DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring the Patterns of Group model Development about Blood Flow in the Heart and Reasoning Process by Small Group Interaction

소집단 상호작용에 따른 심장 내 혈액 흐름에 대한 소집단 모델 발달 유형과 추론 과정 탐색

  • Received : 2012.01.16
  • Accepted : 2012.08.02
  • Published : 2012.08.31

Abstract

The purpose of this study was to explore the patterns of group model development about blood flow in the heart and reasoning process by small group interaction. The subjects were 14, 8th graders in a Science Gifted Center. The group discussion was made possible by using triggering questions that can be answered based on experiences of hands-on activities such as a siphon pump analogy model activity and a dissection of pigs' hearts. Despite participating in same activities, the groups showed different model development patterns: unchanged, persuasive, and elaborated. Due to the critical revising, the group's explanatory model was elaborated and developed in the added and elaborated pattern. As critical revising is a core element of the developing model, it is important to promote a group interaction so that students become critical and receptive. The pedagogical analogy model and conflict situation enabled students to present elaborated reasoning. The Inquiry activity with the pedagogical analogy model promote students' spontaneous reasoning in relation to direct experience. Therefore offering a pedagogical analogy model will help students evaluate, revise and develop their models of concerned phenomena in science classroom. Conflict situation by rebuttal enable students to justify more solid and elaborate a model close to the target model. Therefore, teachers need to facilitate a group atmosphere for spontaneous conflict situation.

이 연구의 목적은 소집단 상호작용에 따른 심장 내 혈액 흐름에 대한 모델 발달 유형과 추론 과정을 탐색해보는 것이다. 서울 소재의 지역 구청 영재원 8학년 학생들 14명이 3명이나 4명으로 한 소집단을 이루어 함께 탐구 활동을 하였다. 이들은 비유 모델 활동을 하면서 석유 펌프 내에서의 한 방향 물의 흐름에 대한 공동 모델을 구성하고, 돼지 심장을 직접 해부하여 실제 심장 내에서의 혈액의 흐름에 대한 공동 모델을 구성하였다. 소집단 상호작용은 학생들이 공동 모델을 구성하는 데에 중요한 요인이 되었으며, 모델의 비판적 검토, 모델의 제시자, 리더의 유형이 상호작용에 영향을 미쳤으며, 모델 발달 유형은 정체형, 첨가형, 정교형이 나왔다. 정교형 모델 발달에서는 모델 제시자 뿐만 아니라 다른 학생들도 모델을 비판적으로 검토하였으며, 여러 학생들이 모델을 제시하고, 설득적이거나 포용적인 리더가 존재하여 다양한 학생들이 모델링에 참여함으로써 모델이 정교화 되거나 목표모델에 가까워지게 되었다. 소집단 모델링에서의 추론 과정을 분석한 결과 1단계 모델링에서 높은 수준의 논변이 나타났다. 탐구 활동의 속성상 비유 모델인 석유 펌프는 심장 구조보다 단순하고, 구조와 물의 흐름이 관찰 가능하여 학생들이 직접 경험에 의한 자발적 추론을 할 수 있어서 논변 활동이 활발하게 나타났다. 또한, 높은 수준의 추론 과정에서 내부 갈등 상황이 나타났는데, 이것으로 인해 학생들은 자신의 주장을 정교화 하였으며, 초기 설명 모델이 목표 모델에 가깝게 되면서 모델의 질이 향상되었다. 그러므로 석유 펌프와 같은 비유 모델 활동은 협력적인 모델링이 나타나게 해주는 좋은 학습 도구이므로 교수 학습 과정에서 적극적으로 활용해야 한다. 또한 공동으로 모델을 구성하는 과정에서 학생들의 생각이 정교화 되고, 설명 모델이 과학적으로 가까워지는 계기가 되므로 적절한 소집단 모델링 프로그램을 개발하고 현장에 적용해 보는 것이 필요할 것이다.

