DOI QR코드

DOI QR Code

Identifying Influencing Factors on the Price Per Click of Keyword Advertising : Focusing on Keyword Type, Search Number and Competition

온라인 키워드 광고 시장에서 광고 단가에 영향을 미치는 요인 분석 : 키워드 유형, 검색 횟수와 경쟁업체의 수를 중심으로

  • Received : 2012.07.25
  • Accepted : 2012.08.29
  • Published : 2012.09.30

Abstract

Many advertisers utilize sponsored search in search engines since customers want to find relevant information on their purchases from the search engines. Many factors have influences on price per click of the sponsored search. These influences are different based on the types of keywords such as search/experience or prominent/specific. However, differences of the influences have not been studied well. Thus, this study wants to identify the differences of the influences according the type of keywords. One month data of keyword advertising were collected from Naver. The influences of search number, click through rate, and competition on price per click were different according to the keyword types.

Keywords

References

  1. 김도연, 임규건, 이대철, "키워드 검색광고 운영 DB 데이터 분석을 통한 CPM와 CPC 방식의 광고효과 연구", 한국전자거래학회지, 제 16권, 제4호(2011), pp.139-154.
  2. 동아일보, 인터넷 쇼핑몰, 2040 남자의 눈물을팝니다, 2011.
  3. 박시사, "한국 여행업의 해외 여행상품 인터넷 키워드 검색광고 분석", 관광레저연구, 제20권, 제4호(2008), pp.355-371.
  4. 서건수, "인터넷 쇼핑 사이트의 사용성 및 신뢰성과 고객 충성도간의 관계에서 인터넷 쇼핑관여도의 조절효과", 한국IT서비스학회지, 제7권, 제23호(2008), pp.1-29.
  5. 심재후, 최명길, "사업 아이디어 매력도 평가를 위한 인터넷 검색엔진 광고 클릭률 추정에 관한 연구", 한국산학기술학회논문지, 제11권, 제4호(2010), pp.1468-1474. https://doi.org/10.5762/KAIS.2010.11.4.1468
  6. 이상철, 이형석, 김재경, 서영호, "인터넷 쇼핑몰에서의 소비자 태도에 관한 연구 : 싱가포르 소비자와의 비교를 중심으로", 한국IT서비스학회지, 제3권, 제1호(2004), pp.63-77.
  7. 이시환, 인터넷 쇼핑몰 광고 홍보 실전 마케팅, 앤써북, 2012.
  8. 장택원, "주요 매체 광고에 대한 노출정도, 긍정주의적 태도와 실용적/쾌락적 동기 간의 인과관계 및 상관관계에 관한 연구 : TV, 신문, 인터넷 노출광고, 인터넷 검색광고를 중심으로", 언론과학연구, 제8권, 제2호(2008), pp. 431-461.
  9. 장택원, "인터넷 검색형 광고의 효과의 위계에 대한 연구", 인터넷전자상거래연구, 제9권, 제1호(2009), pp.197-213.
  10. 조은주, 쇼핑몰 창업 & 운영 무작정 따라하기, 길벗. 2009.
  11. 지혜성, 류기곤, 임희석, "키워드 광고 시스템의 설계 및 구현", 한국산학기술학회 추계 학술발표논문집, (2008), pp.32-35.
  12. 제은숙, "관여, 광고위치, 광고형태에 따른 광고효과 연구 : 패션 인터넷 검색광고를 중심으로", 복식문화연구, 제20권, 제2호(2012), pp.251-262. https://doi.org/10.7741/rjcc.2012.20.2.251
  13. 카페 24마케팅센터, 인터넷 쇼핑몰 CEO 열전, 큰그림, 2012.
  14. 통계청, http://kostat.go.kr.
  15. Agarwal, A., K. Hosanagar, and M. Smith, "Location, Location, Location : An Analysis of Profitability of Position in Online Advertising Markets", Journal of Marketing Research, Vol.48, No.6(2011), pp.1057-1073. https://doi.org/10.1509/jmr.08.0468
  16. Ghose, A. and S. Yang, "An Empirical Analysis of Search Engine Advertising : Sponsored Search in Electronic Markets", Management Science, Vol.55, No.10(2009), pp. 1605-1622. https://doi.org/10.1287/mnsc.1090.1054
  17. Jansen, B. J. and T. Mullen, "Sponsored search : an overview of the concept, history, and technology", International Journal of Electronic Business, Vol.6, No.2(2008), pp.114- 131. https://doi.org/10.1504/IJEB.2008.018068
  18. Nabout, N. A. and B. Skiera, "Return on Quality Improvements in Search Engine Marketing", Journal of Interactive Marketing, Vol.26, No.3(2012), pp.141-154. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2011.11.001
  19. Nelson, P., "Information and Consumer Behavior", Journal of Political Economy, Vol. 78, No.20(1970), pp.311-329. https://doi.org/10.1086/259630
  20. Nelson, P., "Advertising as Information", Journal of Political Economy, Vol.81, No.4 (1974), pp.729-754.
  21. Package Robust, http://cran.r-project.org/web/packages/robust/index.html.
  22. Rutz, O. and R. Bucklin, "A Model of Individual Keyword Performance in Paid Search Advertising", Available at SSRN : http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1024765, 2007.
  23. Varian, H. R., "Online Advertising Markets : Online Ad Auctions", American Economic Review, Vol.99, No.2(2009), pp.430-434. https://doi.org/10.1257/aer.99.2.430