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A Comparative Study of Oversea Honeymoon Destination Image

해외여행지의 관광이미지 포지셔닝 비교연구: 신혼여행지를 중심으로

  • 박노현 (세종대학교 산업대학원) ;
  • 윤유식 (경희대학교 호텔관광대학) ;
  • 양정임 (경희대학교 대학원 호텔관광학과)
  • Received : 2010.06.15
  • Accepted : 2011.05.25
  • Published : 2011.06.28

Abstract

The purpose of this study is to look through consumer perception and image positioning, present the thoughts over the competitive strength and make better the efficiency of long-term communication strategy. It is analyzed that consumers realized differentiated value choice on seasonal destination for honeymoon. MDS is applied to provide the marketers with the framework to develop marketing strategy for destination positioned in the mind of consumer and make products efficient to create and keep the desirable position. The data was collected from the honeymooner who have planned to travel or have experienced traveled 7 different types of honeymoon destinations(Guam/Saipan, Australia/New Zealand, China, Japan, Hawaii, Thailand and Europe). It is hoped that these results will be useful for tourism and organizer to develop marketing strategy for products.

본 연구는 소비자의 가치지각 측면별 이미지 차별화를 각 세분시장에 따라 검토함으로써 여행시장 전반의 경쟁력 제고 및 커뮤니케이션 전략의 효율성을 개선하는데 목적을 두고 있다. 계절적인 목적지 특성에 따라 우리나라 해외신혼여행객이 해외신혼여행목적지를 선택할 때 어떻게 차이가 있는지를 분석하고자 하였다. 본 논문에서는 다차원 척도법을 적용하여 7개의 여행지(괌/사이판, 호주/뉴질랜드, 중국, 일본, 하와이, 태국, 유럽)를 중심으로 여행을 경험하였거나 신혼여행을 계획하고 있는 사람들을 대상으로 하였으며, 분석결과 목적지별로 계절에 따라 지각도의 위치가 달라지는 것을 확인하였다. 본 논문의 공간상에 지각측면을 시각화한 연구 결과를 통해 해외신혼 여행지 시장전반에 걸친 경쟁력 제고 및 목적지별 다양한 전략적 시사점은 여행기업 내의 가능한 대체전략을 수립하는 기초자료를 제공할 수 있을 것이다.

Keywords

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