Keywords

References

  1. 강석진, 한수진, 노태희 (2002). 과학 개념 학습에서 협동적 소집단 토론의 효과. 한국과학교육학회지, 22(1), 93-101.
  2. 김미영 (2007). 모형 기반 수업을 통한 고등학생 의 혈액 순환 개념 변화 탐색. 서울대학교 박사 학위 논문.
  3. 김미영, 김희백 (2006). 혈액 순환 요소별 학생들의 개념 분석: 횡단적 연구. 한국과학교육학회지. 26(6), 753-764.
  4. 김찬종, 오필석, 오영선, 박영신 (2005). 포트폴리오 체제를 적용한 수업에서 학생들의 소집단 내 상호작용 참여 양상과 포트폴리오 성취도와의 관계. 한국과학교육학회지, 25(7), 837-848.
  5. 김희경, 송진웅 (2004). 학생의 논변활동을 강조한 개방적 과학탐구활동 모형의 탐색. 한국과학교육학회지, 24(6), 1216-1234.
  6. 박지연, 이경호 (2008). 통합적 정신모형 이론에 기반한 4M 순환학습 수업모형의 효과: 고등학생의 원운동 관련 기초 개념과 정신모형의 발달 측면에서. 한국과학교육학회지, 28(4), 302-315.
  7. 오준영, 길유신 (2006). 천문 현상들을 설명하는 예비초등 교사들의 정신모형의 구조; 계절과 달의 위상변화. 한국과학교육학회지, 26(1), 68-87.
  8. 이고은, 최승언, 김찬종 (2010). 인터넷 메신저를 활용한 과학 수업에서 나타나는 학생들의 논변활동의 특성: 과학 영재 학생들의 사사과정의 사례. 한국지구과학학회지, 31(6), 625-636.
  9. 이봉우, 임명선 (2010). 탐구 토론에서 예비과학교사들의 논증 분석. 한국과학교육학회지, 30(6), 739-751.
  10. 이지영, 김희백 (2011). 갈등 상황에서 구성된 중학생들의 소집단 논변활동 유형. 한국생물교육학회지, 39(2), 235-247.
  11. 정구송 (2007). 지구 내부에 대한 고등학교 학생들의 정신모형 탐색. 한국지구과학학회지, 28(6), 643-652.
  12. 조현준, 양일호, 이효녕, 송윤미 (2008). 초등과학영재의 논증활동에서 사용된 증거의 수준 분석. 한국과학교육학회지, 28(5), 495-505.
  13. Bennett, J., Hogarth, S., Lubben, F., Campbell, B., & Robinson, A. (2010). Talking Science: The research evidence onthe use of small group discussions in science teaching. International Journal of Science Education, 32(1), 69-95. https://doi.org/10.1080/09500690802713507
  14. Berland, L. K., & Reiser, B. J. (2009). Making sense of argumentation and explanation. Science Education, 93(1), 26-55. https://doi.org/10.1002/sce.20286
  15. Bianchini, J. A. (1997). Where knowledge construction, equity, and context intersect: Student learning of science in small groups. Journal of Research in Science Teaching, 34(10), 1039-1065. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199712)34:10<1039::AID-TEA5>3.0.CO;2-S
  16. Buckley, B. C. (2000). Interactive multimedia and model-based learning in biology. International Journal of Science Educational, 22(9), 895- 935. https://doi.org/10.1080/095006900416848
  17. Buckley, B. C., & Boulter, C. J. (1996) Investigating the Role of Representation and Expressed Models in Building Mental Models. In Gilbert, J. K. & Boulter C. J.(ed) Developing Models in Science Education(pp. 119-135).
  18. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Bottcher, F., & Meisert, A. (2010). Argumentation in Science Education: A Modelbased Framework. Science & Education, 20(2), 103-140.
  19. Chin, C., & Osborne, J. (2008). Students' questions: a potential resource for teaching and learning science. Studies in Science Education, 44(1), 1 39.
  20. Chittleborough, G. D., Treagust, D. F., Mamiala, T. L., & Mocerino, M. (2005). Students'perceptions of the role of models in the process of science and in the process of learning. Research in Science & Technological Education, 23(2), 195-212. https://doi.org/10.1080/02635140500266484
  21. Cohen, E. (1994). Restructuring the classroom: conditions for productive small groups. Review of Educational Research, 64(1), 1-35. https://doi.org/10.3102/00346543064001001
  22. Coll, R., France, B., & Taylor, I. (2005). The role of models and analogies in science education: implications from research. International Journal of Science Education, 27(2), 183-198. https://doi.org/10.1080/0950069042000276712
  23. Crawford, B. A. (2000). Embracing the essence of inquiry: new roles for science teachers. Journal of Research in Science Teaching, 37(9), 916-937. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200011)37:9<916::AID-TEA4>3.0.CO;2-2
  24. Duit, R. (1991). On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, 75(6), 649-672. https://doi.org/10.1002/sce.3730750606
  25. Ford, M. J. (2008). Disciplinary authority and accountability in scientific practice and learning. Science Education, 92(3), 404 423.
  26. Gobert, J., & Buckley, B. (2000). Introduction to model-based teaching and learning in science education. International Journal of Science Education, 22(9), 891-894. https://doi.org/10.1080/095006900416839
  27. Greca, I. M., & Moreira, M. A. (2000). Mental models, conceptual models, and modelling. International Journal of Science Education, 22(1), 1-11. https://doi.org/10.1080/095006900289976
  28. Hafner, R., & Stewart, J. (1995). Revising explanatory models to accommodate anomalous genetic phenomena: Problem solving in the "context of discovery". Science Education, 79(2), 111-146. https://doi.org/10.1002/sce.3730790202
  29. Harrison, A. G., & Treagust, D. F. (2000). A typology of school science models. International Journal of Science Education, 22(9), 1011-1026. https://doi.org/10.1080/095006900416884
