DOI QR코드

DOI QR Code

A Conspicuity Effect Study of Fluorescent Orange Color Traffic Sings for Work Zone Application

공사구간 형광주황색 교통안전표지 적용에 따른 주목성 효과 연구

  • 고상근 (한국쓰리엠 기술연구소) ;
  • 최기주 (아주대학교 교통시스템공학과) ;
  • 이상수 (아주대학교 교통시스템공학과) ;
  • 윤일수 (아주대학교 교통시스템공학과)
  • Received : 2012.05.18
  • Accepted : 2012.06.05
  • Published : 2012.09.15

Abstract

This study intended to improve traffic safety in work zones using fluorescent orange color traffic signs. For this end, the current problems of existing traffic signs and facilities in work zones were analyzed and some good examples of foreign countries were compared. More specifically, in order to identify current problems, the basic shape and color of traffic signs in use were examined through literature review, surveys and field studies. It was found that the fluorescent color worked more effectively than other colors in terms of visibility and conspicuity in work zone sign system. For evaluation, both Conspicuity surveys and in-door simulator experiments were conducted to effectively assess the merits and demerits of different types of traffic signs for work zones. The results of evaluations showed that black lettering on a fluorescent orange background outperformed more than 70% in terms of visibility and ability to call drivers' attention compared with those from black/red lettering on yellow/white backgrounds currently used at work zones on expressways and national highways. In addition, simulated driving experiment disclosed that drivers recognized the fluorescent orange background sign 15m ahead compared with the yellow background sign and 25m ahead compared with the white background sign, respectively. As for the diamond-shaped "Under Construction" sign, drivers recognized fluorescent orange background 11m ahead compared with the yellow background sign and 19m ahead compared with the white background sign, respectively.

본 논문은 공사구간에서 사용되고 있는 교통안전표지의 생상과 관련된 문제점 분석 및 해외사례 검토를 바탕으로 공사구간에서 운전자들의 보다 안전한 주행을 도모하기 위해 공사구간 내의 교통안전표지에 형광 주황색을 적용하는 것에 대한 타당성을 평가하고자 한다. 이를 위해, 먼저 현재 공사구간에서 사용되고 있는 교통안전표지의 근본적인 형상과 색상을 검토하였다. 또한 형광 주황색을 이용하여 공사구간 교통안내시설을 제작한 후 실내 육안 평가 및 주행 시뮬레이터를 이용해 형광 주황색 사용의 효과를 측정하였다. 실내 육안 평가 결과, 현재 고속도로에서 사용 중인 황색 바탕의 흑색 글씨 또는 일반국도 등에서 사용 중인 백색 바탕의 적색 글씨로 제작된 공사구간 표지와 비교하였을 때 형광 주황색 바탕에 흑색 글씨로 제작된 안내표지, 예고표지, 갈매기표지 그리고 유도표지가 주목성 측면에서 모두 70% 이상의 선호도를 보이고 있는 것을 확인하였다. 또한 주행 시뮬레이터를 이용한 실험에서는 본 연구에서 제안하는 형광 주황색 바탕, 고속도로에서 사용 중인 황색 바탕, 그리고 일반국도 등에서 사용 중인 백색 바탕의 공사구간 안내표지를 비교하였다. 비교 결과 형광 주황색 바탕의 안내표지가 황색 바탕 안내표지 보다는 15m 전방에서, 그리고 백색 바탕 안내표지보다는 25m 전방에서 인지됨을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 경찰청(2008) 안전 시설물 기준, 경찰청.
  2. 도로교통공단(2010) 교통사고 통계분석 2편, 도로교통공단
  3. 문은배(2011) 색채 디자인 교과서, 안그라픽스.
  4. 손봉수 외(2000) 도로 공사장 교통관리 실천방안 연구, 서울시정개발연구원.
  5. 양석주 외(2002) 시선유도시설 성능기준 개선연구 최종보고서, 한국건설기술연구원.
  6. 한국도로공사 도로교통연구원(2007) 공사구간 교통 안전관리 및 야간 시인성 보완, 한국도로공사 도로교통연구원.
  7. 한국도로공사(2009) 공사구간 매뉴얼, 한국도로공사.
  8. Bai, Y. and Li, Y. (2006) Determining the Major Causes of Highway Work Zone Accidents in Kansas. Report No. KTRAN: KU-05-1. Kansas DOT.
  9. Burns, David M., Pavelka, and Lee, A. (1995) Visibility of Durable Fluorescent Materials for Signing Applications Color, Research and Application, Vol. 20, pp. 108-116. https://doi.org/10.1002/col.5080200206
  10. Clark, K. L., Hummer, J. E., and Dutt, N. (1996) Field Evaluation of Fluorescent Strong Yellow-Green Pedestrian Warning Signs, Transportation Research Record, 1538, TRB, pp. 39-46.
  11. FHWA (2009) Manual on Uniform Traffic Control Devices.
  12. Hirasawa, M., Takemoto, A., Asano, M., and Takada, T. (2007) Study on Improving Worker Safety at Roadway Sites in Japan, Transportation Research Record, 2015, TRB, pp. 41-54.
  13. Hummer, J. E. and Scheffler, C. R. (1999) Driver Performance Comparison of Fluorescent Orange to Standard Orange Work Zone, Transportation Research Record, 1657, TRB, pp. 55-62.
  14. Uilman, B. R. and Uilman G. L. (2010) Evaluating Innovative Ideas in Pedestrian Signing for Temporary Traffic Control, Transportation Research Record, 2149, TRB, pp. 21-29.
  15. Wang, C., Dixon, K. K., and Jared, D. (2003) Evaluating Speed- Reduction Strategies for Highway Work Zones, Transportation Research Record, 1824, TRB, pp. 44-53.

Cited by

  1. A Study on the Improvement of the Railway Safety Sign for Enhancing Visibility and Legibility vol.31, pp.5, 2016, https://doi.org/10.14346/JKOSOS.2016.31.5.171
  2. Study on Visual Recognition Enhancement of Yellow Carpet Placed at Near Pedestrian Crossing Areas : Visual Attention Software Implementation vol.15, pp.4, 2016, https://doi.org/10.9716/KITS.2016.15.4.073