DOI QR코드

DOI QR Code

Survey about continuing education after graduation of dental technician

치과기공사의 졸업 후 계속교육에 관한 조사

  • Seong, Jeong-Min (Department of Dental Hygiene, Seonam University) ;
  • Lee, Sun-Kyoung (Department of Preventive and Social Dentistry & Institute of Oral Biology, College of Dentistry, Kyung Hee University) ;
  • Park, Yong-Duk (Department of Preventive and Social Dentistry & Institute of Oral Biology, College of Dentistry, Kyung Hee University)
  • 성정민 (서남대학교 치위생학과) ;
  • 이선경 (경희대학교 치과대학 예방사회치과학교실 및 구강생물연구소) ;
  • 박용덕 (경희대학교 치과대학 예방사회치과학교실 및 구강생물연구소)
  • Received : 2012.02.01
  • Accepted : 2012.03.24
  • Published : 2012.03.30

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to examine after graduation of dental technology-do continuing education confirm attendance and expectation level. Methods: The subjects in this study were 151 dental technician in Seoul, Inchon, Gyeonggi and Chungcheongnam-do in province. A survey was conducted from April to May 2011, and the collected data were analyzed with SPSS 12.0 program. Results: Participation the continuing education 40.4%, do not attend the continuing education 59.6%. General characteristics of respondents according to education after graduation, participate the continuing education in career 5-10 years 54.1%. Do not attend the continuing education three-year graduation 90.6% is the most highly statistically significant survey showed significant differences(p<0.05). Through continuing education, four-point scale of satisfaction survey results, general average $3.00{\pm}0.65$, higher educational status will create more autonomy and authority in the work place $3.15{\pm}0.62$ was the highest. Conclusion: Expectation effect about continuing education and education effect after participating, the dental technician recognized that they felt pleasure and satisfaction through education.

Keywords

References

  1. 김연수. 한국치과기공사의 직무만족요인에 관한 연구. 원광대학교 대학원 보건학과 석사학위논문, 1992.
  2. 노재경. 한국의 치과기공사 교육시스템 연구. 대한치과기공학회지, 20(1), 27-35, 1998.
  3. 문제혁. 치과기공사의 보수교육에 관한 연구(Ι)-보수교육 실태와 인식을 중심으로-. 대한치과기공학회지, 22(2), 179-198, 2000.
  4. 민경진, 고영주, 차춘근. 치과기공사에 있어서 직무만족도와 삶의 질의 관련성. 보건교육 건강증진학회지, 21(1), 217-242, 2004.
  5. 박일순. 치과위생사 전문성 강화를 위한 교육과정 연구. 단국대학교 대학원 교육학과 박사학위논문, 2004.
  6. 배봉진, 이화식, 박명호. 전문대학생의 진로의식에 관한 연구-D대학 치기공과 재학생을 중심으로-. 대한치과기공학회지, 32(4), 387-401, 2010.
  7. 성환경, 이덕혜. 경기지역 치과기공사의 보수교육 개선에 관한 조사연구. 동남보건대학논문집, 17(2), 113-135, 1999.
  8. 우은영. 치과위생사의 교육수요 결정요인. 한양대학교 대학원 행정학과 석사학위논문, 2009.
  9. 윤봉기. 치과기공사의 성격유형과 직무만족도의 관계. 고려대학교 대학원 교육학과 석사학위논문, 2000.
  10. 이혜은, 김정숙. 치과기공사의 직업능력개발훈련 만족도 분석. 대한치과기공학회지, 33(2), 159-170, 2011.
  11. 최미자. 병원간호사의 계속교육에 대한 인식과 참여 실태-국립병원을 중심으로-. 경남대학교 대학원 교육학과 석사학위논문, 2008.
  12. 한숭희. 평생교육론. 학지사, 12-48, 2006.

Cited by

  1. 일 대학 치기공과 재학생의 중도탈락 의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 vol.35, pp.3, 2012, https://doi.org/10.14347/kadt.2013.35.3.243
  2. 실무중심 치기공학과 교육과정 개발 vol.39, pp.3, 2012, https://doi.org/10.14347/kadt.2017.39.3.205