Development of an Error-Type Analysis Frame and Analysis of High School Students' Error-Types in Observation Behavior Using Microscopes

고등학생의 현미경 관찰 활동에 대한 결과 보고 오류 유형 분석틀의 고안 및 오류 유형 분석

  • Received : 2011.10.07
  • Accepted : 2011.12.21
  • Published : 2011.12.31

Abstract

The purpose of this study is to develop the analysis frame of reporting observation results by high school students in biology experiments using microscopes and analyze their error types. For this study, five experiments were carried out by 12 high school students in B metropolitan city. Before these experiments, developed the analysis frame of reporting observation results. Tests for checking prior knowledge of students were done and results of each experiment were taken picture of. Using the developed framework, the real results and reported results submitted by students were analyzed. The result of this study shows how students report their observation results and they tend to have difficulty in doing observation activity itself. The ratio of factual reports is low because observation ways and recording ways have not been taught properly. Observation training is needed for observing real results objectively. The improvement in experiment environment is necessary for right observation, not observation for checking based on only results. In addition, the education of ethics in science research focusing on the integrity should be performed. The analysis data of reporting observation result by students can be used as basic data for teachers to plan observation strategies and to have right observation views and ways.

이 연구의 목적은 현미경을 이용한 생물 실험에서 고등학생들의 관찰 결과 보고의 오류 유형 분석틀을 고안하고 적용하는 것이다. 연구를 위해 B광역시 소재 인문계열 남자 고등학생 12명을 대상으로 5가지 관찰 실험을 수행하였다. 실험을 수행하기 전 문헌분석을 통해 관찰 결과 보고 오류 분석틀을 고안하였다. 실험 수행에서 학생들은 사전 지식 확인지를 작성하였고, 관찰 결과는 실험보고서에 기록하였다. 실제 결과 사진과 학생들이 제출한 실험보고서를 비교 분석하여 관찰 결과 보고의 오류 유형을 분석하였다. 연구 결과를 실제결과와 결과보고간에 일치한 일치보고의 비율이 낮게 나타났다. 이는 관찰 방법과 기록 방법에 대한 교육의 부재 때문으로 볼 수 있다. 실제 결과를 객관적으로 관찰하는 훈련과 결과 중심의 확인용 관찰이 아니라 제대로 된 관찰이 가능한 실험 환경의 개선이 필요하다. 또한 관찰한 사실대로 기록하는 연구의 진실성과 관련된 과학 연구윤리 교육이 실시되어야 한다. 본 연구에서 고안 적용한 관찰 결과 보고의 오류 분석틀은 교사들이 관찰 전략을 계획하고 올바른 관찰 관점과 방법의 안내를 위한 기초 자료로 활용할 수 있을 것이다.

Keywords