  30. Hogan, K. (1999). Sociocognitive roles in science group discourse. International Journal of Science Education, 21(8), 855-882. https://doi.org/10.1080/095006999290336
  31. Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental Models: Toward a Cognitive Science of Language, Inference, and Consciousness. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  32. Justi, R. S., & Gilbert, J. K. (2002). Modelling, teachers'views on the nature of modelling, and implications for the education of modellers. International Journal of Science Education, 24(4), 369-387. https://doi.org/10.1080/09500690110110142
  33. Justi, R. S., & van Driel, J. (2005). The development of science teachers'knowledge on models and modelling: promoting, characterizing, and understanding the process. International Journal of Science Education, 27(5), 549-573. https://doi.org/10.1080/0950069042000323773
  34. Kawasaki, K., Herrenkohl, L. R., & Yeary, S. (2004). Theory building and modeling in a sinking and floating unit: a case study of third and fourth grade students'developing epistemologies of science. International Journal of Science Education, 26(11), 1299-1324. https://doi.org/10.1080/0950069042000177226
  35. Kuhn, T. E. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press.
  36. Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate, peripheral participation. New york: Cambridge University Press/ 전평국, 박상선 역(2000). 상황학습. 교우사.
  37. Lemke, J. L. (2001) Articulating communities: sociocultural perspectives on science education. Journal of Research in Science Teaching. 38(3), 296-316. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200103)38:3<296::AID-TEA1007>3.0.CO;2-R
  38. Linn, M. C. and Burbules, N. C. (1993). Construction of knowledge and group learning. In K. Tobin (ed.), The Practice of Constructivism in Science Education(pp. 91 119) Washington DC: AAAS Press.
  39. Millar, R. H. (1998). Rhetoric and reality: What practical work in Science Education is really for. In J. J. Wellington (Ed), Practical Work in School Science(pp. 16-31). New York: Routledge.
  40. Moll, L. C., & Whitmore, K. F. (1993). Vygotsky in classroom practice moving from individual transmission. In E. A. Forman, N. M, & C. A. Stone (Eds), Contexts for learning Sociocultural dynamics in children's development(pp. 19-42) New York: Oxford University Press.
  41. Nastasi, B. K. and Clements, D. H. (1991). Research on cooperative learning: implications for practice. School Psychology Review, 20(1), 110-131.
  42. Newton, P., Driver, R., & Osborne, J. (1999). The place of argumentation in the pedagogy of school science. International Journal of Science Education, 21(5), 553-576. https://doi.org/10.1080/095006999290570
  43. Nunez-Oveido, M. C., Clement, J., & Rea-Ramirez, M. A. (2008). Developing Complex Mental Models in Biology Through Model Evolution. In J. J. Clement & M. A. Rea-Ramirez (Ed), Model Based Learning and Instruction in Science(pp. 173-193): Netherlands: Springer.
  44. Qin, Z., Johnson, D. W. and Johnson, R. T. (1995). Cooperative versus competitive efforts and problem solving. Review of Educational Research, 65(2), 129-143. https://doi.org/10.3102/00346543065002129
  45. Richmond, G., & Striley, J. (1996). Making Meaning in Classrooms: Social Processes in Small-Group Discourse and Scientific Knowledge Building. Journal of Research in Science Teaching, 33(8), 839-858 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199610)33:8<839::AID-TEA2>3.0.CO;2-X
  46. Ritchie, S. (2001). Actions and discourses for transformative understanding in a middle school science class. International Journal of Science Education, 23(3), 283-299. https://doi.org/10.1080/095006901750066529
  47. Sampson, V., & Clark, D. (2009). The impact of collaboration on the outcomes of scientific argumentation. Science Education, 93(3), 448-484. https://doi.org/10.1002/sce.20306
  48. Sfard, A., & Kieran, C. (2001). Cognition as Communication: Rethinking Learning-by-Talking Through Multi-Faceted Analysis of Students'Mathematical Interactions. Mind, Culture, and Activity, 8(1), 42-76. https://doi.org/10.1207/S15327884MCA0801_04
  49. Simon, S., Erduran, S., & Osborne, J. (2006). Learning to Teach Argumentation: Research and development in the science classroom. International Journal of Science Education, 28(2-3), 235-260. https://doi.org/10.1080/09500690500336957
  50. Slavin, R. (1990). Cooperative Learning: Theory, Research, and Practice. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  51. Toulmin, S. E. (1958). The Use of Argument. Cambridge, UK: Cambridge Universit Press.
  52. Vygotsky, L. S. (1978). Mind and society. The development of higher psychological processes. Cambridge. MA: Harvard University Press.

