Dynamics of Cultural Industries in the Spread of Korean Wave: The Case of Korean Wave in Japan

한류의 확대에 관한 문화산업적 분석 -일본에서의 한류를 중심으로-

  • Jang, Wonho (Department of Urban Sociology, University of Seoul) ;
  • Kim, Ik Ki (The Institute of General Studies, Dongguk University - Seoul) ;
  • Kim, Jiyoung (Graduate School of Social Sciences, Hitotsubashi University)
  • 장원호 (서울시립대학교 도시사회학과) ;
  • 김익기 (동국대학교(서울캠퍼스) 교양교육원) ;
  • 김지영 (히토츠바시대학대학원 사회학연구과)
  • Received : 2012.11.02
  • Accepted : 2012.11.20
  • Published : 2012.12.31

Abstract

This study focuses on the importance of macro socio-economic factors to explain the successes of Hallyu(Korean Wave). Studies of Hallyu have mainly discussed the contents of Hallyu products, emphasizing the excellence of Korean culture or cultural similarities in the East Asia. Analyzing cultural industrial factors, the study purports to contribute to more comprehensive explanations of Hallyu. To do so, the study analyzes the Japanese case, because Japan is considered as society where Hallyu is most institutionalized. The study suggests the importance of cultural exchanges between Korea and Japan as the background factors for Hallyu's success in Japan. In addition, the study shows the interactions of 'push factors' in Korea and 'pull factors' from Japan. As for push factors in Korea, this paper suggests the decline of music records(CD and DVD) industry and growing competition in broadcasting industry in Korea. Regarding the pull factors from Japan, robust music industry and changing broadcasting system are discussed. Although this paper try to suggest as many evidences as possible, the macro data suggested are not fully comprehensive enough to explain the importance of cultural industrial factors. In addition, micro-level analyses on the interactions among people who are working in the cultural industries are also necessary, and thus remained for the future studies.

이 연구는 한류확산에 관한 기존의 내용분석적인 접근에 더하여 문화산업적인 요인의 중요성을 강조한 것이다. 이를 논의하기 위한 사례로는 일본에서의 한류확산을 분석하였는데, 그 이유로는 한류의 제도화 측면에서 일본이 가장 두드러진 국가이기 때문이다. 현재 한류가 동아시아의 많은 국가에서 유행하고 있지만, 그것은 주로 특정 사회인구학적 집단, 대표적으로 젊은 여성 사이에서의 인기에 의존하는 바가 크다. 하지만 일본은, 모든 연령과 성별에 있어 한류가 고르게 인기를 얻고 있다는 점에서, 한류가 가장 제도화된 국가라 할 수 있다. 이 연구는 먼저 일본에서 한류가 정착하고 확산될 수 있었던 중요한 배경요인으로 한국에서의 일본대중문화개방을 비롯한 한일 간의 활발한 문화산업 교류를 분석하였다. 그런 다음 한국과 일본의 문화산업적 배출요인과 흡입요인을 분석하였는데, 한국의 배출요인으로는 한국의 음반시장 축소와 방송시장 경쟁이 심화되는 과정을 논의하였고, 일본의 흡입요인으로는 상대적으로 견고한 음반시장과 위성방송출범과 관련된 방송산업의 재편을 분석하였다. 논문에서는 이를 증명하기 위하여 두 국가의 문화산업과 관련한 거시적 자료들을 제시하였다. 하지만, 제시한 자료들이 문화산업적 모델을 뒷받침하기에 충분히 포괄적이지 못하다는 점은 이 연구의 한계로 남는다. 또한 이 연구에서는 거시적 자료만을 제시하고 있는데, 향후 이러한 거시적 자료중심의 분석에 더하여 실제 문화산업 종사자들의 상호작용을 포함한 미시적 분석이 보강될 필요가 있다.

Keywords