References
- 강소연.박혜선(2004). 영어강의(English Medium Instruction)의 실태 및 효과에 대한 학생들의 지각 성향에 관한 조사 연구. 연세교육연구, 17(1): 33-53.
- 김성연.이완기(2006). 교육대학교 원어민 영어 교수 제도에 대한 평가. 초등영어교육. 12(1): 35-62.
- 문영인(2004). 대학 영어강독 TETE 수업에 관한 연구. 영어교육연구, 16(1): 109-130.
- 박혜숙(2006). 공과대학에서의 영어강의의 효과. 영어교육연구, 33(1): 86-119.
- 박혜숙.Jacobson, M. J..최지영(2004). 전공영어강의 개선을 위한 연구 및 제언. 대학교육개발센터협의회 제2회 동계 심포지엄 자료집: 159-176.
- 배성혜(2007) 대학의 전공 영어강의 수강학생들의 영어학습동기 및 수업만족도 연구. 연세대학교 석사학위논문.
- 원병관(1997). 영어 학습태도와 동기가 성취도에 미치는 영향. 영어영문학, 16(1): 171-203.
- 이일연(2002). 동기화 전략으로 본 영어 학습자들의 성향 분석. 영어어문교육, 8(2): 151-176.
- 이정원(2010). 영어원어강의에 대한 대학생의 인식연구. 한국외국어대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 이효웅(1996). 한국 중 고등학생의 태도와 동기가 영어 학습에 미치는 영향. 영어교육, 51(2): 3-34.
- 전지현(2002). 대학 영어 강의에 대한 학습자의 평가. Foreign Languages Education, 9(4): 233-251.
- Atkinson, J. W.(1964). An Introduction to Motivation. Oxford, England: Van Nostrand.
- Baudura, A.(1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2): 191-215.
- Bandura A.(1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychology, 28(1): 17-48.
- Burstall, C. (1975). Factors affecting foreign language learning : a consideration of relevant research findings. Language teaching and linguistic abstracts. 85-125.
- Clement, R., Dornyei, Z., & Noels, K. A.(1994). Motivation, self-confidence and group cohesion in the foreign language classroom. Language Learning, 44(3): 417-448. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1994.tb01113.x
- Clement, R., Major, L., Gardner, R. C., & Smythe, P. C. (1977). Attitudes and motivation in second language acquisition : An investigation of Ontario francophones. Working Papers in Bilingualism, 12: 1-10.
- Dornyei, Z.(1990). Conceptualizing Motivation in Foreign-Language Learning. Language Learning, 40(1): 45-78. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1990.tb00954.x
- Dornyei, Z.(1994). Motivation and motivating in the foreign language classroom. The Modern Language Journal, 78(3): 273-284. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1994.tb02042.x
- Dornyei, Z.(2001). New Themes and Approaches in Second Language Motivation Research. Annual Review of Applied Linguistics, 21: 43-59.
- Gardner, R. C. & MacIntyre, P.(1991). An instrumental motivation in language study: Who says it isn't effective?. Studies in Second Language Acquisition, 13: 57-72. https://doi.org/10.1017/S0272263100009724
- Gardner, R. C., & Lambert, W. E.(1972). Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Rowley, MA: Newbury House.
- Kim, M. H.(2009). How do college students react to TETE?. Modern English Education, 10(3): 62-89.
- Lee, J. H.(2007). Where to start teaching English through English: Based on perceived effectiveness of teachers' English use. English Teaching, 62(4): 335-354. https://doi.org/10.15858/engtea.62.4.200712.335
- Lukmani, R.(1972). Motivation to learn and language proficiency. Language Learning, 22: 261-274. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1972.tb00087.x
- Seligman, M. E. P.(1975). Helplessness: On depression, development, and death. San Francisco: W. H. Freeman.
- Spolsky, B.(2002). Globalization, language policy and a philosophy of English language education for the 21st century. English Teaching, 57(4): 3-26.