DOI QR코드

DOI QR Code

Rhythm Game Design for Effective Music Education

리듬게임을 활용한 효과적인 음악교육 게임 제작

  • Park, Seung-Ie (Dept. of Game, The Graduate School, Sangmyung University) ;
  • Kihl, Tae-Suk (Dept. of Game, The Graduate School, Sangmyung University)
  • 박승이 (상명대학교 대학원 게임학과) ;
  • 길태숙 (상명대학교 대학원 게임학과)
  • Received : 2012.01.02
  • Accepted : 2012.01.30
  • Published : 2012.02.20

Abstract

This study is intended to design a rhythm game improving the student's capacity to learn and appreciate music. This game was tested in the music classes of an elementary school. The note patterns reflecting melody affected the perception of pitch, duration, and loudness of the music. This study also presented that the factor influencing students' immersion in music and learning music was the multi-sense of sight, hearing, and touch.

음악 학습효과 및 감상능력을 높일 수 있는 효과적인 음악교육용 리듬게임 제작 방안을 제시하기 위해 음악게임을 제작한 후 초등학생 107명을 대상으로 실험 및 설문조사를 실시하였다. 음고(pitch), 음가(duration), 음량(loudness) 지각을 바탕으로 한 반복적인 멜로디 패턴의 노트설계를 통해 음악에 대한 이해를 높일 수 있었으며, 시각, 청각, 촉각의 공감각적 이해를 통해 음악 감상교육의 효과 및 학생들의 몰입도를 높일 수 있었다.

Keywords

References

  1. 윤해린, "음악적 사고 계발을 위한 패턴.구조 지각 연습 중심의 감상 교수.학습 방안 연구", 한국교원대학교, p. 5, 2009.
  2. 윤은미, "동작을 활용한 '오디' 음악활동이 유아의 음감, 리듬감 및 신체 표현력 향상에 미치는 영향", 음악교육연구, pp. 206-207, 2007.
  3. Prensky, Marc. "Digital Game-Based Learning", New York: Mcgraw-Hill, 2001.
  4. 임정업 외 2, "노트가 활용된 게임의 음악시각화 방법에 대한 연구", 한국컴퓨터게임학회논문지, p. 268, 2008.
  5. "The New Grove Dictionary of Music and Musicians", 제 15권, p. 397.
  6. 이석원, "음악감상의 과정 II : 음의 지각", 낭만음악, 제 4권 제 3호, p. 242, 1992.
  7. Gordon, E. E. "The Nature Description Measurement and Evaluation of Music Aptitudes", Chicago: G. I. A. Publication, Inc.
  8. 정은경, "음악교육에 있어서의 상상력의 의미와 역할에 관한 연구", 음악교육연구, 제29집, pp. 127-146, 2005.
  9. 오혜정, "효과적인 음악개념학습을 위한 교육용 음악게임 개발에 관한 연구", 음악교육공학, p. 206, 2010.
  10. 석문주, 권덕원, 최은식, 함희주, "음악과 교육 I", 서울: 신성인쇄상사, 2005.

Cited by

  1. A Study on the Generation Method of Visual-Auditory Feedback for BCI Rhythm Game vol.13, pp.6, 2013, https://doi.org/10.7583/JKGS.2013.13.6.15
  2. One-man Mobile Casual Game Production Using Unity 3D vol.15, pp.4, 2014, https://doi.org/10.9728/dcs.2014.15.4.501