Analysis of Teaching and Learning strategies in Basic Engineering Courses

공학 기초설계 교과목에서 교수-학습 방법에 따른 수업 결과 분석

  • Kim, In-Sook (Research Center for Engineering Education, Sogang University) ;
  • Kang, Tae-Wook (Dept. of Chemical & Biomolecular Engineering, Sogang University) ;
  • Choi, Jeong-Woo (Dept. of Chemical & Biomolecular Engineering, Sogang University)
  • 김인숙 (서강대학교 공학교육연구센터) ;
  • 강태욱 (서강대학교 화공생명공학과) ;
  • 최정우 (서강대학교 화공생명공학과)
  • Received : 2011.04.24
  • Accepted : 2011.07.19
  • Published : 2011.09.30

Abstract

This study analyzes results of current Basic Design Engineering teaching and learning methods and makes suggestions based on its findings. To reach these conclusions, participants were 112 second-year students in Basic Design Engineering courses. In the results of t-test, there were significant statistics in learners' satisfaction, achievement of course outcomes and grades. Also the average of factors of the problem based learning strategy is higher than those of the project based strategy. Based on this study's findings, recommendations for effective teaching and learning strategies are made for Basic Design Engineering courses.

본 연구는 공학 기초설계 교과목의 교수-학습 방법에 따른 수업 결과를 분석하고, 시사점을 도출하여 실제 기초 설계 수업에서 실행 가능한 효과적인 교수-학습 방법을 제안하는 것이다. 이를 위해 서울 소재 A대학교 공과대학 B프로그램 2학년 재학생 총 112명을 대상으로 동일한 교수자가 기초설계 교과목을 프로젝트 중심 수업과 문제 중심 수업으로 운영하여 두개 반의 수업 후 수업결과에 대한 전수조사를 실시하였다. 연구 결과, 문제 중심 수업은 프로젝트 중심 수업에 비해 수업만족도, 교과목 학습성과 달성도, 학업성취도에서 높은 점수를 나타냈으며, 이러한 결과는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 본 연구 결과에 기초하여 실제 기초설계 수업에서 실행 가능한 효과적인 교수-학습 전략을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강소연, 조형희, 홍종일 김의준, 박성은(2005), 공학교육에서의 PBL 수업의 효과 연구, 공학교육연구, 8(2): 24-34.
  2. 김문수(2011), 문제기반학습모형에 근거한 공학회계의 웹기반 실습시스템 개발, 공학교육연구, 14(14): 55-63.
  3. 박강 외(2005). 창의공학. 인터비젼.
  4. 신행자, 손준익, 임영도, 김종욱(2009). 공학설계 교과목에서 문제 중심 교수 학습과 프로젝트 중심 교수-학습 전략 비교 분석. 공학교육연구, 12(4): 142-149.
  5. 장정아(2005b). 문제기반학습 실행을 위한 교수자 역할에 대한 이론적 탐색. 교육발전연구, 21(1): 101-124.
  6. 정현미(2009). 문제중심학습 설계모형 및 체크리스트 개발. 교육정보미디어연구, 15(1): 155-185.
  7. 조연순(2006). 문제중심학습의 이론과 실제. 서울:학지사.
  8. 한국공학교육인증원(2009). KEC 2005 인증기준. 서울: 한국공학교육인증원.
  9. ABET Engineering Accreditation Commision(2008). 2009-2010 Criteria for Accrediting Engineering Programs. [Online] Available: http://www.abet.org/forms.shtml
  10. Agogino, A. M. et al.(2005). Engineering Design Thinking, Teaching, and Learning. Journal of Engineering Education, 94(1): 103-120. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2005.tb00832.x
  11. Anwar, S. & Granlund, E.(2003). Enhancing a Freshman Level Engineering Design Course Through Project Based Learning, ASEE Anual Conference.
  12. Bazlamit, S. M.(2003). Team-Based Engineering Design Course for Engineering Freshmen. ASEE Annual Conference.
  13. Simons, K. D, & Klein, J. D.(2007). The Impact of Scaffolding and Student Achievement Levels in a Problem-Based Learning Environment. Instructional Science. 35:41-72. https://doi.org/10.1007/s11251-006-9002-5