DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Curriculum Using ROBOTC-based LEGO MINDSTORMS NXT and Analysis of Its Educational Effects

ROBOTC기반 LEGO MINDSTORMS NXT 로봇을 이용한 교육과정 개발 및 교육효과 분석

  • 이경희 (수원대학교 전기공학과)
  • Received : 2011.08.01
  • Accepted : 2011.08.25
  • Published : 2011.10.31

Abstract

In this paper, we show how a curriculum using LEGO MINDSTORMS NXT robot based ROBOTC for undergraduate students has been developed, and we analyze the educational effect of the curriculum. The curriculum is composed of basic knowledge learning, practice with basic robots, practice with advanced robots, and creative design and implementation of robots. During the three year period since 2009, educational achievement has been analyzed by surveys for 6 classes, 94 students. According to the analysis, the curriculum has highly motivated the students and made them to achieve effectively our educational and academic goals. Also, we observe that the curriculum helped the students to improve their creativity and the problem solving skill, and that the students were autonomously and deeply involved in the homework and the term projects, which made them be very cooperative. Finally, the intensive practice with ROBOTC programming is shown to help students to improve their programming ability of C language.

본 논문에서는 대학생 대상의 ROBOTC 기반 레고 마인드스톰 NXT 로봇을 이용한 교육과정 개발 내용을 보이고, 이 과정에 대한 교육효과를 분석하였다. 교육과정은 로봇의 기본 이해와 실습, 응용로봇 실습, 창의로봇 설계 및 구현으로 구성하였다. 2009년부터 3년간 교육을 진행하는 동안, 6개 분반 총 94명의 수강생을 대상으로 설문조사를 실시하여 교육효과를 분석하였다. 분석 결과를 통해 레고 마인드스톰 NXT 로봇을 이용한 교육과정이 학습동기와 학습의욕을 불러 일으켰고, 학생들의 교과목 교육목표 및 학습성과 달성도가 우수하였음을 보인다. 또한 학생들의 수업 및 과제물 수행에 대한 참여도가 매우 높았으며, 문제해결능력과 창의력 향상에 도움을 주었고, 조별 프로젝트 수행으로 협동심도 향상되었다. 마지막으로 ROBOTC기반 프로그래밍에 의한 로봇 제어 실습으로 C언어 프로그래밍 능력 향상에도 도움을 준 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 이은경, 이영준, "로봇 프로그래밍 학습이 문제해결능력에 미치는 영향", 한국컴퓨터교육학회논문지, 제10권 제6호, pp.19-27, 2007.
  2. 노영욱, 정덕길, "대학에서 로봇이용교육 교육과정 개발", 한국해양정보통신학회논문지, 제12권, 제11호, pp.2125-2130, 2008.
  3. 조혜경, 박강박, 한정혜, 민덕기, 고국원, "교육+로봇: 비전과 액션 플랜", 정보과학회지, 제26권, 제4호, pp.55-64, 2008.
  4. 류영춘, 이재호, "외국 사례 분석을 통한 로봇교육과정의 발전방향 모색", 한국정보교육학회 학술대회논문집, 한국정보교육학회 2007년도 동계학술대회, pp.157-164, 2007.
  5. 문외식, "로봇이 새로운 창의성 학습도구로서의 가능성 탐색", 한국정보교육학회 학술논문집, 제1권, 제1호, pp.259-264, 2010.
  6. 서형업, "문제중심학습(PBL)에 기초한 로봇교육 프로그램이 창의력 향상에 미치는 효과-과학고등학교사례", 공학교육연구, 제10권, 제4호, pp.93-122, 2007.
  7. 김태희, 강문설, "레고 마인드스톰 로봇을 이용한 프로그래밍 입문 교육의 효과 측정", 한국인터넷정보학회논문지, 제11권, 제4호, pp.159-173, 2010.
  8. 이강, "LEGO MINDSTORM NXT를 이용한 공학설계입문 운영 사례", 공학교육연구,제12권, 제2호, pp.83-88, 2009.
  9. Dongsun Kim, Suntae Kim, Seokhwan Kim, and Sooyong Park, "Software Engineering Education Toolkit for Embedded Software Architecture Design Methodology Using Robotics Systems", 15th Asia-Pacific Software Engineering Conference, pp.317-324, 2008.
  10. 정기훈, 김도훈, 박성호, 강순주, "임베디드 실시간 시스템 개발 교육 과정", 정보처리학회지, 제9권, 제1호, pp.103-111, 2002.
  11. Shuying Zhao, Wenjun Tan, Shiguang Wen, ChongshuangGuo, "Research on Robotic Education Based on LEGOBricks", International Conference on Computer Science andSoftware Engineering, pp.733-736, 2008.
  12. LEGO MINDSTORMS NXT, http://mindstorms.lego.com
  13. Wojciech Grega, Adam Pilat, "Real-time Control Teaching Using LEGO MINDSTORMS NXT Robot", Proceedings of the International Multiconference on Computer Science and Information Technology, pp.625-628, 2008.
  14. ROBOTC , http://www.robotc.net