DOI QR코드

DOI QR Code

Secondary Teachers' Perceptions and Needs Analysis on Integrative STEM Education

통합 STEM 교육에 대한 중등 교사의 인식과 요구

  • Received : 2011.07.04
  • Accepted : 2012.01.30
  • Published : 2012.02.29

Abstract

Educational communities around the world have concentrated on integrative efforts among science, technology, engineering and mathematics (Science, Technology, Engineering, and Mathematics: STEM) subjects. Korea has focused on integrative education among STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) school subjects to raise talented human resources in the fields of science and technology. The purpose of this study was to analyze secondary school science, technology, and mathematics teacher's perceptions and needs toward integrated education and integrative STEM education. A total of 251 secondary school teachers from all areas of the country who have taught science, mathematics, and technology were surveyed by using a self-reported instrument. The findings were as follows: First, teachers have used little integrated education in their classes due to insufficient time in the actual preparation of the integrated education and the lack of expertise, teaching experience, and teaching-learning materials for the integrated education, while they have positive thoughts about the need of integrated education. Second, they presented several needs to facilitate the integrated education: development of a variety of integrated programs, school administrative and financial support, and in-service teachers' training. Third, overall perception toward integrated STEM education was not sufficient, but most teachers perceived the need toward integrated STEM education due to students' development in their creativity, thinking skills, and adaptability. Fourth, they perceived that it was imperative to develop the various integrated STEM education programs, distribute the materials, and help STEM teachers' understanding toward integrated STEM education. Fifth, they perceived that the most relevant method to integrate STEM subjects was the problem solving approach. In addition, they appreciate that the integrated STEM education is highly efficient in not only developing integrated problem solving skills and STEM related literacy, but also in positively impacting the rise of talented human resources in the fields of science and technology. In order to increase the awareness of STEM-related secondary school teachers and vitalize the integrated STEM education, it is necessary to develop and spread a variety of programs, effective teaching and learning materials, and teachers' training programs.

