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Setting the Korean Mandarine Quality Standards based on Consumer Preference Survey

감귤의 소비자 선호도 조사를 통한 객관적 품질등급 기준 설정

  • Ko, Seong-Bo (Dept of Industrial & Applied Economics, Jeju National University) ;
  • Hyun, Chang-Seok (Dept of Industrial & Applied Economics, Jeju National University)
  • 고성보 (제주대학교 산업응용경제학과) ;
  • 현창석 (제주대학교 산업응용경제학과)
  • Received : 2011.04.21
  • Accepted : 2011.08.11
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The purpose of this study is to set the Korean mandarine quality standards based on consumer preference survey. Until now the Korean mandarine's quality standards has been based on the fruit size. The Korean mandarine's quality in agricultural cooperative, citrus agricultural cooperative federation, and some agricultural corporation has been selected in accordance with its own brand of quality grade using a non-destruction sorting machine. But, setting the Korean mandarine's quality standards has been based on the convenient and routine method rather than the scientific and objective method, consumer's preference. According to the grade contents, the highest grade brand was required more than sugar $12^{\circ}Bx$ and less than acid 1.0% and the following grade brand was required more than sugar $11^{\circ}Bx$ and less than acid 1.0% uniformally. Thus, in this study, based on the consumers' preference of Korean mandarine, 4-level grades of sugar and 4-level grades of acidity were divided into the total 16-level grades. Based on them, 5-level grades were set.

본 연구는 감귤의 소비자 선호도 조사를 통하여 객관적인 품질기준을 제시하는데 있다. 지금까지 제주 감귤의 품질 등급은 선과기를 이용한 크기에 따른 상품 구별과, 농 감협과 일부 영농 법인에서 비파괴 선과기를 이용하여 선별되어진 감귤을 자체적인 브랜드에 준하여 등급을 제시하여 왔다. 그 등급 설정은 과학적 객관적이거나, 소비자의 니즈에 의한 것이 아니라 편의에 위한 관행적 등급으로 판단된다. 그 등급 내용을 보면 최고등급 브랜드인 경우 당도 $12^{\circ}Bx$ 이상, 산도 1% 미만을 요구하고, 다음 등급 브랜드인 경우는 당도 $11^{\circ}Bx$, 산도 1% 미만을 요구하는 등 높은 당도와 낮은 산도를 천편일률적으로 적용하여 사용되어지고 있다. 따라서 감귤의 소비자 선호도 조사를 통한 소비자 만족도에 근거하여 당도 4등급, 산도 4등급으로 총 16개 등급으로 구분하였고, 이를 바탕으로 1등급에서 5등급까지의 5개의 등급을 설정하였다.

Keywords

References

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