DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Current Status Analysis of Urban Green Spaces in Seoul Focusing on Elementary School Surroundings - Remote Sensing Based Vegetation Classification -

초등학교 주변을 중심으로 본 서울시 도시녹지 현황 분석 및 고찰 - 원격탐사 방법을 이용한 식생분류 -

  • Kim, Hyun-Ok (Korea Aerospace Research Institute, Satellite Information Research Center, Earth Observation Research Team)
  • 김현옥 (한국항공우주연구원 위성정보연구센터 지구관측연구팀)
  • Received : 2012.05.24
  • Accepted : 2012.10.11
  • Published : 2012.10.31

Abstract

Urban nature plays an important role not only in the improvement of the physical environment but also from the perspective of psychological and social function. In particular, schoolyards as well as the green spaces near school surroundings function as a primary space for urban children to experience nature in Korea, as they spend most of their time at school. In this study, the status of urban green spaces near school surroundings was examined. For the analysis, 185 elementary schools in Seoul were selected and the green spaces within a radius of 300m(defined as 'school zone' in this study) were analyzed using the Rapid Eye multispectral satellite image data. The mean green space ratio of school zone accounts to about 21% with a high variation from 74% to 0.7% and more than half of the school zone have a green space ratio of less than 20%. Schools with a high green space ratio in their school zone are mostly located near urban forests, so forest areas particularly contribute to increase the green space ratio. Furthermore, forest vegetation shows relatively higher vitality than other green spaces located in urbanized areas. In contrast, schools with a low green space ratio in their school zone are mostly situated in high-density residential areas and the green spaces show relatively low vegetation vitality. Except for the urban forest, the majority of urban green spaces in urbanized areas are landscape green facilities in apartment districts. The other types of urban open spaces such as environmentally shaped schoolyards or street parks account only for a very small proportion of school surroundings. Therefore, it is needed to establish countermeasures in the context of urban planning; e.g. to promote the school forest projects preferentially by selecting schools with a extremely low green space ratio in their school zone, to foster roof greening in near surroundings, and to connect schoolyards organically with nearby apartment landscape green facilities as an easily accessible urban open space.

도시자연은 물리적 환경개선 기능은 물론 사회적, 정서적 측면에서도 중요한 역할을 한다. 특히, 학교에서 생활하는 시간이 많은 우리나라의 경우 학교 옥외공간을 비롯하여 인근에 조성된 녹지공간은 자연체험의 기회가 적은 도시 아이들이 가장 쉽게 자연을 접할 수 있는 일차적인 장소이다. 본 연구에서는 우리나라 대도시의 녹지현황을 학교 주변을 중심으로 살펴보고자 한다. 서울시 185개 초등학교를 선정하고, 학교 옥외공간을 포함한 반경 300m 이내(본 연구에서 '학교존'으로 정의) 주변 녹지 현황을 RapidEye 다중분광 인공위성 영상을 사용하여 분석하였다. 학교존 평균 녹지율은 약 21%이고, 최고 74%에서 최소 0.7%까지 편차가 매우 큰 것으로 나타났다. 그리고 과반수 이상의 학교존 녹지율이 20% 미만이다. 학교존 녹지율이 높은 학교 대부분이 산기슭에 위치하고 있어 산림면적이 학교존 녹지율을 높이는데 기여한 것으로 분석되며, 산림녹지의 경우 식생활력 또한 기타 도심지에 조성된 조경수목식재지보다 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 반면, 학교존 녹지율이 낮은 학교들 대부분은 고밀 주택지 인근에 위치하고 있으며, 녹지의 식생활력 또한 상대적으로 낮게 나타났다. 도시산림을 제외한 시가화지역에서 학교존 녹지의 많은 부분을 차지하는 것은 아파트단지내 조경녹지시설이며, 그 밖에 친환경적인 학교 옥외공간이나 가로공원 등 도시오픈스페이스가 차지하는 비중은 미미하다. 이러한 현실을 감안하여, 도시계획적인 맥락에서 학교존 녹지율이 낮은 지역을 우선 대상으로 학교숲 조성사업을 지원하거나 주변지역의 옥상녹화를 장려하고, 학교주변 아파트단지내 녹지공간을 학교옥외공간과 유기적으로 연계하여 쉽게 접근할 수 있는 도시오픈스페이스로 개방하는 등의 체계적인 대책 마련이 필요하다고 하겠다.

