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An Analysis of Social Media Discourse on the Agent in the Press

언론의 소셜 미디어 담론의 주체 분석

  • 김형곤 (동명대학교 언론영상광고학부)
  • Received : 2011.02.16
  • Accepted : 2011.05.31
  • Published : 2011.06.28

Abstract

Social media in the press is often described as a future oriented and pioneering image. These press reports have played an important role in the proliferation of social media. This paper investigates social implications of social media discourse through the analysis of the press's reports. As a result, social media in the press was described as wave of an irresistible social changes. Corporations, governments, politicians and even the general public were reported to have shown a positive attitude towards using social media. It means that people accept disciplinaire needed for the time for progress toward a new future.

언론에서 소셜 미디어는 미래 지향적이면서 선구자적인 이미지로 묘사될 때가 많다. 소셜 미디어의 확산에는 이러한 언론 보도가 중요한 역할을 하고 있다. 그래서 이 논문에서는 언론의 소셜 미디어 담론에 대한 분석을 통하여 그것이 어떠한 사회적 함의를 가지는지를 살펴보고자 한다. 그 결과 언론에서 소셜 미디어는 사회의 발전과 민주적인 커뮤니케이션을 위해 필연적인 당위성을 가진 것으로 묘사되고 있다. 또한 거부할 수 없는 사회적 변화의 흐름인 것으로 묘사되고 있었다. 기업, 정부, 정치인, 일반인들까지 소셜 미디어 이용에 적극적인 자세를 보이는 것으로 보도되었다. 프라이버시 침해와 같은 소셜 미디어의 부정적인 면은 거의 보도되지 않았다. 이러한 언론의 보도태도는 새로운 미래를 향한 진보의 시간에 필요한 규율적 훈련을 사람들이 받아들이도록 하는 것을 의미한다.

Keywords

References

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