DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Expressing 3D Animation by Visual Direction : focused on 〈 How to train your dragon 〉

시각적 연출에 의한 3D 입체 애니메이션 표현 연구: 〈드래곤 길들이기〉를 중심으로

  • 김정현 (울산과학대학 디지털콘텐츠디자인과, 홍익대학교 애니메이션과, 영남이공대학 입체영상미디어과)
  • Received : 2011.11.15
  • Accepted : 2012.03.09
  • Published : 2012.03.31

Abstract

The purpose of animation is to give interesting stories to an audience through motion. To achieve the purpose, over the past century since its inception, animation has adopted many kinds of technologies, and thus developed diverse narrative methods and visual expression techniques. In addition, with the advancement of expression techniques, all elements making up animation have gradually been systemized, and at the same time, have helped express the worlds beyond the reality. As a result, people have faced the era when an audience can watch everything imaginated by an animation director on a big screen. These days, more efforts have been made in order for the audience to feel much more than enjoy pictures moving in a frame. In other words, the purpose of the animation is changing from the passive viewing of animation to feeling and sensing stuffs through the animation. In the center of the changing process is 3D technology which gives new interesting to an audience. Sometime ago, a 3D animation movie was produced in Korea. But it did not bring out box-office profits, for it failed to give satisfaction to an audience who expected high perfection and beauty being able to be rivalled to those of international 3D animation movies. The failure is attributable to the fact that the domestic 3D animation production industry is merely in the early stage, and has not sufficient human resources, technology, and experiences in producing 3D animation films. Moreover, the problem is that most studies on 3D focus on the technologies related to reenactment, but that few studies on the images, which an audience directly faces, have been conducted. Under the domestic circumstance, the study on stereoscopic image screen of , a 3D stereoscopic animation film which was released in 2010 and has been seen as the best successful 3D stereoscopic animation, is worthwhile. Thus this thesis conducted theoretical consideration and case analysis focusing on the visual direction that creates the pictures to deliver abundant three dimensional effect so that it can be used as a basic data when producing high quality-domestic 3D animation and training professional labor forces. In the result, it was found that the 3D animation was not a new area, but the area which has been expanded and changed by applying the characteristics of 3D image based on the principles of the existing media aesthetics. This study might be helpful to establish the foundation of the theoretical studies necessary for producing 3D animation contents for realizing the sense of reality.

애니메이션의 목적은 움직임을 통해 재미있는 스토리를 관객에게 전달하는 것이라고 할 수 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 애니메이션은 탄생 이후 지금까지 100여년 이상의 시간동안 수많은 기술들을 도입하면서 다양한 내러티브 방법과 시각 표현 방법을 개발해 왔다. 또한 표현 기술력이 발달하면서 애니메이션을 구성하는 모든 요소들도 점점 체계화되어 왔고, 동시에 현실 그 이상의 세계를 표현할 수 있도록 해 주었다. 말 그대로 애니메이션을 제작하는 감독이 상상하는 모든 것들을 스크린을 통해 관객이 눈으로 볼 수 있는 시대가 된 것이다. 그리고 현재에는 애니메이션을 관람하는 관객이 마냥 프레임 안에서 움직이는 그림에 의해 즐거움을 느끼게 되는 시대를 넘어서도록 많은 노력이 이루어지고 있다. 즉, 수동적으로 바라보는 애니메이션을 넘어 관객이 직접 느끼며, 체감하는 애니메이션으로 목적성이 변화하고 있다는 것이다. 이런 과정에서 그 중심에 3D 입체라는 기술이 애니메이션의 새로운 즐거움을 표현할 수 있도록 해주고 있다. 얼마 전, 국내에서도 극장용 3D 입체 애니메이션이 제작되었으나, 해외의 3D 입체 애니메이션과 같은 완성도 높은 영상미를 기대했던 관객에게 새로운 즐거움을 주지 못해 흥행 면에서 이렇다 할 성적을 거두지 못하였다. 이것은 국내의 입체 애니메이션 제작 산업이 아직 초보적인 단계에 불과하여 3D 입체 애니메이션 제작에 대한 인력 및 기술, 경험이 절대적으로 부족한 상태에서 제작되었기 때문이다. 그리고 대부분의 입체에 대한 연구가 재현 기술적 문제에 집중되어 있어 관객들이 직접적으로 접하게 되는 영상 그 자체에 대한 연구 또한 부족하거나 미흡한 실정인 것도 커다란 문제라 할 수 있다. 이러한 국내 상황 속에서 2010년에 개봉되었고, 현재까지 최고의 3D 입체 애니메이션 흥행작으로 손꼽히고 있는 드림웍스 작품인 <드래곤 길들이기>의 입체영상 화면은 연구될 가치가 충분하다 할 수 있다. 따라서 본 논문은 양질의 국내 3D 입체 애니메이션 제작 및 전문 인력 양성 시기초자료로 활용되고자 풍부한 입체감을 전달하기 위해 화면을 담아내는 시각적 연출을 중심으로 이론적 고찰과 사례를 분석하여 연구하였다. 그 결과 3D 입체 애니메이션은 새로운 분야가 아닌 기존 영상미학의 원리를 기반으로 입체영상의 특성이 적용되어져 확장되고 변화된 영역인 것을 알 수 있었다. 이러한 연구를 통해 실재감 재현을 위한 3D 입체 애니메이션 콘텐츠 제작에 필요한 이론적 기초연구의 토대를 구축하는데 도움이 될 것으로 본다.

