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Effect of SNS Characteristics on Consumer Satisfaction and Purchase Intention of Agri-food Contents

SNS 특성이 농식품 콘텐츠의 소비자만족과 구매의도에 미치는 영향

  • Received : 2012.10.05
  • Accepted : 2012.11.06
  • Published : 2012.11.28

Abstract

Recently, The development of information and communication technologies is having a very strong effect on the agri-food industry. Especially, agri-food content utilizing social network services such as Facebook and Twitter led to direct communication with consumers stirred into a new distribution channel. The purpose of this paper is to provide way to successful utilization of agri-food contents and improvement of purchase intention. The results of analyzing the relation between the three characteristics of SNS-social presence, conversation and interaction frequency-, consumer satisfaction and purchase intention are summarized as follows. First, characteristics of SNS of social presence and conversation have a positive effect on consumer satisfaction. Second, the interaction frequency does not have positive effect on consumer satisfaction. Finally, the consumer satisfaction has a positive effect on purchase intention.

최근 정보통신기술의 발전은 농식품 분야에도 매우 큰 영향을 미치고 있다. 특히 트위터, 페이스북과 같은 소셜네트워크서비스는 새로운 유통채널로 각광을 받고 있다. 본 연구는 SNS의 특성과 이를 활용한 농식품 콘텐츠 관련 선행연구의 고찰을 바탕으로 농식품 콘텐츠 소비자들의 만족과 구매의도에 영향을 미치는 SNS의 특성을 분석하고, 관계를 검증함으로써 성공적인 농식품 콘텐츠의 활용 방향과 구매의도를 개선하기 위한 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위해 SNS의 특성으로 사회적 실재감, 상호작용성, 교류빈도를 도출하고, 이 특성들이 농식품 콘텐츠를 활용하는 소비자들의 만족과 구매의도에 어떠한 영향을 미치는가를 파악하고자 SNS를 통해 농식품이나 관련 서비스의 구매경험이 있는 소비자들을 대상으로 실증분석을 하였다. 그 결과 사회적 실재감, 상호작용성은 소비자만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 교류빈도는 정(+)의 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 소비자만족은 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다.

Keywords

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