DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of 3D Characteristics Perception on Presence, and Presence on Visual Fatigue and Perceived Eye Movement

3D 영상 특성 인식이 프레즌스, 그리고 프레즌스가 시각 피로도와 인지된 안구운동에 미치는 영향

  • 양호철 (광운대학교 Comm. & Tech. Lab.) ;
  • 정동훈 (광운대학교 미디어영상학부, Comm. & Tech. Lab)
  • Received : 2011.09.02
  • Accepted : 2011.01.04
  • Published : 2012.01.30

Abstract

After the movie "AVATAR" became a good model of cash-cow in 3D movie, the profit of 3D-movie significantly reduced. One of the reasons why it happens comes from rare understanding of human factors for instance how viewers get immersed, but sometimes tired. Although 3D images should be more considered human visual system including eye, unfortunately most communication research ignored human factors. For those reasons this study observed the effect of 3D video on viewers' psychological response, especially for perceived eye movement, perceived characteristics, visual fatigue, and presence. With 90 participants, the results show that viewers' perceived feature effects on their presence. In detail, first, materiality and tangibility are more important factors than clarity in 3D video, and it means that when making 3D content or devices, materiality and tangibility should be considers that any other factor. Second, this study examined whether we perceive our eyes as media, and the result shows that as viewers' presence level became higher we perceive eye movements more, and as viewers' presence level became higher perceived visual fatigue became lower. This result means that when we move eyes, we interact with surrounded environment, so 3D content needs to provide vivid features to be more interactive. On the other hand, since level of presence increase visual fatigue, it must be balanced when producing and playing.

영화 아바타의 성공 이후, 3D 영화의 성공 사례가 계속 이어지지 못하고 있다. 3D 영상이 성공하기 위해 많은 것을 고려해야하지만, 특히 휴먼팩터 부분을 간과시한 결과가 아닌가 하는 주장이 제기되고 있다. 3D 영상이 시청자에게 어떠한 영향을 미치는지 이제 막 초기 연구가 실행되고 있는 상황에서 본 연구는 3D 영상 시청 후 시청자의 심리적 반응을 인지된 특성, 프레즌스, 시각 피로도 그리고 양안운동 지각을 통해 측정하고자 했다. 90명을 대상으로 한 실험연구 결과 첫째, 인지된 특성은 프레즌스에 영향을 미치고 인지된 특성의 세부 요인 중 실물감이 프레즌스에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 프레즌스의 경험정도가 높을수록 인지된 안구운동이 증가했지만, 시각피로도는 감소하였다. 이처럼, 프레즌스가 눈 움직임 지각과 시각피로도에 미치는 영향이 가지는 첫 번째 함의는 다음과 같다. 우리가 눈을 움직인다는 것은 우리가 미디어적인 도구로서 우리의 눈을 사용한다고 여기기보다는 눈과 함께 환경과 상호 작용하고 있다는 것이다. 따라서 콘텐츠에서 경험할 수 있는 상호작용의 요소들이 많아야 할 것이라고 추론할 수 있으며 이를 후속 연구를 통해 검증하는 것이 필요할 것이다. 다음으로는 프레즌스의 요인 중 시간 관여가 높아짐에 따라 시각피로도에 대한 지각이 감소한다. 반면 몰입 실재감이 증가함에 따라 시각피로도는 증가하게 되므로 콘텐츠 제작 시 몰입 실재감을 높이는 효과는 일정 수준이상이 되지 않도록 조절해야 할 것이다. 이를 위해 프레즌스에 영향을 미치는 인지된 특성변인 중 실물감 요인이 프레즌스의 세부요인별로 어떠한 영향을 미치는지, 프레즌스에 영향을 미치는 다른 변인은 무엇인지를 후속 연구를 통해 알아볼 필요가 있을 것이다.