Cited by

  1. A Communication Structure of Science Gifted Students Based on the Social Network Analysis vol.34, pp.1, 2013, https://doi.org/10.5467/JKESS.2013.34.1.81
  2. Criteria for Evaluating Scientific Models Used by Pre-service Elementary Teachers vol.34, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.2.0135
  3. Characteristics of Social Interaction in Scientific Modeling Instruction on Combustion in Middle School vol.58, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5012/jkcs.2014.58.4.393
  4. Exploring Small Group Features of the Social-Construction Process of Scientific Model in a Combustion Class vol.35, pp.2, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.2.0217
  5. An Analysis of the Verbal Interaction Patterns of Science-Gifted Students in Science Inquiry Activity vol.35, pp.2, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.2.0333
  6. 과학적 문제해결을 위한 소집단 논의 과정에서 나타난 비유적 추론의 생성 수준과 설명적 모델 생성의 관계 분석 vol.33, pp.2, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.2.522
  7. 과학적 모델의 사회적 구성 수업에서 구현된 두 과학 교사의 실천적 지식의 내용 vol.33, pp.4, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.4.807
  8. 과학적 모델의 사회적 구성 수업을 통한 과학 영재 학생들의 모델링 능력 변화 vol.36, pp.1, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.1.0015
  9. 물질의 입자성에 대한 모형 구성 과정에서 나타나는 소집단 토론과 전체 학급 토론의 특징 vol.36, pp.3, 2016, https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.3.0361
  10. 중학교 과학수업에서 과학적 모형의 사회적 구성을 촉진하는 교사 스캐폴딩 분석 vol.36, pp.4, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.4.0643
  11. 모형 구성 과정에서 나타나는 초등학생의 인지, 감정적 반박 -인식적 감정을 중심으로- vol.37, pp.1, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.1.0155
  12. 과학적 모델의 사회적 구성 수업을 적용한 야외지질학습에서 나타나는 조별 모델 구성과정 이해: 제약조건을 중심으로 vol.38, pp.4, 2017, https://doi.org/10.5467/jkess.2017.38.4.303
  13. 과학교육에서 모델과 모델링 관련 국내 과학 교육 연구 동향 분석 vol.37, pp.4, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.4.539
  14. 중등 과학교육에서 소집단을 활용한 교수학습 연구 분석 및 '소집단 연구' 방법론 고찰 vol.45, pp.3, 2012, https://doi.org/10.15717/bioedu.2017.45.3.437
  15. 과학적 모형의 사회적 구성에서 스마트기기의 역할 모색 vol.37, pp.5, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.5.813
  16. 소집단 활동과 전체 논의 과정에서 나타나는 중학생들의 배설에 관한 사전 모형 탐색 vol.45, pp.4, 2017, https://doi.org/10.15717/bioedu.2017.45.4.491
  17. 소리의 전달 모형구성 수업에서 나타난 개인모형 구성 단계 중 정보의 흐름과 모둠모형 구성의 유형 vol.38, pp.3, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2018.38.3.393
  18. 교사학습공동체에 참여한 한 고등학교 교사의 과학적 모델링에 대한 이해 및 수업 실행 변화 탐색 -프레임 분석을 중심으로- vol.40, pp.1, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2020.40.1.29
  19. 지구과학 영재들의 소집단 활동에서 의사소통 구조와 집단 내 지위에 따른 언어적 상호 작용의 차이 vol.41, pp.3, 2012, https://doi.org/10.5467/jkess.2020.41.3.307
  20. 테라포밍에 대한 과학적 모델링 수업에서 소그룹 상호작용 중 발현되는 초등학생의 창의성 vol.40, pp.6, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2020.40.6.611
  21. '설다'와 '익다'의 너나들이 -이종네트워크로서 과학학습- vol.40, pp.6, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2020.40.6.631