DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Elderly Nursing Care Education Programs on Nurses' Knowledge, Attitudes and Nursing Performance Toward the Elderly

노인간호 교육프로그램이 간호사의 노인에 대한 지식, 태도 및 간호수행도에 미치는 효과

  • Received : 2012.07.13
  • Accepted : 2012.11.30
  • Published : 2012.12.31

Abstract

Purpose: The purposes of this study were to develop an elderly care nursing education program and evaluate its effect on knowledge, attitudes and nursing performance of nurses toward older adults. Methods: A quasi-experimental study with a non-equivalent control group pretest-posttest design was used. Participants were recruited from two geriatric hospitals. The sample consisted of an intervention group (n=29) that participated in the educational program and a control group (n=30). The data were collected prior to and 6 weeks after the intervention using self-administered questionnaires. Data analyses utilized $x^2$-test, Fisher's exact probability test, and t-test. Results: After the intervention, knowledge and nursing performance about the elderly care increased significantly in the experimental group compared to the control group. However, there was no statistically significant difference between the groups in their attitudes toward the elderly. Conclusion: Findings indicate that to provide better nursing care to the elderly, nurses need to be able to practically apply the knowledge they have acquired from the elder-care nursing education programs in hands-on situations. To achieve this, nurses should work to change their personal attitudes about the elderly. Also, evidence-based guidelines for elderly nursing care, administrative support of institutions, and multidisciplinary approaches are required.

