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Factors Affecting the Intention to Use of Smart-Phone Banking Service: A Case of Chinese Users

스마트폰 뱅킹서비스 수용의도에 영향을 미치는 요인: 중국 사례

  • 김수현 (배재대학교 경영학과) ;
  • 이뢰 (배재대학교 경영학과)
  • Received : 2012.09.11
  • Accepted : 2012.09.20
  • Published : 2012.11.28

Abstract

In this paper we investigate the factors influencing the intention to use of smart-phone mobile banking service in China. We include the characteristics of smart-phone, mobile banking service, and users to the research model and also consider user satisfaction as an intervening variable. We try to find and prove the factors influencing the intention to use of smart-phone mobile banking service by surveying 206 chinese users and using structural equation model. This empirical paper proves that mobility, instance connectivity, use convenience, and intimacy give positive effects to intention to use of smart-phone mobile banking service. In addition, this paper indicates some managerial implications that mobility, access speed and the easy user interface can help to increase the degree of user acceptance.

본 논문에서는 스마트폰 모바일뱅킹 서비스의 수용의도에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위하여 연구모형을 설계하였으며, 기존 연구에 비해 스마트폰 특성이라는 독립변수와 사용만족도라는 매개변수를 추가하여 확장하였다. 이동성, 다양성, 보안성 등의 스마트폰 특성, 즉시접속성, 보안성, 시험가능성, 정보풍부성, 이용편의성 등의 모바일뱅킹 서비스 특성, 사용자 친숙도, 사용자 혁신성 등의 사용자 개인특성 등의 독립변수와 사용자 만족도라는 매개변수가 스마트폰 모바일뱅킹서비스의 수용과 관련하여 어떠한 경로를 통해 중국 소비자들의 수용의도에 영향을 주는지와 관련해 이론적 모델을 제시하고 이를 설문을 통하여 실증분석을 실시하였다. 분석 결과에 의하면 스마트폰 특성 중 이동성이, 모바일뱅킹 서비스 특성 중 즉시 접속성과 이용편의성이, 사용자 개인 특성 중 사용자 친숙도가 사용만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 사용만족도는 수용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 이동 중에도 언제 어디서나 이용할 수 있고 사용이 쉬운 인터페이스를 제공하는 것이 스마트폰 뱅킹서비스의 수용의도를 높인다는 것을 암시한다.

Keywords

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