Keywords

References

  1. 경기도가족여성연구원(2009)경기도학교폭력예방대책연구. 경기도보고서.
  2. 국지하, 윤용한, 박봉주, 김원태(2008) 학교숲 조성이 초등학생의 학교조 경 만족도 및 환경교육에 미치는 영향. 한국인간식물환경학회지 11(3): 27-34.
  3. 김인호(2002) 학교조경활동 참여에 따른 환경태도 변화에 관한 연구: 초등학교 학교조경 참여를 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  4. 김인호(2007) 친환경학교를 위한 학교숲 운동 개선방안. 한국교육시설학회지 14(1): 121-129.
  5. 김준호(1998) 한국의 학교폭력에 대한 연구: 피해와 가해를 중심으로. 한국사회 1: 109-131.
  6. 김창군, 임계령(2010) 학교폭력의 발생원인과 대처방안. 법학연구 38: 173-198.
  7. 박철우(2007) 청소년범죄의 원인과 대책에 관한 연구. 조선대 법학논총 9: 197-214.
  8. 성현찬, 민수현(2003) 도시녹지의 기능 및 효과에 대한 실증적 연구: 도시가로수를 중심으로. 한국조경학회지 31(2): 48-57.
  9. 신문수(2009) 자연체험의 중요성: 갈색 도시 환경과 청소년의 인성 발달. 문학과 환경 8(2): 111-139.
  10. 이재영, 김아연(2005) 학교숲이 초등학생의 학교와 자연에 대한 인식에 미치는 효과. 환경교육 18(2): 90-100.
  11. 장철규, 정성관, 장정선, 김경태, 오정학(2009) 초등학생들의 만족 유형을 고려한 학교숲 조성방향. 한국조경학회지 37(4): 42-51.
  12. 정택상, 신원섭, 연평식, 이정희, 이지현(2010) 학교숲이 초등학생들의 심리적 특성에 미치는 영향. 한국산림휴양학회지 14(3): 87-98.
  13. 조용현, 신수영(2002) 도시림의 여름 대기온도 저감효과: 서울시를 대상으로. 한국조경학회지 30(4): 28-36.
  14. 조현길, 안태원(2006) 도시 수목식재와 미기후 개선의 상관성 규명. 한국조경학회지 34(5): 70-75.
  15. 추장민 등(2009) 도시지역 저소득계층 보호를 위한 환경정책연구 III. 환경정책평가연구원 연구보고서.
  16. 한진태(2012) 한국사회 학교폭력의 실태와 대처 방안에 관한 연구. 소년 보호연구 18: 195-225.
  17. Barnes, E. M., T. R. Clarke, S. E. Richards, P. D. Colaizzi, J. Haberland, M. Kostrzewski, P. Waller, C. Choi, E. Riley, T. Thompson, R. J. Lascano, H. Li and M. S. Moran(2000) Coincident detection of crop water stress, nitrogen status and canopy density using ground-based multispectral data. Proceedings of the Fifth International Conference on Precision Agriculture, Bloomington, MN, USA, 16-19 July 2000.
  18. Blaschke, T.(2010) Object based image analysis for remote sensing. ISPRS Journal of Photogrammetry and Remote Sensing 65: 2-16. https://doi.org/10.1016/j.isprsjprs.2009.06.004
  19. Blaschke, T., S. Lang, E. Lorup, J. Strobl and P. Zeil(2000) Objectoriented image processing in an integrated GIS/remote sensing environment and perspectives for environmental applications. In Cremers, A., and K. Greve, eds., Environmental Information for Planning, Politics and the Public, vol.2. Marburg: Metropolis Verlag. pp. 555-570.
  20. Eitel, J. U. H., L. A. Vierling, M. E. Livak, D. S. Long, U. Schulthess, A. Ager, D. J. Krofcheck and L. Stoscheck(2011) Broadband, red-edge information from satellite improves early stress detection in a New Mexico conifer woodland. Remote Sensing of Environment 115: 3640- 3646. https://doi.org/10.1016/j.rse.2011.09.002
  21. Fiella, I. and J. Penuelas(1994) The red edge position and shape as indicators of plant chlorophyl content, biomass and hydric status. International Journal of Remote Sensing 15(7): 1459-1470. https://doi.org/10.1080/01431169408954177
  22. Fuller, R. A., K. N. Irvine, P. Devine-Wright, P. H. Warren and K. Gaston (2007) Psychological benefits of green space increase with biodiversity. Biology Letters 3: 390-394. https://doi.org/10.1098/rsbl.2007.0149
