DOI QR코드

DOI QR Code

High School Girl's Level of Stress, Somatization, Anger and Adjustment to School according to the Types of Housing

거주형태에 따른 여고생들의 스트레스, 신체화, 분노 및 학교적응

  • Received : 2012.08.20
  • Accepted : 2012.09.11
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the level of stress, somatization, anger, adjustment to school according to the types of housing. This study employed a descriptive design. Data was collected from 552 students in a girls high school in gongju using structured instruments. Not to be influenced by the tension of new school year or the stress by taking tests, the researcher did the survey after students finishing midterm test of the first semester for two days from July 14 to 15. The results are as follows. There was no difference in the level of stress, anger, adjustment to school between the students living in a dormitory and the students not living in a dormitory. However there was remarkable difference in somatization. There was positive correlation between somatization and stress(r=.194, p=.011), between anger and stress(r=.463, p<.001), in contrast there was a negative correlation between adjustment to school and stress(r=-.174, p<.001) of students living in a dormitory. On the other hand, there was negative correlation stress(r=-.187, p<.001), somatization(r=-.252, p<.001), anger(r=-.230, p<.001) with adjustment to school of students not living in a dormitory. In the sub-factors of somatization, students who live in a dormitory have many kinds of somatizations of digestive or respiratory organs. A Health promotion program should be designed for girls high school students living in a dormitory, based on the level of somatization of digestive or respiratory organs.

Keywords

References

  1. 김대유(2010), 웃기는 학교 웃지 않는 아이들, 시간여행, p.5.
  2. 한국교육개발원, http://edolicy.kedi.re.kr/EpnicDb/Epnic/EdpStatPrt..php
  3. 김미예, 오화선(1996), 기숙사생활자와 비기숙사생활자의 정신건강 비교, 경북대학교 의과대학학술지, Vol.37(2);273-282.
  4. 유광호(1997), 집단생활이 고등학생의 생활만족도에 미치는 영향, 기숙사 생활을 중심으로, 목포대학교 교육대학원 교육학 석사학위논문, pp.34-39.
  5. 김종진(2001), 고등학교 기숙사 학생들의 스트레스 수준과 학교적응의 관계, 공주대학교 교육대학원 석사학위논문, pp.5-10.
  6. 김혁준(2010), 기숙생활 고등학생의 갈등관리 양식과 스트레스 유형 간의 관계, 아주대학교 교육대학원 석사학위논문, pp.22-31.
  7. 신현주(2008), 광주시 일부 남자 고등학생의 거주 형태에 따른 식행동, 스트레스 및 영양소 섭취 실태조사, 동신대학교 석사학위논문, pp.48-50.
  8. 진애순(2009), 기숙사와 자가의 주거환경 만족도에 따른 특목고의 기숙사 환경개선 요구도 및 학교생활 스트레스, 경북대학교 석사학위논문, pp.55-59.
  9. 안혜경(2011), 고등학교 기숙사 운영 실태 분석과 개선방안, 전남지역 일반계 고등학교를 중심으로, 한국교원대학교 교육정책전문대학원 석사학위논문, pp.69-71.
  10. 신현균(1998), 신체화 집단의 신체 감각에 대한 해석, 추론 및 기억 편향, 서울대학교 박사학위 논문, pp.1-8.
  11. 강승호, 정은주(1999), 고등학생들의 스트레스와 학업성적 및 정신건강간의 관계 연구, 교육심리연구, Vol.13(4);405-424.
  12. 이미숙, 최영, 유지숙(2000), 청소년의 신체증상과 자아존중감에 관한 연구, 신경정신의학, Vol.39(2);323-333.
  13. 신현균(2003), 한국판 아동 신체화척도의 신뢰도, 타당도 및 초등 고학년생의 신체증상 경험 특성, 한국심리학회지, Vol.22(4);829-846.
  14. 함자영(2005), 청소년의 스트레스 및 감정표현불능증과 신체화 증상과의 관계, 고등학생을 중심으로, 서울여자대학교 특수치료전문대학원 석사학위 논문, pp.7-11.
  15. 전인자(2002), 고등학생의 분노 수준과 분노 표현양식에 따른 자기통제력 및 자아존중감과의 관계, 서강대학교 교육대학원 석사학위논문, pp.2-6.
  16. 최혜경(2005), 유아의 인성특성과 부모의 양육태도가 유아의 일상스트레스에 미치는 영향, 숙명여자대학교 석사학위논문, pp.94-98.
  17. 이은천(2000), 스트레스 대처훈련이 실업계 고교생의 자아 존중감에 미치는 효과, 공주대학교 석사학위논문, pp.12-15.
  18. 고영인(1994), 대학생의 분노 표현 양식과 우울 및 공격성과의 관계, 부산대학교 박사학위논문, pp.1-6.
  19. 김용래(2000), 학교학습동기척도와 학교적응척도의 타당화 및 두 척도 변인간의 관계분석, 교육연구논총, Vol.17;33-34.
  20. 박순영(1998), 청소년의 스트레스 수준과 대처양식에 관한 연구, 홍익대학교 석사학위논문, pp.83-85.
  21. 이방락, 김대진, 신민섭, 최보문(2002), 한국판 신체증상목록의 표준화 예비연구, 신경정신의학, Vol.22(41);146-158
  22. 김서윤, 하은혜(2009), 한국판 아동 신체화척도의 타당화 연구, 고등학생을 대상으로, 인지행동치료, Vol.9(1);25-37.
  23. 문은주, 김성희(2008), 고등학생용 분노척도 개발, 한국교육, Vol.35(1);151-166.
  24. 이한주, 서미아(2010), 청소년의 신체화 증상에 영향을 미치는 요인, 한국학교보건학회지, Vol.23(1);79-87.

Cited by

  1. Relationship between School Life Stress, Self-Esteem and Health Promoting Behaviors for Specialized High School Students vol.7, pp.2, 2013, https://doi.org/10.12811/kshsm.2013.7.2.011
  2. 한국 청소년의 우울 및 자살생각 영향요인의 남녀차이 vol.6, pp.4, 2012, https://doi.org/10.12811/kshsm.2012.6.4.295