DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Children's Anger-Expression Styles: A Q-Methodological Approach

초등학교 저학년 아동의 분노표현방식 유형에 관한 연구: Q 방법론 적용

  • Jang, Hye-Ju (Department of Child & Family Studies, Kyungpook National University) ;
  • Lim, Ji-Young (Department of Child & Family Studies.CBA(center for beautiful aging), Kyungpook National University)
  • 장혜주 (경북대학교 아동가족학과) ;
  • 임지영 (경북대학교 아동가족학과.장수생활과학연구소)
  • Received : 2010.11.30
  • Accepted : 2011.03.04
  • Published : 2011.05.30

Abstract

The purpose of this study was to identify children's different styles of anger-expression and the characteristics of each anger-expression style. The Q-methodology with a 32 Q-sample was used to investigate and analyze the subjective expression of childrens's anger experiences. The subjects were 22 children living in D city, and the data were collected by means of interviews. The analysis revealed six styles of anger-expression, a solution which accounted for 65.13% of the total variance. The six styles were labeled "Patience type", "Avoidance-conversion type", "Reaction-seek type", "Control type", "Repression type", and "Conversion-consideration type". It was recommended that intervention strategies for children's appropriate anger-expression mode should be based on these six anger-expression styles.

Keywords

References

  1. 강신덕(1997). 비행청소년 분노조절 교육 프로그램 개발 및 효과 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 고미영(1999). 정신건강센터에서 제공하는 청소년 분노 조절 소집단에 관한 연구. 정신보건과 사회사업, 8, 5-24.
  3. 고영인(1993). 분노의 심리적 과정 모형. 부산대학교 학생생활연구소 연구보, 28, 133-164.
  4. 권혜진(1995). 청소년 분노 현상의 근거 이론적 접근. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  5. 김교헌(2000). 분노억제와 고혈압. 한국심리학회지: 건강, 5, 181-192.
  6. 김귀랑(2005). 아동의 분노표현과 또래폭력 경험. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 김미라, 이영만(2008). 인지행동적 분노조절훈련이 아동의 분노조절능력과 교우관계에 미치는 효과. 초등상담연구, 7(2), 101-115.
  8. 김윤하(2005). 아동.청소년의 친한 친구간의 분노 표현과 친밀감과의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 김태희(2007). 분노조절 집단프로그램이 청소년들의 분노와 공격성에 미치는 효과. 명지대학교 사회교육대학원 석사학위논문.
  10. 김흥규(1990). Q-방법론의 이해와 적용. 서울: 서강대 언론문화연구소.
  11. 김흥규(2008). Q-방법론 과학철학, 이론, 분석 그리고 적용. 서울: 커뮤니케이션 북스.
  12. 나승은(2009). 모 애착과 또래애착, 내현적 자기애가 청소년의 분노 표현에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 남궁희승(1997). 분노조절 프로그램의 효과: 초등학교 아동을 대상으로. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 남주희(2010), 아동의 성격차원과 분노표현과의 관계: 특성 분노의 매개효과. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 문소현(2007), 청소년기 여성의 분노표현. 고려대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 배순애(2009). 분노표출 아동의 심리적 특성. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 백미진(2002). 사회계층별 학령기 아동의 분노에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 서미화(2002). 아동을 위한 분노조절 프로그램의 효과. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  19. 서영숙, 김경혜(1997). 보육학개론. 서울: 양서원.
  20. 신은진(2009). 분노표출아동의 상담사례: 종합적 분노조절 프로그램의 적용. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  21. 이기현(2010). 강박적 성격특성과 스트레스 수준에 따른 분노표출의 차이. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  22. 이성정(2006). 아동의 분노 및 공격성과 학교생활적응간의 관계. 대구가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  23. 이승희(2002). 분노조절 프로그램이 공격적 배척아동의 또래관계 향상에 미치는 영향. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 이영식, 조주연(1999). 한국판 청소년 상태-특성 분노표현 척도의 표준화 연구. 신경정신의학, 38(4), 794-804.
  25. 이재연(2004). 아동의 완벽주의 성향 및 스트레스 대처행동과 분노표현과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  26. 임성옥, 박민정(2006). Q-방법론을 이용한 장애아 부모의 스트레스 유형과 특성에 관한 연구. 한국가족복지학, 18, 203-226.
  27. 장혜주, 김흥규, 임지영(2010). 아동의 분노귀인에 관한 연구. 주관성학회, 20(1), 205-225.
