DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Correlation Analysis of Programming Ability and Logical Thinking Ability for the Gifted Children in IT

정보영재아동의 프로그래밍 능력과 논리적 사고능력 상관관계 분석 연구

  • 전우천 (서울교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2011.07.31
  • Accepted : 2011.09.29
  • Published : 2011.09.30

Abstract

In current knowledge-based society, national competitiveness and growth of society depend on advances in information and communication technologies considerably. In order to grow advances in information and communication technologies, it is essential to identify and foster gifted children in IT as early as possible. In gifted education in IT, enhancing programming ability and logical thinking ability is very important and is also a part of objectives of gifted education in IT. The purpose of this paper is to identify correlation of programming ability and logical thinking ability for the gifted children in IT. For this purpose, gifted children from a gifted institution at Seoul are selected and their test scores during the period of attendance at institution are analyzed. Also, for extensive analysis, the test scores had been collected for 6 years. Based on thorough statistical analysis, the conclusion is that programming ability and logical thinking ability highly correlate each other. This conclusion can be used to decide and affect a selection examination, curriculum, and selection of an exemplary programming language for gifted education in IT.

최근 IT 산업이 국가경제에서 차지하는 비중이 높아지고 또한 지식정보사회에서 정보의 소양 및 활용이 필수적이 되어감에 따라 정보영재교육에 대한 중요성이 날로 커지고 있다. 현재 정보영재교육은 대학부설 영재교육원을 비롯하여 시도교육청 산하 영재교육원, 사설 영재교육원 등 다양한 기관에서 실시되고 있다. 정보영재교육의 내용 영역에 있어서 프로그래밍 능력과 더불어 논리적 사고능력은 매우 중요한 부분을 차지하고 있으며 또한, 프로그래밍 능력과 논리적 사고능력의 향상은 정보영재교육의 주요 목표이다. 본 연구의 목적은 정보영재아동에 있어서 프로그래밍 능력과 논리적 사고능력의 상관관계를 분석하는 것이다. 본 연구에서는 서울시내 대학부설 영재교육원 정보영재아동을 대상으로 6년 동안의 재학생들을 대상으로 이들의 평가결과를 조사하고 분석한 결과, 프로그래밍 능력과 논리적 사고능력은 상관관계가 높음을 보여주었다.

Keywords

References

  1. 강성현, 이재호 (2007). 정보과학영재를 위한 로봇 프로그래밍 교육 프로그램의 설계. 한국정보교육학회 2007 하계학술발표논문집, 12(1), 179-184.
  2. 구민재 (2006). 정보 영재 교육 현황 분석: 대학교 부설 과학영재교육원을 중심으로. 석사학위논문. 고려대학교.
  3. 김갑수 (2010). 초등학생의 창의력과 논리력 향상을 위한 프로그래밍 언어 교수전략에 관한 연구. 한국정보교육학회 논문지, 14(1), 89-97.
  4. 김순재 (2008). 정보과학영재교육의 현황과 개선 방향. 석사학위논문, 숙명여자대학교.
  5. 박진식 (2006). 초등정보영재교육의 실태 분석 및 개선방안. 석사학위논문. 청주대학교.
  6. 염혜경 (2006). 정보영재 교육과정의 실태분석 및 개선방안. 석사학위논문. 전남대학교.
  7. 오세군 (2002). 컴퓨터영재의 정의와 판별시스템. 석사학위논문. 성균관대학교.
  8. 유경미 (2002). 정보과학 영재에 대한 컴퓨터 교사들의 인식에 관한 연구. 석사학위논문. 한양대학교.
  9. 이미숙 (2005). 초인지를 이용한 협력적 성찰 수업 모형의 개발 및 적용. 한국정보교육학회논문지, 9(2), 339-348.
  10. 이주희, 김갑수 (2006). 구체적 조작기의 초등학생을 위한 정렬 알고리즘 교수-학습에 관한 연구. 한국정보교육학회 2006 동계학술발표논문집, 11(2), 95-100.
  11. 전우천 (2010). 초등정보영재 교육과정의 현황 및 개선방안 연구. 영재교육연구, 20(1), 347-368.
  12. 홍순조, 한선관 (2004). 알고리즘 분석을 통한 컴퓨터교육에서의 알고리즘 교육의 방향. 한국정보교육학회 2004 동계학술발표논문집, 9(2), 236-241.
  13. Hijazi, S., Smith, M. L., & Alvarado-Vazquez, E. (2004). Creative problem-solving software and portals. Proceedings of 37th Association of Small Computer Users in Education, 131-139.
  14. Salomon, G. (1987). Transfer of Cognitive Skills from Programming: When and How? Journal of Educational Computing Research, 3, 149-169. https://doi.org/10.2190/6F4Q-7861-QWA5-8PL1

Cited by

  1. A Study on Correlation Analysis of Information Subject and Convergence Subject for the Gifted Children in IT vol.19, pp.4, 2015, https://doi.org/10.6109/jkiice.2015.19.4.984
  2. A Study on Validity Analysis of Observation-Recommendation Admission System of the Gifted Children in IT to Lead Software-oriented Society vol.17, pp.3, 2016, https://doi.org/10.7472/jksii.2016.17.3.87