DOI QR코드

DOI QR Code

Implementation of the Urban Development Projects in Ulaanbaatar

도시개발 여건을 고려한 울란바타르 건설사업 참여방안

  • 정연우 (한국토지주택공사 토지주택연구원) ;
  • 성장환 (한국토지주택공사 토지주택연구원)
  • Received : 2012.05.18
  • Accepted : 2012.10.09
  • Published : 2012.10.30

Abstract

The efficient business scheme were suggested with the consideration of the local development condition at Ulaanbaatar. Major findings of the study were presented as follows. First, high level of education and the underground resources are presented as the merits of Mongolia. On the other side, the defects are limited domestic demands of 2.6 millions of population and the insufficiency of the infrastructure. The improvement of the infrastructures like roads, water & sewage, electric power, and heating is urgent while the development pressure of Ulaanbaatar is expected to be high due to the continuous inflow of population. Secondly, the Mongolian land system consists of the right of ownership, lease and use, therefore there are some differences among the right of land. Thirdly, definite business scheme to sell land in lots and to sell buildings in lots are suggested which are actual methods to participate in the development project in Ulaanbaatar. Moreover, enhancing the possibility to sell the lands, fixing the proper sale price to secure the profit, finding the proper buyer for the profitable lands, investing of quota and guaranteeing of granting the principal and interest by the Mongolian government, etc. are presented as consideration when participate in projects.

본 논문은 최근 지속적인 경제성장을 보이고 있는 몽골의 수도 울란바타르시를 대상으로 개발여건 검토와 이를 바탕으로 현지 실정을 고려한 효과적인 도시개발사업 참여방안을 제시하였다. 연구결과, 첫째, 몽골의 경우, 구리 금 등 풍부한 지하자원과 높은 교육수준이 장점인 반면, 도로 철도 등 기반시설 미비와 인구 260만명의 협소한 내수시장이 단점으로 나타났다. 울란바타르시는 지속적 인구유입으로 향후 개발압력이 높을 것으로 예상되는 한편, 도로, 상 하수도, 전력, 난방 등 기반시설의 개선 또한 시급한 것으로 나타났다. 둘째, 몽골의 토지제도를 분석한 결과, 몽골의 토지권리는 소유권 및 임차권, 사용권이 공존하고 있는 상황이며, 이에 따른 권리에 차이가 있었다. 셋째, 몽골에 진출한 우리나라 개발사업자의 사업방식을 검토하고, 이를 토대로 울란바타르시 개발사업에 참여하기 위한 현실적 방안으로서 부지조성 후 토지분양 방식과 부지조성 및 건축 후 직접분양 방식을 구체적으로 제시하였다. 더불어 사업참여시 고려해야 할 사항으로서 토지매각 가능성 제고와 수익성 확보를 위한 적정 매각가격 책정, 수익성 토지의 적정 매수자 발굴, 몽골 정부의 지분투자 및 원리금 지급보증, 몽골주택금융공사를 통한 분양안정성 확보 등을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 건설교통부(2005), 몽골 건설시장 진출 확대 방안.
  2. 대외경제정책연구원(2006), 몽골 경제와 한.몽골 경제협력 확대방향.
  3. 조릭트 바트게렐트(2005), 동몽골지역 개발전략과 중소기업 발전방안에 관한 연구, 단국대학교 석사학위논문.
  4. 한국수출입은행(2008), "몽골정부의 광업부문 보호정책과 시사점", 수은해외경제, 5월호: 87-91.
  5. Asian Development Bank (2010), Asian Development Outlook 2010: Macroeconomic Management Beyond the Crisis.
  6. JICA, Ministry of Construction and Urban Development, Ministry of Road, Transport and Tourism, and Ulaanbaatar City Government (2008), The Study on City Master Plan & Urban Development Program of Ulaanbaatar City.
  7. National Statistical Office of Mongolia (2009), Monthly Bulletin of Statistics.
  8. National Statistical Office of Mongolia and World Bank (2009), Poverty Profile in Mongolia - Main Report of "household Socio-Economic Servey" 2007-2008.
  9. National Statistical Office of Mongolia and United Nations Population Fund (2007), Report of a Qualitative Study of Internal Migration in Mongolia.
  10. Urban Development Support Center (2008), Construction of University Campus in Ulaanbaatar.
  11. World Bank (2009), Mongolia Monthly Economic Update.
  12. http://keri.koreaexim.go.kr.
  13. http://www.icak.or.kr/.
  14. http://mng.mofat.go.kr/.

Cited by

  1. Building Mongolian ULIIMS(Ulaanbaatar Land Information Integration Management System) vol.16, pp.3, 2013, https://doi.org/10.11108/kagis.2013.16.3.164