DOI QR코드

DOI QR Code

Use of External Information Sources by Potential Adopters of IT Convergence Products: Focusing on Potential Adopters of Smartphone

IT융합제품 잠재구매자의 외부정보원천 활용에 대한 연구 : 스마트폰 잠재구매자를 중심으로

  • Received : 2011.09.05
  • Accepted : 2011.10.17
  • Published : 2011.10.28

Abstract

In this study, we have examined how the potential users of IT convergence product use the external information sources for purchasing decision focusing on a case of smartphone. Although the specifications and price of IT convergence products, such as smartphone, tablet pc, and smart TV, are considered as major criteria for purchasing decision, the competitiveness of these factors have disappeared as many companies launch similar products in the market. External information sources play a significant role to differentiate the alternatives by offering value-added experience information. The effect of external information sources becomes stronger for experience and high-involvement product whose performance can be evaluated through only users' direct experience. In this study, we categorized the external information sources for smartphone into five; company ads, personal network, expert group, consumers, and media. Through an empirical study with potential smartphone users, we verified how these external information sources affect users' purchasing decision in the perspective of the perceived attributes of information source, quality of information, and individual's characteristics based on self-regulatory theory.

본 연구에서는 IT융합제품 구매 결정에 있어 잠재 구매자들이 어떻게 외부 정보를 활용하는지를 대표적 IT융합제품인 스마트폰 사례를 중심으로 살펴보고 있다. 외부 정보 원천 (external information)의 활용이 중요시 되는 이유는 스마트폰과 같은 신기술 기반의 융합제품이 더 이상 제품 사양만으로 차별화되는 탐색재가 아닌 사용자 인터페이스, 애플리케이션 이용 등으로부터 체득한 경험정보가 더욱 중요시되는 경험재적 성격을 포함하기 때문이다. 기존의 연구에서는 이러한 신기술 기반의 제품 선택에 있어 지인들이나 일반소비자들의 구전이 중요한 역할을 하는 것을 검증하였으나 온라인, 오프라인을 통해 다양한 정보 원천의 영향력을 비교 검증하는 실증 연구는 거의 없었다. 본 연구에서는 기존 연구를 참조하여 외부 정보 원천을 기업광고, 지인집단, 전문가집단, 일반소비자집단, 언론매체로 구분하고 이러한 외부 정보 원천이 어떻게 스마트폰의 구매 결정에 영향을 미치는 지를 정보 원천의 속성, 정보의 품질인식 측면에서 실증 분석하였다. 특히, 잠재구매자의 자기조절초점(self-regulatory focus)에 따라 정보 원천에 대한 속성 인식과 각 정보원천으로부터 발생한 정보에 대한 품질 평가에 차이가 존재함을 밝혔다.