Keywords

References

  1. 김정선, 김계하, 김미희, 김현숙 (2010). 간호사의 노인간호에 대한 지식과 실무 교육 요구도. 노인간호학회지, 12(2), 177-189.
  2. 김혜은 (2009). 간호사의 노인에 관한 지식, 태도 및 간호수행도. 부산가톨릭대학교 대학원 석사학위 논문, 부산.
  3. 박명숙 (2010a). 노인 요양시설 간호제공자에게 제공한 구강 간호 교육프로그램 효과. 서울대학교 대학원 박사학위 논문, 서울.
  4. 박명숙 (2010b). 노인요양시설 간호인력의 구강간호 제공실태 및 교육요구도. 노인간호학회지, 12(1), 72-80.
  5. 박미현, 박명화 (2010). 성교육이 노인의 성지식과 성태도에 미치는 효과. 노인간호학회지, 12(1), 62-71.
  6. 박선영, 박영숙 (2007). 노인병원 간호사의 노인에 대한 지식 과 태도 및 노인간호 교육 필요도. 한국간호교육학회지, 13(1), 59-65.
  7. 박향림, 서순림, 김수현 (2007). 노인병원 간호사의 노인에 대한 지식과 태도 및 부정적 행동기술의 사용정도 간의 관계. 성인간호학회지, 19(4), 614-623.
  8. 양경미, 오현이, 김진선, 백영주 (2002). 간호학과 학생들의 노인에 대한 지식 및 태도. 조선대학교 의대논문집, 27(1), 146-156.
  9. 이경화 (2005). 종합병원 간호사의 노인간호 교육요구 조사. 연세대학교 대학원 석사학위 논문, 서울.
  10. 이여주 (2007). 노인간호학 개설현황 및 교과과정에 대한 조사연구: 3년제 간호과를 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문, 서울.
  11. 이은휘 (2012). 간호사의 노인에 대한 지식, 태도, 경험 및 간호수행도 분석. 중앙대학교 대학원 석사학위 논문, 서울.
  12. 이지은, 박명화 (2009). 암환자용 통증관리 지침서 교육이 환자 및 가족의 암성 통증관리에 대한 지식과 태도에 미치는 효과. 임상간호연구, 15(1), 123-132.
  13. 장은숙 (2008). 입원 노인에 대한 간호사의 지식과 태도 및 간호 실천: 보훈병원을 중심으로. 계명대학교 대학원 석사학위 논문, 대구.
  14. 정혜선 (2010). 노인간호 교육프로그램이 간호대학생의 노인에 대한 태도 및 행동에 미치는 영향. 고려대학교 교육대학원 석사학위 논문, 서울.
  15. 지혜련, 최순희, 조명숙, 주리애 (2004). 지속적인 치매간호중 재프로그램이 지역사회 경증치매노인의 인지기능 및 우울에 미치는 효과. 노인간호학회지, 6(2), 216-227.
  16. 최금봉, 김진선 (2009). 노인전문병원 간호제공자의 신체적 억제대 사용 감소를 위한 교육 프로그램의 효과. 대한간호학회지, 39(6), 769-780. https://doi.org/10.4040/jkan.2009.39.6.769
  17. 최준희, 정정희 (2011). 간호사의 학습 관련 자기주도성이 간호실무 수행능력에 미치는 영향. 임상간호연구, 17(1), 16-26.
  18. 통계청 (2011). 고령자통계. 검색일 2011년 12월 1일 http://kostat.go.kr/ portal/korea/kor_nw/3/index.board?bmode=read&aSeq=252620
  19. 한상만, 이희수 (2010). 간호사의 계속교육 참여 동기에 관한 연구. 한국직업교육학회, 29(2), 189-204.
  20. 한희정 (2009). 종합전문요양기관 간호사의 노인에 대한 지식, 태도 및 노인간호 교육요구도. 중앙대학교 대학원 석사학위 논문, 서울.
  21. Bourbonniere, M., & Strumpf, N. E. (2008). Enhancing geriatric nursing competencies for RNs in nursing homes. Research in Gerontological Nursing, 1(3), 171-175. https://doi.org/10.3928/00220124-20091301-02
  22. Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A. G., & Bunchner, A. (2007). G* power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavioral Research Methods, 39, 175-191. https://doi.org/10.3758/BF03193146
  23. Gebhardt, M. C., Sims, T. T., & Bates, T. A. (2009). Enhancing geriatric content in a baccalaureate nursing program. Nursing Education Perspectives, 30(4), 245-248.
  24. Holroyd, A., Dahlke, S., Fehr, C., Jung, P., & Hunter, A. (2009). Attitudes toward aging: implications for a caring profession. Journal of Nursing Education, 48(7), 374-380. https://doi.org/10.3928/01484834-20090615-04
  25. Kogan, N. (1961). Attitudes toward old people: The development of a scale and examination of correlates. Journal of Abnormal and Social Psychology, 62, 44-54. https://doi.org/10.1037/h0048053
  26. Palmore, E. (1977). Facts on aging; A short quiz. The Gerontologist, 17(4), 315-320. https://doi.org/10.1093/geront/17.4.315
  27. Wallace, M., Greiner, P., Grossman, S., Lange, J., & Lippman, D. T. (2006). Development, implementation, and evaluation of a geriatric nurse education program. The Journal of Continuing Education in Nursing, 37(5), 214-217. https://doi.org/10.3928/00220124-20060901-09
  28. Wilams, B., Anderson, M. C., & Day, R. (2007). Undergraduate nursing students' knowledgeof and attitudes toward aging: Comparison of context-based learning and a traditional program. Journal of nursing Education, 46(3), 115-120.

Cited by

  1. The Influence of Attitude, Experience and Empathy on the Nursing Care of the Elderly Who Have No Caregiver vol.10, pp.2, 2016, https://doi.org/10.12811/kshsm.2016.10.2.179
  2. Effects of Simulation Education on the Communication Competence, Academic Self-efficacy, and Attitude About the Elderly for Nursing Students: A learning approach based on an elderly-with-cognition-disorder scenario vol.21, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.1.54
  3. The Mediating Effect of Spirituality between Nurses' Empathy and Elderly Care Performance in the Long Term Care Hospitals vol.31, pp.1, 2012, https://doi.org/10.12799/jkachn.2020.31.1.34
  4. Knowledge, Attitude, and Performance of Nurses in a Tertiary Hospital toward Older Adults vol.22, pp.2, 2012, https://doi.org/10.17079/jkgn.2020.22.2.165