A Study on Effective Early Childhood and Elementary Character Education Through Family-School Partnership : Based on Parents' Satisfaction and Needs

가정-학교 연계를 통한 유아 및 초등학생 인성교육 활성화 방안 : 학부모의 만족도 및 요구도 조사를 바탕으로

  • 이승미 (우석대학교 실버복지학과) ;
  • 장영은 (중앙대학교 가족복지학과) ;
  • 박정윤 (중앙대학교 가족복지학과)
  • Received : 2011.04.10
  • Accepted : 2011.07.22
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The purpose of the current study is to investigate parents' understanding and needs for character education in early childhood and during elementary education and to suggest policy implications effective character education for young children. Using focus group interviews, we collected qualitative data from 14 mothers in Seoul, Korea. The mothers were unclear about the definition of character education for their children and about their role in teaching proper values during the early years of their children's development. Most mothers with preschoolers were satisfied with the character education their children were receiving, whereas mothers with children in elementary school were not satisfied with the character education provided by school. The mothers expressed their concerns about the reliability of the teachers and schools of their children. As policy implications, providing regular parent education, activating parent-teacher associations, and strengthening the partnership through support from the community are suggested.

Keywords

References

  1. 강남구보육정보센터(2008). 유아 기본생활지도 프로그램. 서울: 강남구보육정보센터.
  2. 강정이(2003). 초등학교 인성교육을 위한 체험학습 프로그램 개발. 한국실과교육학회지. 16(2).
  3. 교육과학기술부. (2010). 창의․인성교육 기본방안. 교육과학기술부.
  4. 김성교(2003). 가정과 교사 특성지각과 인성적 도덕성에 관한 연구 : 중학교 가정과 수업에 기초하여. 한국교원대학교 석사학위 논문.
  5. 김영옥․송혜린․김현미 (2007). 21세기 변화에 적합한 영유아 인성교육 프로그램. 서울: 다음세대.
  6. 김영옥․장명림․유희정(2009). 유아인성교육 프로그램 개발 및 효과. 한국영유아보육학. 14(5), 297-324.
  7. 남궁달화(2003). 교과를 통한 인성교육. 한국실과교육학회 하계학술대회논문집, 1-28.
  8. 삼성생명 사회정신건강연구소. (1997). 청소년 인성교육의 실제: 청소년문제 예방을 위한 학교 인성교육프로그램. 서울 : 삼성생명 사회정신건강연구소.
  9. 안병희(2005). 미국 학교에서의 인성교육 내용 및 특성연구. 인문과학연구, 13, 133-169.
  10. 오세화․이소은(2002). 친사회적 행동 증진활동에 따른 유아 의 정서지능과 친사회적 도덕추론. 미래유아교육학회지, 9(2), 213-237.
  11. 왕석순(2004). 제7차 가정과 교육과정에 따른 학교 인성교육 내용 체계화 방안. 한국가정과교육학회지. 16(2), 13-26.
  12. 이돈휘(2002). 도덕성 회복과 교육. 교육과학사.
  13. 이병석(2009). 인지․정의 통합적 접근을 통한 유아 인성교육 프로그램 개발을 위한 기초연구. 한국영유아보육학, 57, 249-270.
  14. 이세나․이영석(2000). 유아를 위한 친사회적 프로그램이 유아의 우정개념과 공감능력에 미치는 영향, 아동학회지, 21(2), 147-156.
  15. 정미경(2003). 실과 가정과 영역을 통한 인성교육의 방안. 한국실과교육학회지, 16(3), 141-161.
  16. 지성애(2010). 유치원-초등학교 연계교육에 대한 유치원과 초 등학교 교사의 인식 및 실태 비교. 유아교육연구, 30(2), 283-308.
  17. 허승희(1998). 초등학교 현장의 인성교육 프로그램 분석. 초등교육연구. 12(1), 67-86
  18. Berkowitz, M. (2005). Character education: Parents as partners. Educational Leadership, 63(1), 64-69.
  19. Berkowitz, M. W. & Bier, M. C. (2007). What works in character education. Journal of Research in Character Education. 5(1). ProQuest Education Journals.
  20. Brooks, B.D. & Kahn, M. E. (1993). What makes character education programs work? Educational Leadership, 51(3), 19-21.
  21. Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (2009). Schools, Families, and Social and Emotional Learning. Washington, D.C.: National Center for Mental Health Promotion and Youth Violence Prevention, Education Development Center.
  22. Elias, M. J. Zins, J. E., Weissberg, R. P., Frey, K. S., Greenberg, M. T., et al. (1997). Promoting social and emotional learning: Guidelines for educators. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  23. Lickona. T. (1991). Educating for character : how our Schools can teach respect and responsibility. NY: Bantam Book
  24. Lickona. T. (1993). Ten Return of Chraracter Education.
  25. Tillman, D. (2000). Living Values Activities for children ages 8-13. Deerfield, FL: HCI.
  26. U.S. Department of Education. (2005). Helping Your Child Become a Responsible Citizen. Office of Communications and Outreach. Washington, D.C.