Keywords

References

  1. 김성재, 유명길, "메시지 프레이밍이 광고효과에 미치는 영향 : 조절초점과 제품유형의 조절효과", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제2호, pp.177-185, 2010.
  2. 김성훈, "제품관여도 및 제품 지식에 따른 온라인 구전 정보 활용 연구", 광고학연구, 제14권, 제1호, pp.257-279, 2003.
  3. 김수현, "스마트폰에 대한 지각특성이 스마트폰 채택의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제9호, pp.318-326, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.9.318
  4. 김지영, 윤영민, "온라인 구전커뮤니케이션", 한국방송학보, 제24권, 제1호, pp.7-45, 2010.
  5. 박웅기, "스마트폰 활성화가 통신방송시장에 미칠 영향", 한국방송학회 2010 봄철정기학술대회논문집, pp.141-150, 2010.
  6. 방송통신위원회, "방송통신 2011 핵심 과제", 방송통신위원회 업무보고 참고자료, 2010(12).
  7. 방송통신위원회, "스마트폰 모바일 시큐리티 종합계획", 방송통신위원회 보도자료, 2010(12).
  8. 삼성경제연구소, "스마트폰이 열어가는 미래", CEO Information, 제741호, 2010.
  9. 서문식, 안진우, 이은경, 오대양, "디지털컨버전스 제품 구매회피에 관한 연구: 소비자의 심리적 요인과 혁신저항을 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제1호, pp.270-284, 2009.
  10. 여준상, 손환웅, "자기조절초점과 제품유형이 비교 광고 노출에 따른 소비자 반응에 미치는 영향", 광고연구 겨울호, pp.95-118, 2007.
  11. 오재신, 강태경, 허미옥, "사용후기의 양과 품질이 구전수용 및 구전의도에 미치는 영향: 지식과관여도의 조절효과를 중심으로", 인터넷전자상거래연구, 제10권, 제1호, pp.81-103, 2010.
  12. 이상호, 김상훈, "하이테크 융합미디어 서비스간의 전략적 파트너십:IPTV와 게임콘솔의 서비스 혁신을 위한 마케팅 제휴 사례 연구", 경영교육연구, 제13권, 제2호, pp.101-123, 2009.
  13. 이영원, "관여도와 지각 위험에 따른 정보채널 신뢰도", 한국언론학회 2006 가을철 정기학술대회논문집, pp.157-161, 2006.
  14. 정보통신산업진흥원, "2011년 모바일 산업 10대 이슈", IT insight, 2010.
  15. 정승훈, 이정학, "정보원천의 신뢰성, 매력성, 전문성이 스포츠제품 정보제공 만족도와 구매의도에 미치는 영향", 한국스포츠산업.경영학회지, 제14권, 제1호, pp.1-16, 2009.
  16. 케이티 경제경영연구소, "스마트폰 1천만 시대, 모바일 비즈니스 빅뱅의 서막", 디지에코리포트, 2011.
  17. 한국인터넷진흥원, "한국인터넷진흥원, 스마트폰 이용실태조사(II)", 한국인터넷 진흥원, 2010.
  18. 황용철, 송인암, 디지털 시대의 소비자행동, 형설출판사, 2009.
  19. J. H. Antil, "Conceptualization and operationalization of involvement," Advances in Consumer Research, Vol.11, No.1, pp.203-209, 1984.
  20. H. Assael, Consumer Behavior and Marketing Action(6th ed), South-Western Pub, Cincinnati, 1998.
  21. H. Assael, Consumer Behavior - A Strategic Approach, Boston : Houghton Mifflin, 2004.
  22. L. Bergkvist and J. Rossiter, "The Predictive Validity of Multiple-Item Versus Single-Item Measures of the Same Constructs," Journal of Marketing Research, Vol.44, No.2, pp.175-184, 2007. https://doi.org/10.1509/jmkr.44.2.175
  23. L. Bergkvist, and J. R. Rossiter, "Tailor-made single-item measures of doubly concrete constructs, International Journal of Advertising," Vol.28, No.4, pp.607-621, 2009. https://doi.org/10.2501/S0265048709200783
  24. B. H. Chang and E. J. Ki, "Devising a practical model for predicting theatrical movie success: focusing on the experience good property," Journal of Media Economics, Vol.18, No.4, pp.247-269, 2005. https://doi.org/10.1207/s15327736me1804_2
  25. H. J. Chang, L. P. Hung, and C. L. Ho, "An anticipation model of potential customers' purchasing behavior based on clustering analysis and association rules analysis," Expert Systems with Applications, Vol.32, No.3, pp.753-764, 2007. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2006.01.049
  26. R. Chitturi, R. Raghunathan, and V. Mahajan, "Delight by Design: the role of hedonic versus utilitarian benefits," Journal of Marketing, Vol.72, No.3, pp.48-63, 2008. https://doi.org/10.1509/jmkg.72.3.48
  27. T. Christophersen, and U. Konradt, "Reliability, validity, and sensitivity of a single-item measure of online store usability," International Journal of Human Computer Studies, Vol.69, pp.269-280, 2011. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2010.10.005
  28. G. Dowling and R. Staelin, "A model of perceived risk and intended risk-handling activity," The Journal of Consumer Research, Vol.21, No.1, pp.119-134, 1994. https://doi.org/10.1086/209386
  29. E. T. Higgins, "Promotion and prevention: Regulatory focus as a motivation principle," Advances in Experimental Social Psychology, Vol.30, No.1, pp.1-46, 1998. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60381-0