전세계의 교육공동체들은 STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) 과목들을 통합하려는 노력에 주목해오고 있다. 우리나라에서도 또한 과학기술 인재 양성을 위해 초 중등학교에서 과학기술학, 예술, 수학교육(STEAM)을 융합형으로 가르치는 교육을 강조하고 있다. 이 연구의 목적은 과학, 기술, 수학교사를 대상으로 하여 중등학교에서 이루어지고 있는 통합교육의 현황과 통합 STEM 교육(Integrative STEM Education)에 대한 교사들의 인식과 요구를 분석하는 것이다. 전국 중등교사 중 과학, 수학, 기술 교과를 담당하는 251명을 대상으로 설문조사를 하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들은 통합 교육의 필요성에 대하여 긍정적인 생각을 가지고 있는 반면 실제 교육현장에서는 통합 교육 준비에 대한 불충분한 시간과 통합 교육에 대한 전문성, 교수경험 그리고 교수-학습 자료의 부족으로 통합 교육을 실시해 본 횟수는 적었다. 둘째, 그들은 통합 교육을 활성화하기 위하여 다양한 프로그램 개발, 통합 교육 준비를 위한 학교의 행 재정적 지원, 그리고 교사들을 위한 연수 실시 등을 요구하였다. 셋째, 통합 STEM 교육에 대한 인식은 전반적으로 불충분하지만 교사들은 학생들의 창의력, 사고력과 실생활에서의 적용 및 응용력을 기르기 위해 통합 STEM 교육이 필요하다고 인식하였다. 넷째, 교사들은 통합 STEM 교육 프로그램 개발, 교수-학습 자료의 보급을 시급한 과제로 생각하고 있다. 다섯째, 교사들은 통합 STEM 교육 프로그램에 적합한 통합 방식은 문제해결중심의 통합 방식으로 나타났다. 아울러, 통합 STEM 교육이 통합적 문제 해결과 담당 교과의 소양 함양에 효과적이라고 생각하며, 과학기술 인재 양성에 영향을 많이 줄 것이라고 생각하고 있었다. STEM 관련 중등교사들의 통합 STEM 교육에 대한 인식을 높이고, 통합 STEM 교육을 활성화하기 위해서 학교 현장을 중심으로 교사의 요구가 반영된 프로그램, 다양한 교수 학습 자료의 보급, 그리고 관련 연수들이 필요하다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2008). 수학.과학 교육 경쟁력 강화를 위한 수학.과학 교육 내실화 방안 연구. 연구보고서.
  2. 교육과학기술부(2010). 2011년 업무보고. 창의인재와 선진과학기술로 여는 미래 대한민국.
  3. 김진수(2008). 기술교육의 새로운 통합교육 방법인 STEM 교육의 탐색. 한국기술교육학회지, 7(3), 1-29.
  4. 문대영(2008). STEM 통합 접근의 사전 공학 프로그램 모형개발. 공학교육연구, 11(2), 90-101.
  5. 배선아, 금영충(2010). 공업계열 전문계 고등학교 화공 분야의 STEM 교육에 대한 화공교사의 인식과 요구, 대한공업교육학회, 35(1), 44-67.
  6. 송정범(2010). STEM 통합 교육을 위한 교실 친화적 로봇교육 모형 및 프로그램 개발에 관한 연구. 한국교원대학교 박사학위논문.
  7. 이미경, 정은영(2004). 학교 과학 교육에서 과학에 대한 태도에 영향을 미치는 요인 조사, 한국과학교육학회지, 24(5), 946-958.
  8. 신영준, 한선관(2011). 초등학교 교사들의 융합인재교육(STEAM)에 대한 인식 연구, 초등과학교육, 30(4), 514-523.
  9. 이효녕(2011). STEAM 교육 시행을 위한 미국의 STEM교육 고찰. 과학창의, 161(2), 8-11.
  10. 이효녕, 오영재, 권혁수, 박경숙, 한인기, 정현일, 이성수, 오희진, 남정철, 손동일, 서보현, 안혜령 (2011). 통합 교육과 통합 STEM 교육에 대한 초등교사의 인식, 교원교육, 27(4), 117-139.
  11. 한국교육과정평가원(2008). 국제 학업성취도 평가(TIMSS/PISA)에서 나타난 우리나라 중.고등학생의 성취 변화의 특성. 연구보고 RRE 2008-3-1.
  12. Accreditation Board for Engineering and Technology.(2000). Criteria for accrediting engineering programs: Effective for evaluations during the 2000-2001 accreditation cycle. Baltimore, MD: Author.
  13. American Association for the Advancement of Science.(1993). Benchmarks for science literacy. New York: Oxford University Press.
  14. America COMPETES Act. Bill Summary & Status 110th Congress(2007-2008). H.R. 2272.
  15. Apedoe, X. S., Reynolds, B., Ellefson, M. R., & Schunn, C. D.(2008). Bringing engineering design into high school science classrooms: The heating/cooling unit. Journal of Science Education and Technology, 17, 454-465. https://doi.org/10.1007/s10956-008-9114-6
  16. Clark, A. C., & Ernst, J. V.(2007). A model for the integration of science, technology, engineering and mathematics. Technology Teacher, 66(4), 24-26.
  17. Congress of the United States of America.(2009). American Recovery and Reinvestment Act of 2009. 2009. 2. 13.
  18. Doppelt, Y.(2009). Assessing creative thinking in design-based learning. International Journal of Technology and Design Education, 19(1), 55-65. https://doi.org/10.1007/s10798-006-9008-y
  19. Doppelt, Y., Mehalik, M., Schunn, C., Silk, E., & Krysinski, D.(2008). Engagement and achievements: A case study of design-based learning in a science context. Journal of Technology Education, 19(2), 22-39.
  20. Fortus, D., Krajcik, J. S., Dershimer, R. C., Marx, R., & Mamlok-Naaman, R.(2005). Design based science and real-world problem solving. International Journal of Science Education, 27(7), 855-879. https://doi.org/10.1080/09500690500038165
  21. Kuenzi, J. J.(2008). Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education: Background, federal policy, and legislative action. Congressional Research Service Report for Congress(RL33434).
  22. Lewis, T.(2005). Creativity-A framework for the design/problem solving discourse in technology education, Journal of Technology Education, 17(1), 35-51.
  23. Lewis, T.(2006). Design and inquiry: Bases for an accommodation between science and technology education in the curriculum? Journal of Research in Science Teaching, 43(3), 255-281. https://doi.org/10.1002/tea.20111
  24. National Academy of Engineering.(2004). The engineering of 2020: Visions of engineering in the new century. Washington, DC: National Academic Press.
  25. National Council of Teachers of Mathematics.(2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  26. Rogers, M. A., Volkmann, M. J., & Abell, S. K.(2007). Science and mathematics: A natural connection. Science and Children, 60-61.
  27. Sanders, M.(2006). A rationale for new approaches to STEM education and STEM education graduate programs. Paper presented at the 93rd Mississippi Valley Technology Teacher Education Conference, Nashville, TN.
  28. Sanders, M., Kwon, H., Park, K., & Lee, H.(2011). Integrative STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) Education: Contemporary Trends and Issues. 중등교육연구, 59(3), 729-762.

