DOI QR코드

DOI QR Code

Strategies of Local Terrestrial Broadcasting Companies since the Introduction of Comprehensive Programming Channels

종합편성채널 도입에 따른 지역 지상파방송 대응 전략

  • 정종건 (충남대학교 언론정보학과)
  • Received : 2011.03.14
  • Accepted : 2011.06.22
  • Published : 2011.07.28

Abstract

This study looked into coping strategies of local terrestrial broadcasting companies in the media market, since the introduction of comprehensive programming channels was confirmed. Local terrestrial broadcasting companies vulnerable to market competitiveness are driven more out to the difficulty of survival in a limited advertising market with the advent of comprehensive programming channel. and Local terrestrial broadcasting receive discriminative application than comprehensive programming channel. They have reverse discrimination in must-carry, broadcasting area, programming regulation, advertisement regulation, broadcasting development fund. Hence, Local terrestrial broadcasting needs diverse countermeasures at difficult media circumstances. Above all, Competitive content reinforcement is desperately needed. That's why content distribution structure needs diversification. And, It is necessary for local terrestrial broadcasting companies to diversify the content distribution system. As a way to expand distribution structure of local broadcasting, the introduction of local programming regulations for total amount will be highlighted in the nationwide network program. The mandatory policy that programs produced by local terrestrial broadcasting companies will be broadcast regularly in prime time through a nationwide network is an example. In addition to developing high content independently, 2nd Multiple channels of distribution is needed. It has to be supplied to various platforms including local broadcasting, SO and etc. In addition, it is necessary to activate regional co-production program between local terrestrial broadcasting companies and regions. Time rate between central stations and local terrestrial broadcasting companies must be distributed practically. And also, local terrestrial broadcasting companies in addition to ad revenue model to themselves and their own businesses by expanding the sponsorship to strengthen the competitiveness will have to nurture self-sustaining. Moreover they must have enlarge economy of scale through widen of broadcasting area.