  30. P. Huang, N. H. Lurie, and S. Mitra, "Searching for experience on the Web: an empirical examination of consumer behavior for search and experience goods," Journal of Marketing, Vol.73, pp.255-269, 2009.
  31. L. R. Klein, "Evaluating the potential of interactive media through a new lens; search versus experience goods," Journal of Business Research, Vol.41, No.3, pp.195-203, 1998. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(97)00062-3
  32. P. Kotler and G. Armstrong, Marketing An Introduction (5th ed), Library of Congress Cataloging-in Publication Data, 2000.
  33. R. J. Larsen and B. L. Fredrickson, Measurement issues in emotion research, In D. Kahneman, E. Diener, and N. Schwarz (Eds.), well-being: The Foundation of Hedonic Psychology(pp.40-60), New York: Russell Sage Foundation Publications, 1999.
  34. H. Lee, J. Ryu, and D. Kim, "Profiling mobile TV adopters in college student populations of Korea," Technological Forecasting & Social Change, Vol.77, No.30, pp.514-523, 2010. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2009.09.004
  35. H. F. Lin, "An empirical investigation of mobile banking adoption: The effect of innovation attributes and knowledge-based trust," International Journal of Information Management, Vol.31, No.3, pp.252-260, 2011. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2010.07.006
  36. K. B. Murray, "A test of services marketing theory: consumer information acquisition activities," The Journal of Marketing, Vol.55, No.1, pp.10-25, 1991. https://doi.org/10.2307/1252200
  37. P. Nelson, "Information and Consumer Behavior," Journal of Political Economy, Vol.78, pp.311-329, 1970. https://doi.org/10.1086/259630
  38. M. Newman, "Ego-Centered Networks and the Ripple Effect," Social Networks, Vol.25, No.1, pp.83-95, 2003. https://doi.org/10.1016/S0378-8733(02)00039-4
  39. S. Rao, and J. U. Farley, "Effects of environmental perceptions and cognitive complexity on search and information processing," Psychology & Marketing, Vol.4, No.4, pp.287-302, 1987.
  40. E. M. Rogers, Diffusion of Innovations, The Free Press, New York, 1995.
  41. J. B. Schmidt and R. A. Spreng, "A proposed model of external consumer information search," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.24, No.3, pp.246-256, 1996. https://doi.org/10.1177/0092070396243005
  42. N. Srinivasan and B. T. Ratchford, "An empirical test of a model of external search," Journal of Consumer Research, Vol.18 No.2, pp.233-242, 1991. https://doi.org/10.1086/209255
  43. J. West and M. Mace, "Browsing as the killer app: Explaining the rapid success of Apple's iPhone," Telecommunications Policy Vol.34, pp.270-286, 2010. https://doi.org/10.1016/j.telpol.2009.12.002
  44. R. A. Westbrook, and C. Fornell, "Pattern of information source usage among durable goods buyers," Journal of Marketing Research, Vol.16, No.3, pp.303-312, 1979. https://doi.org/10.2307/3150704
  45. J. P. Wanou, and A. E. Reichers, "Overall job satisfaction: How hood are single-item measures?," Journal of Applied Psychology, Vol.82, No.2, pp.247-252, 1997. https://doi.org/10.1037/0021-9010.82.2.247
  46. J. Yoo, Y. Yoon, and M. Choi, "Importance of positive reputation for smartphone adoption," Proceedings of International Conference on ICT convergence 2010, pp.314-318, 2010.
  47. J. Q. Zhang, G. Craciun, and D. Shin, "When does electronic word-of-mouth matter? A study of consumer product reviews," Journal of Business Research, Vol.63, No.12, pp.1336-1341, 2010. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.12.011

Cited by

  1. Smartphone Users Characteristics According to Differences between Operating Systems vol.12, pp.9, 2014, https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.9.93
  2. A Study on Selection Attributes and Information Sources of Optical Shop vol.21, pp.3, 2016, https://doi.org/10.14479/jkoos.2016.21.3.173