The Impact of Parent Company Attributes on e-Brand Personalities

온라인 패션 쇼핑몰의 모기업 특성이 e-브랜드 개성에 미치는 영향

  • Jung, Seung-Hwa (Dept. of Clothing and Textile, Seoul National University) ;
  • Lee, Yu-Ri (Dept. of Clothing and Textile/Research Institute of Human Ecology, Seoul National University)
  • 정승화 (서울대학교 의류학과) ;
  • 이유리 (서울대학교 의류학과/생활과학연구소)
  • Received : 2011.01.07
  • Accepted : 2011.04.07
  • Published : 2011.06.30

Abstract

Consumers attribute human personality to products or stores as well as brands. As brand personality is imprinted to a consumer's mind, in e-commerce, the concept of store personality needs to be examined by comprehending the e-brand personality. Unlike the recent studies that focus primarily on the portal site, we attempt to identify e-brand personality of online shopping malls that sell fashion products. This study also examined the impact of the parent company's attributes on e-brand personality. A survey was conducted to 240 females and 240 males in their 20s or 30s. E-brand personality of three different types of the Internet shopping mall was evaluated by 160 respondents, respectively. As a result, we found that Internet shoppers perceive that e-brands have four distinct personality dimensions: young, reliable, sophisticated, and creative. Among the four dimensions, "young" and "reliable" showed the most significant influence on intention to visit the shopping mall site. Besides, e-brand personality varied with parent companies' attributes such as reputation, credibility, and fashion industry-relatedness. Especially, credibility of the parent company showed a strong positive relationship with e-brand personality.

Keywords

References

  1. 여준상 (2000), 브랜드 관리의 패러다임 전환-기능과 이성 중심에서 관계와 감성 중심으로, LG주간경제, 598호, pp. 24-31.
  2. Keller, K. L. (1993), Conceptualizing measuring and managing customer-based brand equity, Journal of Marketing, 57(1), pp. 1-22.
  3. 김정구 (1998), 브랜드 개성을 통한 광고전략 연구, 광고학연구, 9(1), pp. 37-52.
  4. Aaker, D. (1995), Building Strong Brands, New York: The Free Press.
  5. Aaker, J. L. (1997), Dimensions of brand personality, Journal of Marketing Research, 34(3), pp. 347-356. https://doi.org/10.2307/3151897
  6. Park, S., Choi, D., & Kim, J. (2005), Visualizing ebrand personality: Exploratory studies on visual attributes and e-brand personalities in Korea, International Journal of Human-Computer Interaction, 19 (1), pp. 7-34. https://doi.org/10.1207/s15327590ijhc1901_3
  7. Grewal, D., Levy, M., & Lehmann, D. R. (2004), Retail branding and customer loyalty: an overview, Journal of Retailing, 80, pp. ix-xii.
  8. Martineau, P. (1958), The personality of the retail store, Harvard Business Review, 36(1), pp. 47-55.
  9. d'Astous, A. & Levesque, M. (2003), A scale for measuring store personality, Psychology & Marketing, 20(5), pp. 455-469. https://doi.org/10.1002/mar.10081
  10. 전달영, 권주형, 김주완 (2009), 점포개성과 기능적 점포이미지가 점포애호도에 미치는 상대적 영향: 쇼핑동기의 조절효과, 마케팅관리연구, 14(1), pp. 99-127.
  11. 안주아 (2005), 인터넷 쇼핑몰의 브랜드 개성 요인과 브랜드 개성이 브랜드 충성도에 미치는 영향, 광고연구, 67(2), pp. 59-83.
  12. 정혜주 (1998), 패션산업의 인터넷 전자상거래 활용방안에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 장은영 (2005), 국내 인터넷 의류 쇼핑몰의 유형별 사 이트 구성요소 비교분석, Journal of the Korean Society of Costume, 55(6), pp. 76-92.
  14. Thakor, M. V., & Kohli, C. S. (1996), Brand origin: conceptualization and review, Journal of Consumer Marketing, 13(3), pp. 27-42.
  15. 열린백과 오픈토리, 자료검색일 2011. 6. 11, opentory.joins.com
  16. 하봉준 (1999), 제품 구매의도에 영향을 미치는 기업이미지 요인에 관한 연구, 경희대학교 대학원 박사학위논문.
  17. Kapferer, J-N. (2004), The new strategic brand management: Creating and sustaining brand equity long term, 3rd ed., London: Kogan Page Ltd.
  18. 김구성, 이수동, 김주영 (2004), 인터넷 쇼핑에서 모기업의 신뢰가 인터넷 쇼핑몰의 신뢰와 구매의도에 미치는 영향: 구매경험자와 탐색경험자 비교연구, 유통연구, 9(4), pp. 85-114.
  19. Gotsi, M., & Wilson, A. M. (2001), Corporate reputation: Seeking a definition, Corporate Communication: An International Journal, 6(1), pp. 23-31.
  20. Grass, R. C. (1977), Measuring the effect of corporate advertising, Public Relations Review, 3, pp. 39-50.
  21. 윤성준 (2000), 웹쇼핑몰 사이트 신뢰도의 결정요인과 구매의향에 미치는 영향에 관한 시뮬레이션 접근방법, 경영학연구, 29(3), pp. 353-376.
  22. Greenfield Online (1998), Online Marketing Research conducted on behalf of Better Business Bureau, Cyb ershoppers Research Report #13197. 자료검색일 2010. 6. 30, http://greenfieldcentral.com/newsroom.htm.
  23. 강민 (2009), 브랜드 확장의 지각된 적합성과 확장의 평가에 대한 자기해석의 역할에 관한 연구, 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 최정선, 전중옥 (2009), 뷰티브랜드 확장 시 확장유형의 유사성과 브랜드 적합성이 브랜드 태도에 미치는 영향, 한국의류학회, 33(8), pp. 1293-1305.
  25. Blackwell, R. D., Miniard, P. W., & Engel, J. F. (2001), Consumer Behavior (9th ed), Orlando, FL: Harcourt College Publishers.
  26. 안주아, 신명희 (2007), 인터넷 포털 브랜드의 지각된 품질이 이용자의 선호도 및 방문의도에 미치는 영향, 한국광고홍보학보, 9(1), pp. 139-165.
  27. 전상일 (2009), 가격비교 사이트의 지각된 서비스 품질이 방문의도 및 추천의도에 미치는 영향, 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  28. Hoffman, D., & Novak, T. (1996), Marketing in hypermedia computer-mediated environments: Conceptual foundations, Journal of Marketing, 60(3), pp. 50-68. https://doi.org/10.2307/1251841
  29. 김구성 (2003), 모 기업의 신뢰가 인터넷 쇼핑몰의 신뢰와 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구, 국민대학교 대학원 박사학위논문.