DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of the Factors Affecting Local University Students' Halting Their Academic Studies and Satisfaction with Their Campus Life

지방대학생들의 학업중단 영향요인과 대학생활만족도 분석

  • Received : 2011.05.25
  • Accepted : 2011.07.06
  • Published : 2011.08.28

Abstract

This study was aimed to obtain basic data with the intention of lowering the motives of local university students' halting their studies through an analysis of the factors affecting their academic interruption and satisfaction with their campus life. The result of this study is as following. First, it was found that the factors affecting their academic interruption included social variables, sense of self-respect, educational services, home environment, personal interest, academic abilities and so on. It was noted that the factors of personal interest and self-respect had the most significant effects on their academic interruption, statistically. Second, it was shown that the factors such as self-respect, educational services and personal interest had significant effects statistically on satisfaction with their campus life. Third, it turned out that there were significant differences in satisfaction with their campus life between those who considered halting their studies and those who did not. Therefore, concrete efforts at the university level should be put into practice to enhance students' self-respect for and satisfaction with their universities.

본 연구는 지방사립대 대학생들의 학업을 중단하게 되는 영향요인과 대학생활만족도 분석을 통해 대학생들의 학업중단 동기를 낮추는데 필요한 기초적인 자료를 얻고자 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학업중단 영향요인으로 사회적 변인, 자긍심, 교육서비스, 가정환경, 개인흥미, 학업능력 등으로 도출되었다. 개인흥미요인과 자긍심이 학업중단여부에 가장 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생활만족도 분석에서는 자긍심, 교육서비스, 개인흥미요인이 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학업중단 고려자와 비고려자 두 집단 간에 대학생활만족도에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 대학차원에서 학생들의 모교에 대한 자긍심 향상과 만족도를 높이는 구체적인 노력이 실행되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. http://www.kedi.re.kr/ - 2010
  2. 김수연, "학생유지에 영향을 미치는 대학 특성 분석", 진로교육연구, 제20권, 제1호, pp.111-141, 2007.
  3. A. Seidman, "Retention revisited. College and University," 제71권, 제4호, pp.18-20, 1996.
  4. 이병식, "대학생의 학업중단에 영향을 미치는 대학 기관특성의 탐색적 분석", 교육학연구, 제41권, 제2호, pp.135-154, 2003.
  5. http://www.segye.com - 사립대학 등록금의존율 70%에 육박, 세계일보, 2009.
  6. 김용남, "대학생의 학업중단 요인분석", 충남대학교 대학원, 박사학위논문, 2009.
  7. 김수연, "A Study on the Influences of Student and Institutional Characteristics on Two-year College Student Attrition in Korea", 한국교육, Vol.29, No.1, pp.123-149, 2002.
  8. 김수연, "교육성취전략으로서 편입학과정 탐색", 진로교육연구, 제17권, 제1호, 한국진로교육연구, pp.70-91, 2004..
  9. 김수연, "대학생의 학업지속과 중도탈락 요인분석", 한국교육, 제33권, 제4호, pp.33-62, 2006.
  10. 김수연, "대학생의 학업지속 경향성 척도 개발과 양호도 검증", 진로교육연구, 제23권, 제3호, pp.1-29, 2010.
  11. 최길순, "전문대학생의 중도탈락 의도에 영향을 미치는 요인", -G광역시 D대학을 중심으로, 한국비즈니스리뷰, 제3권, 제1호, pp.95-118, 2010.
  12. 오영재, "대학간 학생이동의 영향요인에 관한 실증적 연구", 교육행정학연구, 제23권, 제1호, pp.327-356, 2005.
  13. 김성식, "대학생들의 학업중단 및 학교이동에 대한 탐색적 분석: 대학선택요인과 대학생활 만족도의 영향", 한국교육, 제35권, 제1호, pp.227-249, 2008.
  14. 노혜란, 최미나, "대학생의 중도탈락 영향요인 분석을 통한 고등교육인적자워개발 정책 방안: S대학 사례를 중심으로", 인적자원개발연구, 제11권, 제1호, pp.89-107, 2008.
  15. 임연욱, "사이버대학 학습자관련 변인과 중도탈락 간의 관계 규명을 위한 실증적 연구", 정보교육학회논문지, 제11권, 제2호, pp.1-14, 2007.
  16. 주영주, 장미진, 이현주, "사이버대학 학생의 중도탈락 경험에 근거한 중도탈락 요인에 관한 질적 연구", 교육정보미디어연구, 제13권, 제3호, pp.209-233, 2007.
  17. 권혜진, "개인, 교육기관, 사회적 변인이 사이버대 재학생의 중도탈락의도 결정에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제3호, pp.404-412, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.3.404
  18. 임연욱, 이광희, "사이버대학 재학생의 중도이탈 문제에 대한 탐색적 연구", 한국교육, 제30권, 제3호, pp.321-348, 2003.
  19. 이덕로, 이성석, "학생생활 만족도에 대한 영향 요인 연구-고객만족관점을 중심으로-", 산학경영연구, 제15권, pp.1-24, 2002.
  20. http://www.seoul.co.kr - 올 학령인구 1000만 붕괴, 서울신문, 2010년 2월 20일.
  21. http://kyokim.cafe24.com
  22. J. E. Hoyt, and B. A. Winn, "Understanding Retention and College Student Boies: Differences Between Drop-Outs, Stop-Outs, Opt-Outs, and Transfer-Outs," NASPA Journal, Vol.41, No.3, p.395, 2004.
  23. D. R. Garrison, Status and trends of distace education, Lund, Sweden: Lector Publishing, 1985.
  24. V. Tinto, "Dropout from higher education : A theoretical synthesis of recent research," Review of Educational Research, Vol.45, No.1, pp.89-125, 1975. https://doi.org/10.3102/00346543045001089
  25. V. Tinto, "Student Attrition and Retention. In B. Clark. and G. R. Neave(eds.) Encydopedia of Higher Education 3, New York: Pergamon Press. pp.1697-1707, 1992.
  26. E. Jensen, "Student Financial Aid and Persistence in College," Journal of Higher Education, Vol.52, No.1, pp.280-293, 1981. https://doi.org/10.2307/1981036
  27. H. J. Walberg, B. J. Fraser, and W. W. Welch, "A test of a model educational productivity among senior high students," Journal of Educational Research, Vol.79, No.3, pp.133-139, 1986. https://doi.org/10.1080/00220671.1986.10885664
  28. 김재웅, "미국 대학생 중도탈락 : 개인.사회구조.대학의 상대적 중요성", 교육행정학연구, 제10권, 제1호, pp.17-48, 1992.
  29. 최명선, 강지희, "대학생 중도탈락 경험에 대한 질적연구", 청소년학연구, 제15권, 제7호, pp.203-225, 2008.
  30. 강승호, "대학생의 학업성취와 중도탈락 생각에 영향을 미치는 변인 분석", 교육평가연구, 제23권, 제1호, pp.25-53, 2010.

Cited by

  1. The Experience of the Stop-out of Female Nursing Students vol.23, pp.3, 2014, https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2014.23.3.165