DOI QR코드

DOI QR Code

The Design of the Information & Communication Ethics Education Web Contents for Prevention of Internet reverse functions

인터넷 역기능 예방을 위한 정보통신 윤리 교육용 웹 콘텐츠 설계

  • 이윤배 (조선대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 김혜민 (조선대학교 컴퓨터공학부)
  • Received : 2011.02.17
  • Accepted : 2011.03.11
  • Published : 2011.07.31

Abstract

This is the development of educational content that provides online ethical education to adolescents. Internet oriented education content is not only limited by time and place, but also enables students to do self-motivated study. In addition, it is not unilateral education in which teachers only give lectures but also requires students to seek for information so that they can interact with teachers. Therefore, in this paper, we are going to observe the basic concept and principle of information communication ethnical education, educational contents and how to do self-motivated study to reveal the necessity of implementing educational content. This course of education is compared and analyzed to preceding studies on which online educational contents are established.

청소년들에게 교육을 통하여 올바른 정보통신 윤리 의식을 갖도록 함으로써 순기능을 최대화시키고 동시에 역기능을 최소화시킬 수 있다. 특히 이러한 정보통신 윤리교육은 언제 어디서나 교육이 가능한 웹의 장점인 웹 기반 교육콘텐츠를 통하여 교육적 효과를 극대화 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 이를 달성하기 위하여 웹을 통한 윤리교육을 중심으로 청소년들이 정보통신에서의 기본인 윤리 의식과 태도를 가질 수 있도록 하는 구체적인 방안을 제시한다. 이를 위해 언제 어디서나 윤리 교육이 가능한 웹 기반 교육용 컨텐츠를 설계하고 이 교육 과정을 비교 분석한다.

Keywords

References

  1. http://www.internetworldstats.com/stats.htm, Internet World Stats
  2. http://blog.naver.com/yts4017?Redirect=Log&logNo=40008389773
  3. Chou, Chao-Chin. Techniques for peer- to-peer content distribution over mobile ad hoc networks. University of Southern California. Electrical Engineering: Doctor of Philosophy. 2007.
  4. Oliver, Jill Marie. Early adolescents' moral reasoning about computer and Internet rules. Arizona State University. 2002.
  5. 정보통신윤리위원회, 정보사회윤리학, 이한출판사, 2005.
  6. 정보통신윤리위원회 (사)KIPS IT 인증원 저, 인터넷윤리, 이한출판사, 2005.
  7. 송민희, 정보통신 윤리교육의 개선방안에 관한 연구, 한남대학교 교육대학원 전산교육, 2005.
  8. 변중구, 사이버학습을 활용한 전문계 고교의 자기주도적 학습능력 효과 연구, 울산대학교 교육대학원, 2008.
  9. 교육인적자원부. 제7차 교육과정에 따른 성취기준과 평가기준, 2007.
  10. 정보통신윤리위원회 한국정보처리학회, U시대의 인터넷 윤리, 이한출판사, 2005.
  11. 김영선, '컴퓨터 일반' 교과서 구성체계의 개편방안, 인하대학교 교육대학원 상업정보교육, 2008.
  12. 정수용, 컴퓨터 일반 교과 프로그래밍 단원의 웹 코스웨어 설계 및 구현, 경기대학교 교육대학원 전자계산교육, 2006.
  13. 박윤희, 자기 주도적인 컴퓨터 교육을 위한 ICT 활용 교수 학습시스템 개발, 단국대학교 교육대학원, 2005.
  14. 김사정, 정보통신윤리교육을 통한 중학생 윤리 의식 변화 연구, 전남대학교 교육대학원, 2005.
  15. 김영지, 정보통신윤리교육 교육과정 및 실태에 관한 분석, 목포대학교 교육대학원 정보.컴퓨터교육전공, 2007.

Cited by

  1. 인터넷 역기능 예방을 위한 인터넷 윤리 교육 개선 방안 vol.17, pp.6, 2011, https://doi.org/10.6109/jkiice.2013.17.6.1432
  2. 효과적인 정보 윤리 교육을 위한 역기능 분류 및 우선 순위 부여 vol.15, pp.7, 2011, https://doi.org/10.14400/jdc.2017.15.7.133