  23. Gebhard, U.(1993) Stadtnatur und psychische Entwicklung. In Sukopp, H. and R. Wittig, Hrsg., Stadtoekologie. Berlin: Gustav Fischer. pp. 105-124.
  24. Gidloef-Gunnarsson, A. and E. Oehstroem(2007) Noise and well-being in urban residential environments: The potential role of perceived availability to nearby green areas. Landscape and Urban Planning 83: 115-126. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2007.03.003
  25. Gitelson, A. A., Y. J. Kaufman and M. N. Merzlyak(1996) Use of a green channel in remote sensing of global vegetation from EOS-MODIS. Remote Sensing of Environment 58: 289-298. https://doi.org/10.1016/S0034-4257(96)00072-7
  26. Jensen, J. R.(2000) Remote Sensing of the Environment: An Earth Resource Perspective. Upper Saddle Rive: Prentice-Hall. pp. 333-365.
  27. Kaplan, S.(1995) The restorative benefits of nature: Toward an integrative framework. Journal of Environmental Psychology 15: 169-182. https://doi.org/10.1016/0272-4944(95)90001-2
  28. Kim, H. O.(2008) Remote sensing in urban areas. In Kinie, C. and Shahnawaz, eds., Geographical Information Science for Urban and Regional Development in Asia and Africa. Cologne: Department of Geography, University of Cologne/Germany. pp. 35-41.
  29. Kuo, F. E. and A. F. Taylor(2004) A potential natural treatment for attention-deficit/hyperactivity disorder: Evidence from a national study. American Journal of Public Health 94(9): 1580-1586. https://doi.org/10.2105/AJPH.94.9.1580
  30. Platt, R. V. and L. M. Rapoza(2008) An evaluation of an objectoriented paradigmfor land use/land cover classification. The Professional Geographer 60(1): 87-100. https://doi.org/10.1080/00330120701724152
  31. Rivkin, M.(1997) The schoolyard habitat movement: What it is and why children need it. Early Childhood Education Journal 25(1): 61-66. https://doi.org/10.1023/A:1025694100870
  32. Rouse, J. W., R. H. Haas, J. A. Schell and D. W. Deering(1974) Monitoring vegetation systems in the great plains with ETRS. Proceedings of the Third Earth Resources Technology Satellite-1 Symposium, Greenbelt: NASA SP-351: 3010-3017.
  33. Ulrich, R. S.(1984) View through a window may influence recovery from surgery. Science 224: 420-421. https://doi.org/10.1126/science.6143402
  34. Van den Berg, A. E., S. L. Koole and N. Y. van der Wulp(2003) Environmental preference and restoration: (How) are they related?. Journal of Environmental Psychology 23: 135-146. https://doi.org/10.1016/S0272-4944(02)00111-1
  35. Wells, N. and G. Evans(2003) Nearby nature: A buffer of life stress among rural children. Environment and Behavior 35(3): 311-330. https://doi.org/10.1177/0013916503035003001
  36. Wittig, R.(1993) Flora und vegetation. In Sukopp, H. and R. Wittig, Hrsg., Stadtoekologie. Berlin: Gustav Fischer. pp. 219-265. [In German]
  37. Yang, X.(2011) Urban Remote Sensing: Monitoring, Synthesis and Modeling in the urban Environment. Oxford: Wiley-Blackwell.
  38. www.rapideye.com
  39. www.schoolforest.or.kr