  28. 정인석(1988). 신청소년 심리학. 서울: 대왕사.
  29. 전성희(1995). 여고생의 분노수준 및 분노표현유형에 따른 우울, 불안, 인기도의 차이. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  30. 최일림(2009). 중년여성의 분노표현 유형과 정신건강. 대한간호학회지, 39(4), 602-612.
  31. 최형석(2005). 따돌림의 정도, 분노 표현방식 및 학교생활 적응과의 관계. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  32. 한동화(2009). 청소년의 분노표현방식에 대한 불안, 우울, 자존감의 영향. 서울여자대학교 특수치료전문대학원 석사학위논문.
  33. Biodeau, L.(1992). The anger workbook. Minnesota: Hazelden.
  34. Bry, A.(1976). How to get angry without feeling guilty. New York: New American Library.
  35. Carter, L., & Minirth, F.(1993). The anger-workbook. Nashville: Thomas Nelson.
  36. Coie, J. D., Dodge, K. A., Terry, R., & Wright, V.(1991). The role of aggression on peer relation: The analysis of aggressive episodes in boy's play group. Child Development, 62, 812-826. https://doi.org/10.2307/1131179
  37. Crick, N. R., & Ladd, F. W.(1993). Children's perceptions of their peer experiences: Attributions, loneliness, social anxiety, and social avoidance. Developmental Psychology, 29(2), 244-254. https://doi.org/10.1037/0012-1649.29.2.244
  38. Gottlieb, M. M.(1999). The angry self: A Comprehensive approach to anger management. Phoenix: Zeig, Tucker & Theisen.
  39. Kendall, P. C., Brian C. C., Marrs, A. L., & Bonnie, H.(2000). Cognitive-behavioral therapy for anxious children: Therapist manual (2nd ed.). Ardmore: Workbook.
  40. Kerby, D. S., Brand, M. W., & John, R.(2003). Anger types and the use of cigarettes and smokeless tobacco among Native American adolescents. Preventive Medicine, 37, 485-491. https://doi.org/10.1016/S0091-7435(03)00174-9
  41. Lemierise, E. A., & Dodge, K. A.(1993). The development of anger and hostile interactions. In M. Lewis., & J. M. Haviland(Eds.), Handbook of emotions(pp. 537-546). New York: Guilford Press.
  42. Linden W., Hogan, B. E., Rutledge, T., Chawla, A., Lenz, J. W., & Leung, D.(2003). There is more to anger coping than "in" or "out". Emotion, 3(1), 12-29. https://doi.org/10.1037/1528-3542.3.1.12
  43. Novaco, R. W.(1976). The functions and regulation of the arousal of anger. American Journal of Psychiatry, 133, 1124-1127. https://doi.org/10.1176/ajp.133.10.1124
  44. Novaco, R. W.(1994). Anger as a risk factor for violence among the mentally disordered. In J. Monahan & H. J. Steadman(Eds.), Violence and mental disorder: Development in risk assessment(pp.39- 60). Chicago: University of Chicago Press.
  45. Piko, B.(2001). Gender differences and similarities in adolescents' ways of coping. The Psychological Record, 51, 223-236.
  46. Rasit, A., & Sonay, G.(2010). An investigation of violent and nonviolent adolescents's family functioning, problems concerning family members, anger and anger expression. Educational Sciences: Theory & Practice, 10(1), 65-76.
  47. Solomon, E. M.(1987). Negative self concept: Specificity to depressive symptoms and relation to positive and negative affectivity. Journal of Research in Personality, 30, 120-127.
  48. Spielberger, C. D., Jacobs, G. A., Russell, S., & Crane, R. S.(1983). Assessment of anger: The sate-trait anger scale. Advances in Personality Assessment, 2, 159-187.
  49. Spielberger, C. D., Krasner, S. S., & Solomon, E. P.(1988). The experience, expression, and control of anger. In M. P. Janisse(Ed.), Health psychology: Individual differences and stress. New York: Springer-verlag.
  50. Spielberger, C. D., Krasner, S. S., & Solomon, E. P.(1988). The experience, expression, and control of anger. In M. P. Janisse(Ed.), Health psychology: Individual differences and stress. New York: Springer-verlag.