Implementation and Evaluation of a Course: A Case Study of PBL Class at Pusan National University

PBL 기반 <토의> 수업 모형의 구현과 평가: 부산대학교 수업개발 사례를 중심으로

  • Hwang, Soon-Hee (Center for Education Accreditation, Pusan National University)
  • 황순희 (부산대학교 교육인증지원센터)
  • Received : 2011.04.25
  • Accepted : 2011.06.09
  • Published : 2011.07.31

Abstract

This paper aims to develop the learning contents of PBL based program and analyze the result of evaluation questionnaire to examine the students' thoughts concerning the effectiveness of PBL course and their satisfaction. 'Discussion' is one of the representative communicative types, especially requesting both communication competence and teamwork among team members. This study was conducted with 218 junior and senior students taking lectures of ${\ll}$Presentation and Debate Skills${\gg}$ in the college of engineering at Pusan National University. According to the evaluation result, students experienced various effects of PBL such as (1) self-directed learning, (2) cooperative learning, (3) problem solving skills, etc. Students pointed out also as merits of PBL course, (1) knowledge acquisition and information sharing among students, (2) improvement of communicative competence, (3) amelioration of teamwork, (4) progress of the problem solving skills. However, there have been several difficulties and problems during PBL process, implications for ameliorating PBL based were discussed and suggested in detail.

Keywords

References

  1. 강소연 외(2005). 공학교육에서의 PBL 수업의 효과 연구, 공학교육연구, 8(2): 24-34.
  2. 김기현(2002). 협동학습의 적용 사례 연구, 공학교육연구, 5(2): 36-41.
  3. 김성희(2007). 토의 능력 신장을 위한 토의 교육의 내용 연구, 사회언어학, 15(2), 31-55.
  4. 김종명(2011). 설득의 비밀, 서울: 이솝러닝.
  5. 부산대학교 교수학습지원센터(2008). 팀 기반을 위한 Problem Based Learning 활용 전략 발표 자료.
  6. 서울대학교 국어교육연구소(1999). 국어교육학 사전, 서울: 대교출판.
  7. 서두원(2009). 컴퓨터네트워크 실습 교과목을 위한 PBL 교수 학습모형의 설계와 구현, 공학교육연구, 12(1): 17-23.
  8. 최영인(2007). 토의 능력 신장을 위한 교육 내용 연구: 토의 사회 능력을 중심으로, 서울대학교, 박사학위논문.
  9. 최정임(2007). 대학수업에서의 문제중심학습 적용 사례연구: 성찰일기를 통한 효과성 분석을 중심으로, 교육공학연구, 23(2): 35-65.
  10. 현명선 ․ 강인애 ․ 공성숙(2003). 문제중심학습 방법을 적용한 의사소통론 교과목 개발 및 적용, 한국간호교육학회지, 9(1): 144 -154.
  11. 황순희(1998). 프랑스어 발화 동사의 화행 분류, 프랑스 문화연구, 2: 393-409.
  12. 황순희(2011). 공학인 대상 '공적 말하기' 강의내용 개발 연구(I): 프레젠테이션과 토론을 중심으로, 수사학, 14: 127-165.
  13. Austin, J.L.(1962). How to Do Things with Words. Cambridge: Harvard University Press.
  14. Chambers, Harry E.(2001). Effective Communication Skills for Scientific and Technical Professionals, New York: Basic Books.
  15. Searle, J.R.(1976). A Classification of Illocutionary Acts. Language in Society, 5: 1-23. https://doi.org/10.1017/S0047404500006837