Journal of the Korean School Mathematics Society (한국학교수학회논문집)
- Volume 15 Issue 4
- /
- Pages.643-671
- /
- 2012
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
Skemp's concept development of underachievers' analytic geometry using the exploratory software, GSP & Excel
탐구형 소프트웨어를 활용한 해석기하에서 학습부진학생들의 개념형성에 관한 연구: 관계적.도구적 이해를 중심으로
Abstract
The purpose of this study was to examine How the exploratory activities using Excel and GSP which are exploratory software, in learning analytic geometry affected on the underachievers' analytic geometry concept development process. The subjects of 5 students who received the 8th~9th grades from their examination of the last semester, participated in a total of 7 units based on Skemp's intelligent learning model. The results of the study showed that there were two important cases found to nearly achieve the category
본 연구는 학습부진학생들을 대상으로 탐구형 소프트웨어인 Excel과 GSP의 활용한 탐구활동을 통해 해석기하의 개념을 형성해가는 과정을 이해하고자 하였다. 본 연구를 위해 중학교의 논증기하에 대한 개념과 고등학교에서 배우는 해석기하의 개념을 관계적으로 이해할 수 있도록 Skemp의 목표 지향적 학습을 위한 지능 모델이 7차시로 구성되었고 2011년 7월~9월에 5명의 학습부진학생을 대상으로 연구가 수행되었다. 연구결과로는 탐구형 소프트웨어를 통해 관계적 이해(
Keywords