DOI QR코드

DOI QR Code

Exploration of Teaching Method through Curriculum and Teaching Case Connecting Math/Stat: Focused on Software Field

수학/통계와 연계된 교과과정과 교육사례를 통한 교육방안의 연구 - 소프트웨어 교과과정 중심으로 -

  • Received : 2011.05.30
  • Accepted : 2011.08.17
  • Published : 2011.08.31

Abstract

This paper analyzes subjects related to Math/Stat and studies teaching effect on subject development connected Math/Stat in software curriculum. Among many subjects related to the software, this paper shows exemplary applications of Math/Stat in the software curriculum. Thereby this opens potential application fields of Math/Stat. This confirms that Math/Stat is not only an essential subject to improve competitiveness but also a strategic element in the field of software. Therefore, by maximizing the academic outcome through the interdisciplinary combination of software and Math/Stat, it is possible to educate more competitive and skilled professionals.

Keywords

References

  1. 김미량 (2002). 컴퓨터 프로그래밍 교육에 적용 가능한 효과적 교수방법의 탐색적 대안, 컴퓨터교육학회논문집 5(3) pp. 1-9.
  2. 김진형․이강혁 (2001). 문제해결 중심의 컴퓨터-소프트 웨어 교과과정 제안, 정보과학회지, 19(12), pp. 6-11.
  3. 김진형 (2003). IT 인력양성의 현황과 개선 방향, 정보과학회지, 21(9), pp. 8-12.
  4. 문외식 (2007). 교육용로봇을 이용한 프로그래밍 학습 모형, 정보교육학회논문지, 11(2), pp.231-241.
  5. 이상원 (2004). 문제설정 수업모형이 문제해결력과 수학 태도에 미치는 효과, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 43(3), pp. 233-255.
  6. 이승우 (2008). 소프트웨어 및 하드웨어분야의 트랙과 수학/통계와의 연관성 정도 파악, 한국수학교육학회지시리즈 A <수학교육> 47(4), pp. 505-517.
  7. 정미연․이은경․이영준 (2008). Squeak Etoys 활용 알고리즘 학습이 중학생의 문제 해결력에 미치는 영향, 대한공업교육학회지, 33(2), pp. 170-191.
  8. 정보통신연구진흥원 (2005). 2005년도 IT/비IT학과 교과과정개편 지원사업안내서.
  9. 한국교육개발원 (2004). 영재교육 백서, 서울; 한국교육개발원.
  10. 한국정보교육학회 (2004). 컴퓨터과 교수법 및 교재연구, 서울: 생능출판사.

Cited by

  1. A Brief Review on Mathematicians' Influence on the Initial Developments of Computers vol.27, pp.4, 2014, https://doi.org/10.14477/jhm.2014.27.4.299