Keywords

References

  1. R. Zone, "Stereoscopic Cinema & the Origins of 3-D Film", Kentucky: The University Press of Kentucky, 2007.
  2. 이찬복, "영화 영상 전공에서의 스테레오스코픽 3D 제작 교육 과정 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제6호, pp. 222-235, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.6.222
  3. D. Frankel, "3D at the Box Office: Down, Down, Down", THE WARP[On-line], Available: http://www.thewrap.com/movies/article/3d-box-office-down-down-down-19845, 2010. 8.
  4. 이형철, 김은수, "3D방송시스템 개발에서의 심리학의 역할 및 기여", 방송공학회지, 제6권, 제2호, pp. 10-21, 2001.
  5. S. E. Palmer, "Visual Science", Massachusetts: The MIT Press, 1999.
  6. A. Arditi, "Binocular vision: Handbook of perception and human performance", New York: Wiley-Interscience, 1986.
  7. H. C. Longuet-Higgins, "The role of the vertical dimension in stereoscopic vision", Perception, vol. 11, no. 4, pp. 377-386, 1982. https://doi.org/10.1068/p110377
  8. G. F. Poggio (Eds.), "Processing of stereoscopic information in primate visual cortex: Dynamic aspects of neocortical function", New York: John Wiley, pp. 613-635, 1984.
  9. B. G. Cumming and A. J. Parker, "Binocular neurons in V1 of awake monkeys are selectiver for absolute, not relative, disparity", Journal of Neuroscience, vol. 19, no. 13, pp. 5602-5618, 1999.
  10. C. J. Erkelens and H. Collewijn, "Motion perception during dichoptic viewing of moving random-dot stereograms", Vision Research, vol. 25, pp. 583-588, 1985. https://doi.org/10.1016/0042-6989(85)90164-6
  11. L. Lipton, "Foundations of the Stereoscopic Cinema: A study in depth", New York: Van Nostrand Reinhold Publishing, 1982.
  12. M, Tsuboi, S. Kimura and T. Horikoshi, "An Objective and Subjective Evaluation of an Autostereoscopic 3D Display", April 4-9, pp. 3577-3582, 2009.
  13. 정동훈, 양호철, "3D 영상 평가를 위한 탐색적 분석", 디지털산업정보학회 논문지, 제6권, 제4호, pp. 225-235, 2010a.
  14. 정동훈, 양호철, "3D 영상 평가를 위한 측정도구 신뢰도와 타당도 분석", 한국방송학회 2010 봄철 정기학술대회, pp. 29, 2010b.
  15. B. Mendiburu, "3D Movie making Stereoscopic Digital Cinema from Script to Screen", MA: Focal Press, 2009.
  16. 손광훈, 김동현, 최재섭, 최성환, "3D 영상의 피로도 측정기술" 방송공학회지, 제15권, 제2호, pp. 172-180, 2010.
  17. S. Yano, S. Ide, T. Mitsuhashi and H. Thwaites, "A study of visual fatigue and visual comfort for 3D HDTV/HDTV images", Displays, vol. 23, pp. 191-201, 2002. https://doi.org/10.1016/S0141-9382(02)00038-0
  18. 감기택, 이형철, 이승현, "시각적 피로도에 영향을 미치는 시청거리와 깊이방향의 운동속도", 한국감성과학회지, 제12권, 제2호, pp. 169-180, 2009.
  19. G. Jones, D. Lee, N. Holliman and D. Ezra, "Controlling perceived depth in stereoscopic images, in: Stereoscopic Displays and Virtual Reality Systems VIII", Proceedings of SPIE, vol. 4297, pp. 42-53, 2001.
  20. M. Slater and M. Usoh, "Representations systems, perceptual position, and presence in immersive virtual environments", Presence: Teleoperators and Virtual Environments, vol. 2, no. 3, pp. 221-233, 1993. https://doi.org/10.1162/pres.1993.2.3.221
  21. 김흥규, 윤용필, "3D 입체영상의 프레즌스 유형과 특성에 관한 연구", 방송통신연구, 제71호, pp. 164-204, 2010.
  22. J. Freeman and S. E. Avons, "Using Behavioral Realism to Estimate Presence: A Study of the Utility of Postural Responses to Motion Stimuli", Proceedings of the SPIE, Human Vision and Electronic, vol. 9, no. 2, pp. 149-164, 2000.
  23. W. A. IJsselsteijn, H. de Ridder, R. Hamberg, D. Bouwhuis and J. Freeman, "Perceived depth and the feeling of presence in 3DTV", Displays, vol. 18, pp. 207-214, 1998. https://doi.org/10.1016/S0141-9382(98)00022-5
  24. 금희조, "3D 입체영상의 효과- 영화 '아바타'의 실재감, 동일시 그리고 즐거움", 한국언론학보, 제54권, 제4호, pp. 27-48, 2010.
  25. E. B. Goldstein, "Sensation & Perception 7th edition", Belmont:Thomson, 2007.
  26. L. Dario, CH. Ringa, J. H. Michael and S. Robert, "Binocular Eye Movements Caused by the Perception of Three-Dimensional Structure from Motion", Vision Research, vol. 36, no. 10, pp. 1479-2492, 1996. https://doi.org/10.1016/0042-6989(95)00285-5
  27. M. Lombard and T. B. Ditton, "At the heart of it all : The concept of presence", Journal of Compuer-Mediated Communication, vol. 3, no. 2, 1997.
  28. 조은정, 권상희, 조병철, "3DTV 영상의 장르별 프레즌스 인식 특성 연구", 한국방송학보, 제24권, 제4호, pp. 253-292, 2010.
  29. 정동훈, "2D와 3D의 영상효과비교", 디지털산업정보학회 논문지, 제 6권, 제3호, pp. 141-149, 2010.
  30. S. Pastoor and M. Wopking, "3-D displays: a review of current technologies", Displays, vol. 17, pp. 100-110, 1997. https://doi.org/10.1016/S0141-9382(96)01040-2
  31. J. Lessiter, Jonathan Freeman, Edmund Keogh and Jules Davidoff, "A cross-media presence questionnaire: The ITC-sense or presence inventory", Presence: Teleoperators and virtual environments, vol. 10, no. 3, pp. 282-297, 2001. https://doi.org/10.1162/105474601300343612
  32. C. N. de Boer, R. Verleur, A. Heuvelman and I. Heynderickx, "Added value of an autostereoscopic multiview 3-D display for advertising in a public environment". Displays, vol. 31, no. 1, pp. 1-8, 2010. https://doi.org/10.1016/j.displa.2009.09.001
  33. S. R. Barry, "Fixing my gaze: A scientist's journey into seeing in three dimensions", New York: Basic Books, 2009.
  34. U. Nuding, S. Ono, M. J. Mustari, U. Buttner and S. Glasauer, "A Theory of the Dual Pathways for Smooth Pursuit Based on Dynamic Gain Control", J Neurophysiol, vol. 99, pp. 2798-2808, 2008. https://doi.org/10.1152/jn.90237.2008
  35. M. Minsky, "Telepresence". Omni, 2, 45-51, 1980.
  36. W. A. IJsselsteijn, H. de Ridder, R. Hamberg, D. Bouwhuis, & J. Freeman, "Perceived depth and the feeling of presence in 3DTV", Displays, 18, p.207-214, 1998. https://doi.org/10.1016/S0141-9382(98)00022-5
  37. M. Lombard, & T. B. Ditton, "At the heart of it all : The concept of presence. Journal of Compuer-Mediated Communication", 3(2). 1998.