DOI QR코드

DOI QR Code

Abrasion-Resistant Road Markings for Improved Durability Lane to Wear Simulators Test

차선재료의 내구성 향상을 위한 내마모성 시험 적용 연구

  • 이창근 (한국도로공사 도로교통연구원) ;
  • 박진환 (부경대학교 공업화학과) ;
  • 오흥운 (경기대학교 도시교통공학과)
  • Received : 2011.06.26
  • Accepted : 2011.08.31
  • Published : 2011.09.15

Abstract

There is the uncertain period of the construction in case of the products meeting the quality standard of KS M 6080, the quality is degraded because of the abrasive loss of the paint caused by vehicle tires as the traffic amount increases and of the loss and detachment of the glass beads providing the retroreflective function. The abrupt degradation of visibility causes the high frequency of traffic accidents at night and increases the traffic accident rate. Additional supplementary construction induces the direct material and construction costs. As the more cost induction effect than the direct cost, the traffic jam caused by the additional construction increases the indirect social costs such as time cost and vehicle cost. Hence, the study is concerned with performing the abrasion resistance test based on the EN 1436 standard to check and improve the quality of various road marking materials resulting in improving the durability of road marking materials. However, even though the difference in the durability lifetime of resins(binders) is bibliographically or theoretically clear, there was no difference in the durability lifetime (retroreflectivity aspect) of the road marking paint using these binders. The reason is that the bonding of beads was very insufficient or that the cross density caused by crack or freshness was low. Moreover, the measured wet retroreflectivity was distributed as the Rw3 or higher class in average on the basis of EN 1436 but was very insufficient on the basis of the minimum wet threshold retroreflectivity with 100mcd/($m^2{\cdot}lx$) managed overseas.

도로표지용 도료의 품질기준은 KS M 6080의 품질기준을 만족하는 제품들의 경우에도 시공 후 일정기간이 경과한 후에는 도료 자체의 부착력 문제로 교통량 증가에 따른 자동차 차륜에 의한 도료 자체의 마모 손실에 의하여 재귀반사 기능을 부여하는 유리알의 마모 및 탈리로 시인성이 급격히 저하되고 있다. 이에 따른 야간 교통 사고율 증가와 동시에 추가 교통 안전을 위한 부가 보완시공으로 안전시설 제비용이 직접비용으로 유발되고 있으며, 직접비용보다 추가공사로 인한 교통체증으로 사회간접 비용이 증가되고 있다. 특히, 차선의 품질 규격이 KS M 6080 제품에 만족한다 하더라도 빗물의 수막(水膜)에 의한 유리알의 굴절율 차로 재귀반사기능을 하는 차선 도료용 유리알의 기능을 발휘하지 못하여 운전자의 시인성은 열악함을 알 수 있다. 따라서, 국외에서 많이 사용되고 있는 마모성이 우수한 수용성 차선도료, 고성능 융착식 도료, 상온경화형 도료를 도입하여 성능을 비교 검토하였다. 본 연구에서는 차선재료의 내구성 향상을 위해 EN 1436규격에 의한 내마모성 시험을 수용성, 융착식, 상온경화형 도료에 실시하여, 재귀반사도 성능이 우수한 차선재료의 적용 가능성을 확인하였다.

Keywords

References

  1. KS M 6080, 도로표지용 도료 (2008).
  2. ASTM D 1214, Standard Test Method for Sieve Analysis of Glass Spheres (2004).
  3. ASTM G 154, Standard Practice for Operating Fluorescent Light Apparatus for UV Exposure of Nonmetallic Materials (2004).
  4. CEN EN 13459-3, Road marking materials - Quality control - Part 3:Performance in use (1999).
  5. CEN EN 12802, Road marking materilas - Laboratory methods for identification (2000).
  6. CEN EN 1871, Road marking materials-Physical properties (2000).
  7. CEN EN 1436, Road marking materials-Road marking performance for road users (2007).
  8. CEN EN 13197, Road marking materials-Wear simulators (2001).
  9. CEN EN 1824, Road marking materials-Road trials (1997).
  10. David Brown, Line marking standard-searching for best practice (2004).
  11. Neville A. Parker and Massawe S. J. Meja, Evaluation of Performance of Permanent Pavement Markings, Transportation Research Record 1824 (2003).
  12. Ronald B. Gibbons, Wet Night visivility of pavement markings (2004).
  13. Zwahlen & Schnell, Visibility of new centerline and edge line pavement markings, Transportation Research Record 1605 (1997).