Research about the development of education courses for nurturing digital forensic experts

디지털 포렌식 전문인력 양성 교육과정 개선에 관한 연구

  • 김종민 (경기대학교 산업보안학과) ;
  • 최경호 (경기대학교 산업기술보호특화센터) ;
  • 김귀남 (경기대학교 융합보안학과)
  • Received : 2012.10.12
  • Accepted : 2012.10.22
  • Published : 2012.10.31

Abstract

This research is to improve the education courses for nurturing digital forensic exports. To do so, the education courses for nurturing digital forensic exports were proposed and surveys targeting forensic professionals are conducted. Using AHP method, the most rational and important education courses among aspects (forensic introduction, system forensic, theories and analyses by categories, tool using, and research work) were drawn from results from the above. From this research, it is to improve the education courses for nurturing digital forensic experts applying rational courses with high status.

본 연구는 디지털 포렌식 전문인력 양성을 위한 교육과정을 개선하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 디지털 포렌식 전문인력 양성을 위한 교육과정을 제시하고 그 제시된 교육과정을 포렌식 전문가를 대상으로 설문조사를 실시해 얻은 결과를 AHP 기법을 활용하여 교육과정의 요소(포렌식개론, 시스템 포렌식, 종류별 이론 및 분석, 도구사용법, 조사실무)중 가장 합리적이고 중요도가 높은 교육과정인지를 도출할 수 있었다. 이와 같은 연구를 통해 도출된 합리적이고 중요도가 높은 교육과정을 반영하여 디지털 포렌식 전문인력 양성을 위한 교육과정을 개선하고자 한다.

Keywords

References

  1. 탁희성, 이상진, "디지털 증거분석도구에 의한 증거수집절차 및 증거능력 확보방안", 한국형사정책연구원, 2006.
  2. 곽병선, "디지털 포렌식 수사의 문제점과 개선방안", 한국법학회지 제42집, p. 173, 2011.
  3. 방송통신위원회, 국가정보보호백서 pp. 310-312, 2011.
  4. 이정표, "디지털포렌식 수사관 자격제도 운영방안", 대검찰청, 2009
  5. Aczel, J.and Saaty, T.L., Procedures fro synthesi zing ratio judgement, Journal of Mathematical Psychology, 27, pp.99-102, 1983.
  6. Goldberger, A.S. Structural Equations Methods in the Social Science, Econometrica, 40, 979-1001, 1980.
  7. Ramanathan,R.and Ganesh,L.S.,Group preference aggregation methods employed in AHP: An eval uation and an intrinsic process for deriving members'weights, European Journal of Operational R esearch, 79.pp.249-264, 1994. https://doi.org/10.1016/0377-2217(94)90356-5
  8. Saaty, T.L., Wong,M.M The Analytic Hierarchical Process, New York; McGraw Hill, 1980