전주비빔밥 향토음식점에 대한 선택속성이 고객만족에 미치는 영향을 살펴보고, 전주비빔밥 향토음식점에 대한 선택속성이 행동의도에 미치는 영향을 살펴보고자 하였으며, 전주비빔밥 향토음식점에 대한 고객만족이 행동의도에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 본 연구는 전주비빔밥 향토음식점에서 전주비빔밥을 경험해본 고객을 모집단으로 하여 전주지역의 전주비빔밥 향토음식점을 방문한 고객을 대상으로 조사를 실시하였으며, 251부의 유효한 설문지를 최종분석에 사용하였다. 분석결과 중요도-성취도 분석에서는 '실내의 청결성'과 '예약의 편리성' 속성은 빠른 시간 안에 개선할 필요가 있다고 조사되었으며, '음식(p<0.01)'과 '서비스(p<0.05)'요인이 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, '물리적 환경(p<0.01)'과 '서비스(p<0.05)'품질 요인이 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 고객만족이 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다(p<0.001).

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 우석대학교