Keywords

References

  1. 데이비드 라우어, 이대일 역, 조형의 원리, 미진사, 1985.
  2. 박도양. 실용색채학, 반도출판사, 1989.
  3. 버나드 멘디부르, 이승현 역, 3D 입체영화 제작기술, 진샘미디어, 2010.
  4. 장 풀로, 이섬민 역, 3D 포토에 대해 알고 싶은 모든 것들, 다빈치, 2005.
  5. 주창윤, 영상 이미지의 구조, 나남출판, 2003.
  6. 최양현, 권영재, 조방현, 소현수 저, 3D 입체영상 제작 워크북, 한국콘텐츠진흥원, 2010.
  7. 허버트 제틀, 박덕춘, 정우근 역, 영상제작의 미학적 원리와 방법, 커뮤니케이션북스, 2008.
  8. 김경호, "3D 입체 애니메이션 영화에 있어서 시각적 연출의 특성에 관한 연구", 세종대학교 대학원 석사학위논문(2010. 2).
  9. 이용규, "3D 입체영상의 공간연출에 관한 연구", 홍익대학교 산업대학원 석사학위논문(2010, 2).
  10. 장정원, 3차원 컴퓨터 영상물에서 영상미학을 기반으로 한 카메라 기법. 순천대학교 대학원 석사학위논문(2006, 2).
  11. 한혜신, 중첩 구조 공간 구성의 지각과 활용에 관한 연구, 건국대학교 건축대학원 석사학위논문, (1999, 2).
  12. 현승훈, 디지털 3차원입체 애니메이션의 촬영과 연출특성에 관한 연구, 만화애니메이션연구, 통권 15호 (2009), pp. 237-249.
  13. http://movie.naver.com, 2011.10.07. 검색어: 입체영화, 입체애니메이션.
  14. http://movie.naver.com/movie, 2011.10.07. 검색어: 입체애니메이션.
  15. 진현철, "'드래곤 길들이기2' 만든다", 뉴시스, 2010.6.1. http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=106&oid=003&aid=0003269120, 2012.01.05.
  16. http://blog.naver.com/eden1101?Redirect=Log&logNo=150030667322, 2012.01.05.
  17. http://blog.naver.com/designwook?Redirect=Log&logNo=40036110159, 2012.01.10.
  18. http://en.wikipedia.org/wiki/Rietveld_Schroder_House, 2012.03.28.
  19. http://mograph2009.blog.me/60114123791, 2012.03.28.
  20. <드래곤 길들이기>(How To Train Your Dragon, 2010)
  21. <몬스터&에일리언>(Monsters Vs. Aliens, 2009)
  22. <메가마인드>(Megamind, 2011)
  23. <업>(UP, 2009)
  24. <아바타>(Avatar, 2009)
  25. <폴라 익스프레스>(The Polar Express, 2004)
  26. <하늘에서 음식이 내린다면>(Cloudy With A Chance Of Meatballs, 2009)