Cited by

  1. Student Understanding of Scale: From Additive to Multiplicative Reasoning in the Constriction of Scale Representation by Ordering Objects in a Number Line vol.34, pp.4, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.4.0335
  2. The Effects of STEAM Program Using Landslide on High School Students’ Affective Domain vol.36, pp.4, 2015, https://doi.org/10.5467/JKESS.2015.36.4.360
  3. Development and Application of the Scientific Inquiry-based STEAM Education Program about Earthquakes vol.37, pp.7, 2016, https://doi.org/10.5467/JKESS.2016.37.7.476
  4. 과학교육에서 융복합 교육에 대한 교사의 인식과 경험 탐색 - 과학교사 포커스 그룹 논의를 중심으로 vol.32, pp.5, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.5.974
  5. Development and Application of STEAM Program Using Local Resources vol.61, pp.1, 2012, https://doi.org/10.25152/ser.2013.61.1.1
  6. 공통과학 교사양성 교육과정 운영과 임용의 실태 및 과학교육계열 교수들이 제안한 개선 방안 vol.33, pp.2, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.2.345
  7. The Effect of Perceiving Barriers in STEAM on Futurities toward STEAM Applications vol.30, pp.4, 2012, https://doi.org/10.24211/tjkte.2013.30.4.259
  8. The Effects of the science teaching strategy using the writing-oriented mind map in the general chemistry laboratory vol.17, pp.4, 2012, https://doi.org/10.24231/rici.2013.17.4.1343
  9. An Analysis on the Trend of the Domestic Researches related to Integrated Education in Science vol.18, pp.2, 2012, https://doi.org/10.24231/rici.2014.18.2.295
  10. Development and Application Effects of STEAM Program about Flow ofEnergy between Organisms vol.42, pp.3, 2012, https://doi.org/10.15717/bioedu.2014.42.3.249
  11. The Effects of Engineering Design and Scientific Inquiry based STEAM Education Programs on the Interest, Self-Efficacy and Career Choices of Middle School Students vol.18, pp.3, 2012, https://doi.org/10.24231/rici.2014.18.3.513
  12. 융합교육 핵심요인과 기대효과에 대한 델파이 분석 vol.25, pp.1, 2012, https://doi.org/10.9722/jgte.2015.25.1.37
  13. 융합인재교육(STEAM)에 대한 초등 교사의 관심도 변화에 관한 탐색 연구 vol.39, pp.1, 2012, https://doi.org/10.21796/jse.2015.39.1.99
  14. 융합인재교육(STEAM)의 정책과 실행 방향에 대한 국내외 전문가들의 인식 vol.39, pp.3, 2012, https://doi.org/10.21796/jse.2015.39.3.358
  15. 영재 교육 현장경험을 통해 얻은 과학 교사들의 효과적 영재 교수방법에 대한 인식 탐색 vol.26, pp.2, 2012, https://doi.org/10.9722/jgte.2016.26.2.299
  16. STEM APPLICATIONS IN MATHEMATICS EDUCATION: THE EFFECT OF STEM APPLICATIONS ON DIFFERENT DEPENDENT VARIABLES vol.17, pp.2, 2018, https://doi.org/10.33225/jbse/18.17.200
  17. A review of the effect of integrated STEM or STEAM (science, technology, engineering, arts, and mathematics) education in South Korea vol.5, pp.1, 2012, https://doi.org/10.1186/s41029-019-0034-y