본 연구는 미디어 시장에서 종합편성채널 도입이 확정된 이후 지역 지상파방송사들의 대응전략을 살펴보았다. 종합편성채널 등장으로 시장경쟁력이 취약한 지역 지상파방송은 제한된 광고시장에서 더욱 생존의 어려움에 내몰린다. 그리고 지역 지상파방송은 규제의 측면에서 종합편성채널에 비해 차별적 적용을 받는다. 의무재송신, 방송권역, 편성규제, 광고규제, 방송발전기금 등에서 역차별을 받고 있다. 이에 지역 지상파 방송사는 어려운 미디어 환경에서 다각적인 대응전략이 필요하다. 무엇보다도 경쟁력 있는 콘텐츠 강화가 절실할 때이다. 그러기에 콘텐츠 유통구조를 다원화할 필요가 있다. 지역방송의 유통구조를 확대하기 위한 방법으로, 전국 네트워크 프로그램에 지역프로그램 편성총량제 도입이 강조된다. 지역방송사가 제작한 프로그램이 주시청시간대에 전국 네트워크를 통해 정규적으로 방송될 수 있도록 하는 의무화정책이 그 예이다. 또한 독자적인 우수한 콘텐츠개발로 2차 유통창구의 다원화가 필요하다. 각 지역방송사와 SO 등 다양한 플랫폼에 공급할 수 있도록 해야 한다. 또한 지역방송사간 권역 간, 권역별 공동제작 프로그램을 활성화시킬 필요가 있다. 중앙사와 지역 방송사 간 전파료를 현실적으로 분배해야 하고 지역방송 자체적으로도 수익모델을 광고 이외에 협찬과 자체사업을 확대하여 경쟁력을 강화시켜 자생력을 키워 나가야 할 것이다. 그리고 광역화를 통해 규모의 경제를 확대해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 방송통신위원회, "2010년 방송산업실태조사 보고서", 방송통신위원회, 2010.
  2. 주정민, "방송통신 융합과 지역방송의 정책 이념", 방송통신 융합과 지역방송, 서울: 한울, 2007.
  3. 정윤식, "통신방송융합법제 및 정책분석: 미국과 한국의 분석을 중심으로", 정보통신정책연구, 제11권, 제3호, pp.49-87, 2004.
  4. 경향신문, 2009. 2. 24.
  5. 황 근, "종합편성채널 도입 어떻게 할 것인가" 한국언론학회 주최, 종합편성채널 도입의 타당성 검토 세미나 발표문, 2007.
  6. 정연우, "종합편성채널 도입할 수 있는 방송시장과 재원은 있는가?" 방송문화, 2009(3).
  7. 김동준, "경쟁줄고 여론 독점 심화 불보듯", 신문과 방송, 2008(4)..
  8. 양문석, "종합편성채널 허용이 방송시장에 미치는 영향 연구", 공공미디어연구소, 2008.
  9. 이영주, 하주용, "방송통신 융합시대의 신문방송 소유 겸영 규제 정책", 방송연구, 2008 여름호 통권, 제66호, pp.69-99. 2008.
  10. 정준희, "영국의 언론사 소유규제", 세계의 언론 법제, 제21호, 한국언론재단, 2007.
  11. 이봉의, "독일의 미디어 소유규제", 세계의 언론 법제, 제21호, 한국언론재단, 2007.
  12. 박진우, "프랑스의 미디어 소유규제", 세계의 언론법제, 제21호, 한국언론재단, 2007.
  13. 주정민, "미디어 소유규제 정책과 효과", 한국언론학회 세미나 발표문, 2009.
  14. 김재영, 강한나," 매체균형발전과 지상파 역차별의 실체", 방송과 커뮤니케이션, 제8권, 제2호, pp.59-79, 2007.
  15. 최선규, "유무선 융합과 통신시장 비대칭 규제: 공정경쟁인가 관리경쟁인가?", 정보통신정책 연구, 제11권, 제1호, pp.1-23, 2004.
  16. 김영주, 정재민, "방송산업 내 비대칭 규제에 관한 연구", 한국방송학보, 제24권, 제5호, pp.47-89. 2010.
  17. 조준상, "조중동 방송의 영향과 전망", 지역방송 노조협의회.최문순 민주당 위원 공동 주최, 종편 특혜저지와 지역방송 생존권 보장을 위한 긴급토론회, 세미나 발표문, 2011.
  18. 김정태, "디지털시대 방송법 해설", 서울:커뮤니케이션북스, 2005.
  19. 김재영, "종합편성채널도입과 지역성", 종합편성채널도입정책 진단과 모색, 언론정보학회 발표논문, 2010.
  20. 조준상, "지역MBC 광역화 논의의 어제와 오늘", MBC 수평상생의 네트워크 구축 방안 모색 국회 대토론회, 국회의원 서갑원 의원실 주최, 2010.
  21. 문철수, "재원구조 개선을 통한 지상파 공익성 구현", 한국정보학회 주최, 지상파방송 비대칭 규제와 개선방안 세미나 발제문, 2007.
  22. 이남표, "언론경영 위기와 기회: 지상파방송", 신문과 방송, 1월호, pp.27-30, 2009.
  23. 한국방송광고공사, "매체 환경 변화에 따른 광고시장 전망", 2009.
  24. 공공미디어연구소, "종편 도입과 방송시장 경쟁 구도 전망", 2011.
  25. 김석창, "디지털시대 지역방송의 새로운 역할", 디지털 타임스, 2008. 8. 15.
  26. 최현주, "지역방송 프로그램의 전국 네트워크의 무편성에 관한 시론적 연구", 언론과학연구, 제10권, 제1호, pp.322-354, 2010(3).
  27. 최현주, "방송통신 융합시대의 지역방송 콘텐츠 유통의 활성화방안", 방송문화, 통권326호, pp.44-49, 2008(10).
  28. 김민기, "종편과 방송광고시장 전망", 지역방송 노조협의회. 최문순 민주당 위원 공동 주최, 종편 특혜저지와 지역방송 생존권 보장을 위한 긴급토론회 세미나 발제문, 2011.
  29. 주정민, "종편채널과 지역방송의 비대칭규제 현황 및 규제체계 개선방안", 한국방송학회 주최, 민영 미디어렙 및 종편채널 도입과 지역방송의 대응방안 세미나 발표문, 2011.